/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Winxp sammen med Win2000?
Fra : Andersen
Vist : 493 gange
300 point
Dato : 31-01-06 19:21

Jeg kører Windows2000 på min maskine, der er en 1.4 Ghz med 512 MB-ram, og masser af ledig plads på disken. Jeg er egentligt tilfreds med min Win2000, men har gennem længere tid haft lyst til at smide en WinXP Proff. på den, men uden nødvendigvis at miste min Win2000.
Inden jeg vover mig ud i dette, er der et par spørgsmål der melder sig:

1.
Kan det lade sig gøre at inst. XP UDEN at overskrive Win2000? og i så fald, kan det gøres ved at der ved opstart gives mig en mulighed for at vælge hvilket operativsystem jeg ønsker at starte op ?

2.Vil jeg løbe ind i problemer med drivere osv. eller vil det tilsluttede hardware virke, om ikke andet så stadig i Win2000 ?

3.
Hvis ovenstående kan lade sig gøre, og jeg beslutter mig for udelukkende at benytte XP, kan jeg så afinstallere win2000 uden bøvl?

4.
Kan jeg senere afinstallere XP og forsætte uden problemer med win2000 ?

En masse tvivl har, som du kan se, meldt sig hos mig. Håber at det der for mig virker uoverskueligt, virker simpelt hos èn af jer derude, som måske kan give mig en vejledning i at komme i gang, og meget gerne svar på ovenstående.

På forhånd tak
\\Andersen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-01-06 19:37

Det kan godt lade sig gøre, jeg vil dog ikke anbefale 2 typer windows på samme partition. 1 OS på hver sin partition.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 19:55

Enig, aldrig på samme partition, men installerer du den på en separat partition kan du enda få multiboot hvor du under opstart vælger hvilken der skal køre.

Hvis du forsøger, at installere på samme placering vil XP Pro opdatere windows 2000 da det er en nyere udgave af af samme system.

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 31-01-06 20:02

Tak skal I have.

Jeg kan altså vælge at partitionere min nuværende harddisk, og instalere XP på den partition hvor win2000 IKKE ligger, eller jeg kan vælge at isætte en supplerende harddisk of installere XP på den - er det korrekt ?

Hvis jeg har win2000 på f.eks. C: og WinXP på F.eks. F:, vil det så stadig være muligt at "multiboote" når jeg starter op ?

\\Andersen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 31-01-06 20:06

Ja.
Jeg har en computer med både XP og W2K og det fungerer fint da de er på hver sin harddisk.
Jeg har så redigeret boot.ini så pausen til valget kun er 5 sek. ellers er det for irriterende.
Hvis du køber en ekstra HD kan du jo bare installere XP pro på den for begge systemer kan oprette multiboot så rækkefølgen er underordnet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 20:08

Et P.S.!Lad være med at ofre for meget på det for programmerne er meget ens bortset fra XP's brugerguider og genvejsfunktioner, ja OG SÅ SP2 firewall, fred være med den.

Godkendelse af svar
Fra : Andersen

Dato : 31-01-06 20:10

Tak for svaret BjarneD.

Jeg er nu kommet et skridt nærmere, og modet er højere nu, så jeg forsøgsvis kaste mig over det snarrest

\\Andersen takker pænt....

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 31-01-06 20:12

... lige en ting mere:

Vil jeg kunne køre de programmer jeg har installeret under Win2000, hvis jeg har valgt at starte op i den ny-installerede XP, eller vil det give problemer ??

\\Andersen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 20:16

Nej, der bliver tale om to uafhængige systemer, men visse programmer kan godt køre ved hjælp af en genvej til den anden disk fordi de ikke kræver ændringer i registreringsdatabasen, men generelt er svaret nej fordi registreringsdatabasen aktiveres under opstart af det pågældende styresystem.
Var det forklaring nok?

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 31-01-06 20:41

Ja, det tror jeg. Så for at være sikker kan jeg installere de ønskede programmer på begge drev, og således køre dem uanset hvilket OS jeg benytter.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 20:47

Ja