/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
mat, lille ord?
Fra : Nik_
Vist : 2088 gange
20 point
Dato : 22-01-06 13:37

Vi har set på et diagram, hvor der ikke var regelmæssig spring mellem tallene på x-aksen. Vores lærer sagde det hed noget med Ækvilitant.. man hvad hedder det helt præcist?

Kommentar
Fra : Nsibsen

Dato : 22-01-06 14:00

Ækvilitant er "=" eller "noget der er magen til"
"="
eller
"noget der er magen til"

Nsibsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 14:04

Ahhhh Nsibsen... i hvilken orbog kan du finde netop dette ord?? Du gætter vist LOOL.....

Det der kommer nærmest er ordet ækvivalent, hvilket betyder det du nævner

Ækvivalent-et, -er (ækvi-» + valent») hvad der er af samme værdi som el. regnes lige med noget andet; i flg. Gyldendals Fr.ordbog

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 14:21

Ordet Ækvilitant findes ikke i Nudansk ordbog. Måske har det været et af disse:

Citat
ækvivalent1 [ækvivaZlænOt] subst. -en el. -et, -er, -erne
1. noget som svarer til noget andet ved at have fx samme størrelse, vægt, energimængde, el. værdi d en ækvivalent af et stof er den mængde deraf som kan erstatte eller forene sig med et brintatom •??i den marxistiske økonomi defineres pengene som den almene ækvivalent for varers værdi e almenækvivalent • gramækvivalent • varmeækvivalent • værdiækvivalent

ækvivalent2 [ækvivaZlænOt] adj. - , -e
1. som har samme værdi, kvalitet, funktion el. betydning som noget andet, sådan at det fuldt ud kan erstattes af det = ENSBETYDENDE d elastik og gummibånd er ækvivalente ord

ækvivalere [ækvivaZleOP] verb. -r, -de, -t
1. ækvivalere med ngt (form.) svare til el. erstatte noget = MODSVARE, SVARE, KORRESPONDERE d 29 sider i første udgave ækvivalerer med 22 i anden udgave af bogen •??disse to sætninger ækvivalerer med hinanden e ækvivalering

ækvivalens [ækvivaZlænOs] subst. -en, -er, -erne
1. det at være ækvivalent

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 14:52

Nsibsen.

Jeg tror du mener Ækvivalent. da det ord du spørger om øjensynligt ikke findes i nogen ordbog. Du får lige betydningen her.

ækvivalent1 [ækvivaZlænOt] subst. -en el. -et, -er, -erne
1. noget som svarer til noget andet ved at have fx samme størrelse, vægt, energimængde, el. værdi d en ækvivalent af et stof er den mængde deraf som kan erstatte eller forene sig med et brintatom •??i den marxistiske økonomi defineres pengene som den almene ækvivalent for varers værdi e almenækvivalent • gramækvivalent • varmeækvivalent • værdiækvivalent

ækvivalent2 [ækvivaZlænOt] adj. - , -e
1. som har samme værdi, kvalitet, funktion el. betydning som noget andet, sådan at det fuldt ud kan erstattes af det = ENSBETYDENDE d elastik og gummibånd er ækvivalente ord

ækvivalere [ækvivaZleOP] verb. -r, -de, -t
1. ækvivalere med ngt (form.) svare til el. erstatte noget = MODSVARE, SVARE, KORRESPONDERE d 29 sider i første udgave ækvivalerer med 22 i anden udgave af bogen •??disse to sætninger ækvivalerer med hinanden e ækvivalering

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 15:06

Nik_ -> Det at der ikke er regelmæssige spring mellem tallene på x-aksen, er meget anvendt når man f.eks. skal beskrive en udvikling der strækker sig over mange århundreder. Gjorde man ikke dette ville x-aksen ofte blive urimeligt lang i forhold til y-aksen. Man gør så det at man viser at der er ulige spring ved at indsætte en punkteret linie, såvel på selve aksen som på grafen. Når man derefter bruger udtrykket "ækvivalente data" om grafen, er det for at fortælle at alle dataene har samme værdi/målestok/validitet og altså på trods af springene KAN sammenlignes. Det er en selvfølge at data der præsenteres i samme graf er ækvivalente, men det tilføjes ofte graf-forklaringen for at højne grafens troværdighed.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 15:10

