/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Præsident efter Stalin ?
Fra : Trine08
Vist : 1828 gange
100 point
Dato : 27-01-06 13:52

Nogle der kan forklare mig lidt om Sovjet ?

Det der undre mig er flg:

Stalin døde den 5. marts 1953 i Kreml i Moskva <-----------år 1953

Fra 1961 til juli 1990 var Jeltsin aktiv i kommunistpartiet og var bl.a. borgmester for Moskva (eller rettere førstesekretær for kommunistpartiet i Moskva) i perioden 1985-1987. I 1989 blev han valgt til Sovjetunionens øverste sovjet som oppositionskandidat, og i 1990 valgtes han til republikken Ruslands øverste sovjet, som umiddelbart efter udpegede ham til formand for samme.

Først i år 1961 begynder vi altså og høre om Jeltsin, og først i 1989 bliver han leder.
Det er altså 8 til 32 år efter Stalins død.

Hvem var leder i mellemtiden ?
Har Sovjet været uden leder i den tid, eller hvordan ?
Eller er der simpelthen noget jeg har overset ?

ps. har oplysningerne fra http://da.wikipedia.org/wiki/Forside

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 13:57

Krustow,,,,, tror jeg det staves

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 13:57

Mener der har været flere, men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 27-01-06 13:58

det er muligt du har ret. men så staves det hvist ikke sådan

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 14:00

Krustjow så......

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 14:01

Er ikke god til Rusisk

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 27-01-06 14:03

Det staves Krustjov.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-06 14:05

Nikita Khrusjtjov og Leonid Brezjnev

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 14:05

Hvad med Bresnef, og så må i selv stave til det

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-06 14:06

hvem hulan kan glemme krusse

du kan tage et kig her for eks:
http://www.ruslandsinfo.dk/sovjet.html

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 14:06

Rusisk

Accepteret svar
Fra : nuber2

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-06 14:07

http://da.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionen
Hele rækken står et stykke nede på siden - med årstal.
lenin, stalin, krusse, berzjnev, andropov, tjernenko, gorbatjov
(Jeltsin tog over samtidig med at ussr blev opløst)

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 27-01-06 14:10

Tak for svaret nuber2.
Perfekt. tak for det.
Åndsvagt at jeg ikke selv havde fundet det
Nå men 1000 tak anyway.

Og tak til miridt.dk også. Du kunne det jo i hoved,,blæret nok

Og sofus havde det ellers lige på tungen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 27-01-06 14:15

Klamt, jeg har simpelthen overset 5 leder
Utroligt mand !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-06 14:17

trine - tror bare jeg er gammel nok til at huske det

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 27-01-06 14:24

Ja, lad os endelig holde fast ved den

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-01-06 14:28

Efter Stalin var der to som tegnede butikken nemlig Malenkov og Bulganin - Osvald Helmut sang derom i en revyvise - Malenkov var Ministerpræsident og Bulganin førstepartisekretær, herefter overtog krusse begge stillinger indtil Brezjnev tog over.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-01-06 14:31

jeg holder skam fast som bare den trine

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-01-06 15:26

Den sovjetiske Ministerpræsident Bulganin sendte i marts 1957 et brev - dette er et udpluk fra denne kilde - http://www.dr.dk/undervisning/koldkrig/uds4/Teacher.htm
Ved Stalins død i 1953 stod Malenkov stærkt i magtkampen som efterfølger, men blev udmanøvreret af Krushchev, og i 1955 tvunget til at fratræde sin post som premierminister.bliver ikke nævnt i denne kilde http://da.wikipedia.org/wiki/Sovjetunionen.
5. Marts 1953
Josef Stalin dør. Georgy Malenkov bliver ny leder af USSR
http://www.koldkrig.dk/hist_tidsl.htm
Tidslinien i dette link nogenlunde korrekt.
Hvad jeg skrev før vedrørende Malenkov og Bulanin var ikke korrekt. Bulganin var duo sammen med Krustchew.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 27-01-06 15:30

Tak for afklaringen, Fleng. Jeg havde lykkeligt glemt Bulganin - endskønt at ham og hans brev er udødeliggjort.
Og Malenkov kan jeg bare ikke huske