/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
God dansk mad og øl
Fra : Camillasmoster
Vist : 1583 gange
10 point
Dato : 30-01-06 17:33

Hvad er bedst af go' gammeldags dansk mad - og øl?

Hanne

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 20 point
Dato : 30-01-06 17:38

Biksemad med spejlæg og rødbeder.
Frikadeller og stuved hvidkål (med drys af muskat hen over)
Brunkål m. flæsk

Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om

Har selv en flæskesteg i ovnen lige nu!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 17:49

Uhhmmm - bortset fra muskat'en over hvidkålen.

Næ næ, der skal kanel/sukker på kålen!

Brunkål - mååms

Forloren hare
Forloren skildpadde
Oksesteg mit dem ganzen schweinerei
Hakkedrenge med masser af bløde løg, hjemmelavet agurkesalat, sovs og kartofler
Tarteletter med høns i asparges
Citronfromage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-06 17:52

Stegte ål med flødestuvede kartofler

citronfromage mums, men ikke med øl til??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-01-06 18:00

ARJ ALTSÅ.... Jeg sidder her og SAVLER!!

Paneret flæsk med stuvet hvidkål - uden noget ovenpå

Og så en herlig sønderjysk egnsret, som i min familie kaldes Høj Hat, men dernede, hvor den kommer fra hedder Byttel.... Namme....

Hakkedrenge med et hele...

Forloren hare.... Der bliver den lækreste sovs!!!

Og så: røde pølser med varm kartoffelsalat...

Og så det øl det... Jooo, det er skam godt nok, men jeg vil allerhelst have en god KB-bajer - også uden for julesæsonen

Godt, der snart er mad!!!
Kylling med ris... Ikke rigtig dansk, men alligevel

Vaxen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-01-06 18:09

stegt flæsk med hvide kartoler og en god tyk persillesovs...se det er mam!

Og så er frikadeller med det stuvede hvidkål bestemt heller ikke at kimse af.

gammeldaws oksesteg med hele svineriet er osse en af mine yndlingsretter.

ØL? hmm jooh, men ikke så ofte..der kan jeg godt lide at prøve en af de udenlandske der er så mange af...

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 30-01-06 18:50

Der er kommet mange gode forslag til maden, der har jeg intet nyt at tilføje.

Jeg har et par rigtige gode forslag til øl til maden.

Brøckhouse Rød er fortrinlig til det danske køkken. Rund og fyldig i smagen

Brøckhouse Esrum Kloster. Alkoholprocenten 7,5% er lidt højere end Brøckhouse Rød 5,6%. Smagen og duften er kraftigere end Rød, men stadig meget behagelig til kød.

Begge øl kan fint erstatte et glas vin

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 19:53

He he, jeg havde regnet med at lokke molo på banen - for han siger, jeg skylder ham 10 poænger - å så hævede han sq til 20.

Så jeg fandt på dette emne - hvilket også er et ret godt emne!

Jeg ska' ihvertfald ikke have noget udestående med den herre

Men så vi nogen livstegn fra A'mar'? Næ nej!

Så vi andre må savle videre

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 19:56

Men persillesovs - NÆJ!

Jeg kan godt lide dameøl - dog Schwartze Beer fra dyskerland smager SÅ godt (det er også for mænd).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-01-06 20:12

HVAD DER ER BEDST???
Gule ærter med flæsk og medister naturligvis
dertil drikkes bajser og brændselsvin

Se det er rigtig vintermad

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-01-06 20:15

Ups-- det skal være porter endelig ikke lyst øl

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-01-06 20:55

hmm, Hanne jeg tror ikke det er mad du skal lokke ham på....nååeh ja du havde øllen med

ka du virkli ikk li persiljesous..uha da det er gouer...

Kommer i tanke om at min moder lavede oksekød i sur/sød sovs...det smagte altså også godt.
Jeg nåede bare aldrig at spørge hende præcist hvad hun gjorde ved sovsen..men det er noget med eddike og sukker så meget ved jeg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 21:04

Citat
Næ næ, der skal kanel/sukker på kålen

NEJ, hvad er det for en uorden

Kanelsukker hører til på Risengrød og i kager, og bestemt ikke ovenpå grøntsager og sovs

På stuvet hvidkål skal der salt og peber.....og ikke noget med diverse andre eksotiske tilsætninger

Men hvad er egentlig god gammeldags dansk mad??

Danmark har jo ikke det store ry som kulinarisk foregangsland.
Der består de mest indgroede "specialiteter" jo i at kyle en klump kød på panden eller i ovnen uden det store forarbejdning, og så med tofler og sovs og lidt "grøntsager eller rødbeder" til

Stegt flæsk, koteletter, schnitzel, flæskesteg, oksesteg, og så endelig det hakkede kød, karbonader, bøf, frikadeller og medister .

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-01-06 21:11

HOV HOV...dova, der fik du mig op af stolen

Hvad med smørebrødet??????????????????? Det er da hamrende godt

Sådan en højt belagt skude til natmad...jum jum !

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 21:16

Sur og sød sovs bliver endnu bedre, hvis man har kogt suppe og bruger den som væde til sovsen!

"Hvid" (=uden mælk med suppe) sovs smagt til med sukker og eddike.

Når jeg laver suppe, er der til høns i asparges og oksekød i sur/sød og så suppen seføli.

Hjemmelavede kødboller, købte melboller, hjemmekogte gulerødder, porrer og evt. selleri.

Jamen, jeg siger Dem, Fru Heilbundt!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 21:25

Ja da, smørebrød - dét er da dansk!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-01-06 22:22

stjerneskud
gnaveben
store saftige dunser, sprødstegte
er helt med på citronfromage, slubr.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-01-06 23:31

Hjerter i flødesovs

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-01-06 06:12

Mange gode Danske retter er nævnt... sidder og savler
Gamle Danske opskrifter http://www.gamledanskeopskrifter.dk/
at skulle vælge en enkelt ret, som vinder, vil nok blive svært. Det vil være en smagssag... og heldigvis, er vi jo ikke alle ens.
Danske øl (her gælder smagsforvirringen igen) http://olsen161.dk/bryggeri/db.htm
Så kan vi alle votere om hvilket "produkt" der skal vinde... men mon ikke den ælste Danske ret er vildt (nedlagt for egen hånd) tilberedt hen over bålets gløder.
Dem som så er i tvivl, kan jo smutte forbi pølsevognen eller resturant "Den Gyldne Måge" (MacD) og spise "adopteret" mad fra andre lande
Velbekomme
Søren

Kommentar
Fra : Dynedronning

Dato : 15-02-06 20:28

Kyllingesteg med hvide kartofler, skysauce, og hjemmelavet agurkesalat. Dertil drikkes Ale no 16, fra Refsvindinge bryggeri!!
Kærnemælkskoldskål (hjemmelavet, forstås), med kammerjunker..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-02-06 21:57

Dynedronning - mååms!

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-03-06 09:43

Tak for svaret calista.

Du havde heldigvis ikke persillesovs og ål med på menuen.

På søndag har mine forældre bryllupsdag - har de vist selv glemt, da vi åbenbart ikke skal derud.

Så jeg har inviteret på modificeret hønsekødsuppe - kødboller af hakket kylling.

Og så selvfølgelig - CITRONFROMAGE!

Hanne

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-03-06 09:50

Go' weekend

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-03-06 09:54

'Det var noget af en smørre calista (under din profil)
Endnu en omgang go' weekend til jer alle sammen
Jeg er forhåbentligt ikke for "sammenspist"