Hmm!
Hvorfor spørger du ikke læreren, når han bruger et ord du ikke kender.( Det gør de andre elever nok heller ikke),så hvis ikke læreren bruger ord som eleverne kender så må han den o--- g--- mig kumme forklare dem, hvis han da forstår sin matematik, som det jo her drejer sig om. det er ikke sikkert at det kan forklres med kemi som nogle her forsøger

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 15:15

Valde -> Der er da ingen der forsøger at forklare noget med Kemi!!! Hvor pokker har du det fra?

I én af Ordbogens forklaringer af ordet bruger DEN kemi som et eksempel. Men det var jo en del af et ordbogs-citat, som man jo ikke må fifle med.

Ordet KAN bruges i mange forskellige sammenhænge, altså også kemi.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 15:23

Ordet ækvivalent er et ord fra kemien

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 15:26

Nej Valde, det er det IKKE. Det er ord der bruges inden for mange forskellige videnskaber, der i blandt kemi. Læs de ordbogs-forklaringer jeg tidligere har citeret.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 15:43

Ordets anden del- valens- kan vel ikke med rette bruges andre steder end i kemien?
Ækvitant behøver ikke at have ret meget med det at gøre.
Jeg synes læreren der bruger det ord skal kunne forklare det!. Ellers send ham ned til insprktøren. Der bliver i vel sendt ned, når i møder uforberedt!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 15:54

Ja ok arne. valens betyder værdi, så det kan bruges mange steder - du har ret. Jeg har bare ikke haft brug for det andre steder, Når man titrere og indikatoren skifter farve så siger man det ækvalerer!

Men ækvitant?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 15:56

Valde -> Læs nu ordbogen. Som der står:
Citat
ækvivalens [ækvivaZlænOs] subst. -en, -er, -erne
1. det at være ækvivalent

Selvf. skal læreren vide det, men nu spørger Nik_ jo ikke læreren men OS her på Kandu, så er det da et lidt lamt svar at tilråde Nik_ at spørge læreren.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 15:59

Valde - Ordet Ækvitant findes ikke og er jo også bare en hørefejl fra Nik_´s side. Det er forklaret. Læs mit indlæg kl.: 15:06

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 16:02

Jeg er da bange for at du ret i at det er et lidt lamt svar at råde ham til at spørge læreren; Men det burde det ikke være.

(Du har læst mit indlg der kom næsten samtidig med dit?)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-01-06 16:16

ja, Arne dit indlæg kl.1506 er da helt i top, med hensyn til at forklare de omtalte spring. Hvis ikke ordet ækvitant findes så er spørgsmålet vel besvaret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 16:23

Valde -> Du skal da ikke være bange for at jeg har ret. Og undskyld det med LAM.

Vi snakkes ved i andre tråde. Kan du ha' det godt. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : gert_h

Modtaget 20 point
Dato : 22-01-06 16:32

Hej Nik_

Ordet var ikke ækvivalent men Ækvidistant som betyder "med samme afstand". Når du har en x-akse hvor tallene IKKE står med samme afstand er aksen IKKE ækvidistant.

VH gert_h

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 16:43

gert_h -> Ja nu har ingen af os jo været tilstede under selve foredraget, så hvilket ord læreren har brugt, kan vi jo kun gætte på. Nik_ husker det som Ækvilitant, jeg foreslår og forklarer ordet Ækvilivalent, men det kunne jo også være som du skriver: Ækvidistans.

Men forklaringen på at der ofte er spring i tallene på x-aksen er under alle omstændigheder den jeg gav kl. 15:06

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 22-01-06 17:34

Jeg mener altså at det betyder, at hvis du f.eks. vælger at have Y-aksen som konstanten, og X-aksen er der hvor tallene varierer, så er X-aksen den med de ækvivalente tal.

