/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Defragmentering ?
Fra : epidedymittis
Vist : 1758 gange
57 point
Dato : 24-01-06 14:03

Jeg har downloaded Diskeeper, til at defragmentere med.

Der er kun 10% plads tilbage på det drev jeg defragmenterer, og den samlede størrelse er 26Gb.

Hvor lang tid ta´r det? Jeg har ALDRIG gjort det før, og har i det hele taget ikke, på nogen måde, sørget for at ha' orden i PC'en, - så NU skal det være!
Den har stået på 12% i en times tid nu.

Hvor vigtigt er det at defragmentere?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-01-06 14:10

Snakker vi windows98 kan det tage en eftermiddag.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 24-01-06 14:14

Vi snakker win XP!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-06 14:15

Du bør lige lave en diskoprydning først så der ikke ligge noget i vejen for defrakmenteringen.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 24-01-06 14:22

Jeg har lavet en diskoprydning!

Kan man godt lave en masse på computeren, mens den defragmenterer?

Hvad sker der, hvis man installerer noget på det aktuelle drev? - Hvis man installerer noget på et andet drev?

Indtil videre har der bare stået "Moving file" hele tiden, bliver den ved med det?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-06 14:37

du får nok et problem med at køre defrag når du kun har 10% plads tilbage, da selve defrag-processen også tager plads.
Men ellers kan det tage laang tid.
det er bedst at gøre det i fejlsikker tilstand (og husk at slå internet og antivirus fra mens du gør det)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-01-06 14:40

Måske skulle du overveje, at fjerne noget fra c-drevet inden, du kører defrag.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-06 14:41

du kan IKKE lavet andet på pc'en mens den defragmenterer, da enhver udefrakommende impuls får defrag til at starte forfra igen.

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 24-01-06 15:09

Det er spørgsmålet om du overhovedet behøver at defragmentere. Har tidligere læst (kan ikke huske hvor) at det kan være forbundet med en mindre risiko at defragmentere sin harddisk, da man kan miste data. Desuden er gevinsten til at overse, hvis der overhovedet er en. Måske for ældre computere og hvis man har en meget fragmenteret harddisk.

Fra http://www.computerhope.com/software/defrag.htm#07
"Microsoft defrag, or disk defragmenter, is a software utility designed to help chronologically order the data on the hard disk drive. The theory behind defrag is to place each program together instead of scattered throughout the hard disk drive, allowing the read-write head to access the data faster on the hard disk drive. Windows 98 includes an improved version of defrag that is said to place the most commonly accessed data at the beginning of the drive, allowing the read-write head a shorter distance to access the data, making the computer faster. Generally, unless the hard disk drive is seriously fragmented, you will not notice a significant difference after defragging the hard disk drive. "

Hvis du beslutter sig for det alligevel, vil det nok tage en del tid, hvor du ikke er i stand til at lave andet. Sikkert et par timer(vildt skud).
Ønsker du at optimere hastigheden på din computer, vil jeg i stedet anbefale dig at formatere din harddisk, da meget at hastigheden begrænses af irriterende dele af tidligere programmer der stadig er tilbage på disken, andre programmer i konflikt eller for mange installerede programmer.
Desuden vil hastigheden sikkert blive nedsat af at din harddisk er ved at være fyldt.

MVH skaevben

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-06 15:21

skaevben >> med en filfragmentering på mere end 15% kan det altid betale sig. Og der er idag ingen risiko ved det (har aldrig hørt eller læst om det). XP's eget defragværktøj kan analysere fragmenteringsgraden og kommer så selv med anbefaling.
du har helt ret i at gamle rester af afinstallerede programmer kan gøre pc'en meget langsom, men det findes der programmer som kan fixe (bl.a. http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no33 )
sletning af temp-filer og oprydning i startmenuen hjælper også.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-01-06 15:35

Det lykkes altid for mig, at defragmenterer i fejlsikret. Det tager ikke så lang tid.

Men du kan jo undersøge først, om du behøver at defragmentere. Det kan du kontrollere ved først at trykke på den bjælke som hedder: "Analyser"

Accepteret svar
Fra : sofus.dk

Modtaget 57 point
Dato : 24-01-06 15:36

Denne skulle gerne kunne klare din disk på 10 minutter.

http://www.softforall.com/Utilities/FileDisk/OO_Defrag_Server_Edition09040427.htm

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-01-06 16:11

hej
hvorfor bruger du ikke windows egen defragmentering
det den gør at at sætte de filer der bruger hinanden efter hinanden
hvilket vil sige hd ikke skal bruge så lang tid til at finde dem
du kan være heldig at få lidt mere ledig disk
hvor lang tid det tager af hænger at disk størrelse og cpu

Kommentar
Fra : clou

Dato : 24-01-06 16:34

på nogen af mine kursisters maskine kører jeg nogle gange en chkdsk inden jeg disdefragmenterer. Gøres på flg. måde: Åbn Denne Computer - Højreklik på C drev - Egenskaber - Funktioner - Undersøg nu - Sæt Flueben i begge felter - Tryk ok og genstart så maskinen.

Når den er færdig med at undersøge for fejl kan du lave en defragmentering

Clou

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 24-01-06 17:20

Tak for svaret sofus.dk.

SÅ rykkede det!!

Jeg har PÅ INGEN MÅDE tålmodighed til at sidde og vente 10 timer på en defragmentering!

Tak for indsatsen folkens!

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 24-01-06 17:21

Her er en meget god sammenligning med hvad en defrakmentering er:Man har en bogreol og hver gang nogen har læst en bog bliver den sat tilbage et tilfældigt sted.Man beslutter så at tage alle bøgerne ud af reolen og sætte dem op igen efter forfattere og alfabet.
I XP kan man se et grafisk billede af hvordan filerne ligger spredt over hele HDen inden fragmenteringen og når der er fragmentret hvordan det hele er samlet.
Min erfaring er at HDen altid søger meget hurtigere efter diskfragmentering, men jeg kørere mest med meget store filer.Hvis du ved hvor lang tid det tager at kopiere din HD til en anden, kan du regne med at det tager den dobbelte tid at defragmentere.

M.V.H. Carsten