/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Batch kommando?
Fra : Caine
Vist : 631 gange
100 point
Dato : 19-11-02 20:10

Hej

jeg vil gerne kunne redigere et .txt dokument gennem en batch fil...
jeg har et skud på det:

"if exist c:\autoexec.bat ren c:\autoexec.txt call c:\autoexec.txt type if exist c:\boot.bat call c:\boot.bat
if exist c:\autoexec.txt ren c:\autoexec.bat"

Er denne code rigtig???

/Caine

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 20-11-02 00:42

Hej

"rename" har syntaksen REN <navn> <nyt navn>
Det kan f.eks. se således ud: ren c:\autoexec.bat c:\autoexec.txt

"if exist" ser rigtig ud, men den springer kun den næste kommando over, så koden giver sandsynligvis en syntaks fejlmeddelelse. Måske skal koden se således ud:

if not exist <din fil> goto end;
... her kan du så lægge alle kommandoerne, der skal udføres hvis filen eksisterer .....
end;

Held og lykke !

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-11-02 00:43

hviS du vil redigere hvorfor så ikke bruge kommandoen " EDIT AUTOEXEC.BAT "
men jeg er ikke sikker på om det er det du vil ,, kan du specificere lidt mere hvad din udførelse af den kommando du vil,

vil du bare omdøbe din backup af din autoexec.bat til den orginale og så stadig have en backup af den ..
og hvilken windows har du ???

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 20-11-02 13:29

Hej

det jeg vil er at redigere i "autoexec.bat" i en batch programmeringdvs. en kommando til at lave den om til .txt fil "autoexec.txt" og derefter redigere i den gennem mit batch program...

"if exist c:\autoexec.bat ren c:\autoexec.txt call c:\autoexec.txt type if exist c:\boot.bat call c:\boot.bat
if exist c:\autoexec.txt ren c:\autoexec.bat"

Det jeg er itvil om er om kommandoen "type" er rigtig hvis jeg vil have "if exist c:\boot.bat call c:\boot.bat" til at stå i "autoexec.txt"

/caine

Kommentar
Fra : technet

Dato : 20-11-02 13:40

nu skal jeg lige vide om du vil redigere i windows ( wordpad) eller dos ??
"type" er kun til at vise dig teksten på skærm men hvis du bruger "edit" kan du redigere

@echo off
copy c:\autoexec.bat c:\autoexec.txt
cls
edit autoexec.txt

---------------------------
dette er kun en lille udpluk af det færdige bat fil

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 20-11-02 13:46

Hej technet

Skal jeg bare skrive det der skal stå ,efter: "edit autoexec.txt" fx."edit autoexec.txt if exist c:\boot.bat call c:\boot.bat"??? eller er der en kommado til at "skrive" fx. "Print"

"@echo off
copy c:\autoexec.bat c:\autoexec.txt
cls
edit autoexec.txt print if exist c:\boot.bat call c:\boot.bat"

/Caine

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-11-02 01:43

her er en meget simpel batfil som gør det du ønsker ( vi kan da ogå lave den menustyret )
------------------------------ cut ----------------------------------------------------------
@ECHO OFF
GOTO START

:START
echo nu finder vi lige ud af om du har autoexec.bat
echo og hvis der er det laver vi lige en backup af den
echo og den gamle backup vil hermed blive slettet
pause
cls
C:
CD\
IF NOT EXIST C:\AUTOEXEC.BAT GOTO NAUTO
del C:\AUTOEXEC.TXT
COPY AUTOEXEC.BAT AUTOEXEC.TXT
EDIT C:\AUTOEXEC.BAT
GOTO END

:NAUTO
ECHO.
ECHO Der findes ingen AUTOEXEC.BAT
ECHO roden af drev C.

:END
ECHO.
-------------------------- cut --------------------------------------------

Kommentar
Fra : technet

Dato : 21-11-02 02:00

hvilken windows version har du ???
det er nemlig afgørende for hvilke dos kommandoer man kan bruge
feks. i win 95 /98 er der en kommando der hedder deltree som man kan sætte parameter på
feks.. C:\WINDOWS\COMMAND\DELTREE/Y C:\WINDOWS\cookies\*.* >NUL

dvs.. at alle filer i mappen windows\cookies bliver slettet uden at du bliver spurgt om de skal slettes ( skal bruges med omhu )

----------------------------- her er et eks på en autoexecbat til win 98 ---------------------------

@echo off
LH mode con cp prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
LH mode con cp select=865
C:\WINDOWS\COMMAND\KEYB DK,,C:\WINDOWS\COMMAND\KEYBOARD.SYS
PROMPT $P$G
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;
rem C:\WINDOWS\COMMAND\DELTREE/Y C:\WINDOWS\TEMP\*.* >NUL
C:\WINDOWS\COMMAND\DELTREE/Y C:\WINDOWS\recent\*.* >NUL
C:\WINDOWS\COMMAND\DELTREE/Y C:\WINDOWS\cookies\*.* >NUL
SET TEMP=C:\WINDOWS\TEMP
-------------------------- cut ----------------------------------------

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 21-11-02 15:48

Hej

jeg har windows xp
det jeg vil, er at kunne redigere automatisk i "autoexec.bat" med en batch-fil... problemet er bare jeg ikke kan få den til:

@echo off
rem by Caine (C) 2002
cls
if not exist c:\boot.bat goto end
if exist c:\autoexec.bat
ren c:\autoexec.bat c:\autoexec.txt
edit c:\autoexec.txt <den tekst der skal skrives i autoexec.bat>
if exist c:\bong.txt
ren c:\bong.txt c:\bong.bat
:end

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-02 03:41

kan du sende dine filer som vi taler om her til mig og selvfølge den du køre alle kommandoer fra

c:\boot.bat
c:\autoexec.bat
c:\bong.txt

så skal jeg gerne lave en til dig for hvad skal de forskellige bat og txt være godt for ,,
du kunne jo lave en menustyret bat fil for at give mere overblik og her er et eks
-------------------------------------------------------------------------------

:START
ECHO OFF
CLS
ECHO.
ECHO CopyCon Menuing System
ECHO.
ECHO ÖÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ·
ECHO º ®® Menu Options ¯¯ º
ECHO º º
ECHO º A. N. º
ECHO º B. O. º
ECHO º C. CopyCon P. º
ECHO º D. Q. º
ECHO º E. R. º
ECHO º F. S. º
ECHO º G. T. º
ECHO º H. U. º
ECHO º I. V. º
ECHO º J. W. º
ECHO º K. X. º
ECHO º L. Y. º
ECHO º M. Z. Exit Menu ÄÄ Dos º
ECHO ÓÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄĽ
ECHO.
ECHO ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
ECHO ³ Enter the menu option letter. ³
ECHO ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
pause

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 26-11-02 16:27

Tak for svaret technet.