Og hvis du vælger at have X-aksen som konstanten, så er tallene på Y-aksen de ækvivalente tal.

Det kan f.eks. bruge i økonomi, hvor man har to varer (X og Y) og man så holder prisen på den ene vare kontant og ændrer på prisen på den anden.

Men jeg synes da du skal spørge din lærer, for at være helt sikker!!

rwo

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 17:42

rwo -> Hvordan kan du mene noget om et ord som spørgeren ikke end gang er sikker på hvad er?

Hvilket ord svarer du på? Og hvorfor?

Spørgeren skriver jo:

Citat
noget med Ækvilitant

Hvad svarer du egenligt på?

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 22-01-06 17:46

Jeg svarer på hvad jeg mener ordet er: ækvivalent!

Og forklarer hvad man eventuelt kan bruge det til i matematik/økonomi.

Hvis spørgeren ikke forstår det, så spørger han nok!

rwo

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 22-01-06 18:05

Til arne.jacobsen

Den forklaring du giver holder desværre ikke. Du beskriver en situation hvor der er en forskellig inddeling af y-aksen og x-aksen, f.eks kan y-aksen være inddelt 1,2,3,4,... osv mens x-aksen kan cære inddelt 100, 200, 300 osv. Dette angives ganske rigtigt ved en punkteret/hakket linie, men:punkterne er stadig ækvidistante! Var de Ikke ækvidistante kunne man afsætte f.eks afsætte for hver cm på x-aksen: 100, 124, 250, 251, 300, 10000. Så ville man have en akse der IKKE var ækvidistant.
Din forklaring på "ækvivalente" har jeg aldrig hørt, men måske forstår jeg ikke hvad du mener!

vh gert_h

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 22-01-06 18:11

Nik_ skriver:

"Vi har set på et diagram, hvor der ikke var regelmæssig spring mellem tallene på x-aksen."

Så har Nik_ set på et diagram hvor x-aksen IKKE var ÆKVIDISTANT. Sådan er det bare. Ækvidistanter ordet!

VH gert_h

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 18:40

gert_h -> Som tidligere sagt, er det et spørgsmål om hvordan man opfatter spørgsmålet. DU har givet din forklaring og jeg har givet min. Lad det så være op til spørgeren at vurdere.

Din bemærkning: "Sådan er det bare" er utilstedelig og dum. Du ved nemlig ikke mere om hvad spørgsmålet dækker end nogen andre!!!! Nik_ spørger jo netop om hvilket ord det drejer sig om, fordi han ikke har hørt ordentligt efter i timen. Og så længe ingen af os VED hvad ordet var, kan ingen, og altså heller ikke dig, tillade sig at bruge udtryk som: Sådan er det bare.

Du er den første af dette spørgsmål´s kommentatorer, der bruger SÅ absolutte ord. Og DET er dumt.

Lad nu Nik_ selv svare. Dette er jo ikke en debat-tråd.

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 22-01-06 19:28

Jamen altså - godt ord igen.

Men jeg kunne nu godt lide at vide hvad du kalder en x-akse hvor, og nu citerer jeg igen Nik_ :
" ... der ikke var regelmæssig spring mellem tallene på x-aksen".

Jeg kalder en sådan akse "ikke ækvidistant" for det er det den er. Hvad kalder du den?

vh gert_h

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 19:42

LOOOOOL

ROTFLMAO + KMPLAG...... Arne du lærer det ALDRIG!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 19:53

gert_h -> Du kalder en sådan akse "ikke ækvidistant" for det er det den er. Hvad kalder JEG den?

Det samme, men det er ikke det der spørges om. Læs spørgsmålet og mt svar kl. 15:06

Så burde der ikke være grund til flere kommentarer i denne tråd. M.v.h. Arne

Klumme - Du er igen et bevis på, at nogle sædceller burde være tabt på lagenet. BVADR.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 19:58

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL IDIOT

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 21:12

Klumme -> Den eneste der i denne tråd har optrådt og opført sig som en idiot, er dig. At du skriver:
Loooooooooooooooooooooooooooool, er bare endnu et bevis på hvor stor en idiot du er.

