/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ventiler til enstrenget varme
Fra : haveje
Vist : 7982 gange
20 point
Dato : 25-01-06 19:17

Jeg har et enstrenget varmesystem, hvor der på radiatoren sidder en hane med to rør en indgang og en udgang og hane til at åbne og lukke med, men jeg vil gerne have thermostatventiler på kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-01-06 19:23

Ja, jeg har stokerfyr, koplet til et ensrenget system. Og jeg har Thermostat på alle mine radiatorer

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-01-06 19:25
Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 25-01-06 19:49

Det afhænger helt af typen på din ventil. Ventilen skal være egnet til fastgørelse af thermostat
Nogle ældre ventiler kan ikke påmonteres termostatventil. Prøv om du kan finde noget tekst på din ventil.

http://varme.danfoss.dk/PCM/Search/ProductSelection.asp?DepartmentID=6&LanguageID=14&PresentationGroupID=912&MenuUID=CDD6982A-3510-4AFE-BF71-29BC664C08F8&MenuID=20

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 26-01-06 16:21

Vi fik for 3 år siden monteret termostater på alle vores radiatorer, som er et enstrengssystem.

Da vi umiddelbart ikke kunne finde de rigtige termostater, fik vi vores VVS man til at ordne det.

Vi betalte 300,- kr pr termostat, og 100,- kr for følererne til do. excl. moms. samt 5 timer for montering af 12 stk.

Hvis det hjælper noget hedder de TA termorett, og er produceret i Sverige.
Vores radiotorsystem er fra 1977.

De er at finde på denne hjemmeside, men det er kun termostaten.
http://www.isleifur.is/trv.htm
En termostat er vel en termostat, men føleren er lidt speciel, når den skal passe til etstrengssystemet.
Umiddelbart er det svært at finde nogle følerer på nettet, men det var også det vi kom frem til for 3 år siden, og valgte at få en VVS mand til at ordne det.
Jeg er sikker på at man kan få sin VVS man til at købe de rigtige termostater/følerer og så selv montere dem, så sparer du 1500,- kr i arbejdsløn.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 26-01-06 17:40

Thulin henviser til en Islandsk hjemmeside.
Prøv istedet nedenstående link til TA egen hjemmeside (Tour & Andersson) og for at gøre det endnu lettere (for de fleste) kan du vælge dansk øverst på siden.

Jeg vil foreslå at du i den venstre side vælger menupunktet "Radiator ventiler" (klik på + ud for linien for at menuerne folder sig ud)
Herefter bør du sen under "Flowrett, Tworett" og "Radirett/ Renovett" (husk igen at klikke på +-tegnet) og se om din ventil ligner en af typerne. Hvis du er heldig passer Thermostater fra TA til din ventil, så du ikke behøver at skifte ventilen.

http://tacat.tourandersson.com/4/product_frame.htm

Godkendelse af svar
Fra : haveje

Dato : 26-01-06 19:36

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 26-01-06 23:51

Tag et biled af din radiator, samt ventil, noter hvad der står på ventil og drejeknap, send til til mig på mit arbejde ms@neerskov.dk med mærket - rudi i emne linien, så vil jeg undersøge det for dig