Har du skrevet et godt svar til Nik_ ????? Nej vel. Hvad har du gjort? Pisset på andre brugere. Hvorfor er du overhovedet i live?

Når man ikke og aldrig kan lave andet end lort i en tråd, bør man da overveje selvmord.
BVADR:

Nik_ -> Jeg gav dig svaret. Men pyt med de skide 20 point.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 21:23

Pas nu på jeg ikke blacklister dig LOOOOOOL Så er du jo henvist til at kommentere i nye brugeres tråde. De kender dig jo ikke LOOOL

Har du tal på hvor mange der har BL dig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 21:32

Klumme, din Klamme Idiot. I denne tråd har du blot endnu engang bevist at din viden er på niveau med et viskelæder. At du er en fræk hund, er der nogle kvinder der holder meget af, men din viden om noget som helst kan ligge på den lodrette kant af en teske. Det eneste du har gjort i denne tråd er at overpisse Nsibsen og mig.

Skal JEG passe på at du ikke Blacklister mig???? Jeg griner min røv i laser. Du er da det mest ½-hjernede U-menneske der findes. Og du ER Blacklistet af mange brugere. Ha HA Ha Ha. og

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 21:50

Pas nu på lille mand....... Du kan hurtigt komme i den sorte gryde.

I øvrigt bemærkede jeg at du 17 min efter mit indlæg kom med en lidt udvidet kopi. Troede det var noget du var meget modstander af LOOL Men jeg er da glad for at have vejledt dig, som jeg i øvrigt kan i mange andre sammenhænge. Bar spørg .....LOOOOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-01-06 22:39

Lille mand - Sorte gryde????? Hvem er det nu lige der er SYG I ROEN???

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 22-01-06 22:41

Hej igen arne.jakobsen

Det er ikke fordi at jeg har megen lyst til at blande mig i denne diskussion igen, men jeg synes du tvinger mig til det. Du skriver (kl 18.40):

"Lad nu Nik_ selv svare."

og det gør han så ved at acceptere mit svar (givet 16.32), men du mener stadigvæk at det er dig der har givet det rigtige svar(21.12):

"Nik_ -> Jeg gav dig svaret. Men pyt med de skide 20 point. "

Det har du så altså bare ikke gjort. - I dit svar(15.06) er det bl.a. dig der indfører en y-akse, hvilket overhovedet ikke er nævnt i spørgsmålet. Jeg fastholder at når Nik- har mødt en x-akse

"...hvor der ikke var regelmæssig spring mellem tallene på x-aksen"

så er det en ikke ækvidistant akse.

Og så synes jeg også denne sag er lukket. Keep smiling - kun 11 mdr til jul

Venlig hilsen gert_h

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-06 23:24

Gert..

Det kan du godt glemme alt om. I arnes lille syge hoved, er der kun en der har ret og det er arne. Det er det gennemgående træk i langt de fleste af hans indlæg.
***************************************************

BTW....arne er du holdt op med at lyve, LOOOOOL

http://www.kandu.dk/dk/tip/12767
http://www.kandu.dk/Spg77718.aspx

Eller er du simpelthen patologisk løgnhals ? Dumt sp. Det ved jeg jo du er LOOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-01-06 00:01

Nå så smuttede han den krysterkøter LOOL Det er osse helt normalt for ham ...

Herregud og jøsses det sølle skrog

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-06 00:14

gert_h - enhver tale om en x-akse har kun betydning når den sammenholdes med en y-akse og det ved du også godt. Så dine bemærkninger er milest talt forvrøvlede.

Og så glemmer vi selvf. Klamme Klummes sædvanlige svinske og aldeles ubrugelige kommentarer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-01-06 00:17

Ja ja.... men er du holdt op med at lyve... det kan du da svare på...ik?

http://www.kandu.dk/dk/tip/12767
http://www.kandu.dk/Spg77718.aspx

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-01-06 00:24

Du er et meget stinkende svin Klamme Klumme. Og du ved det. BVADR

Dit første link er til et TIP. HALLO Åndsvag.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-01-06 00:42

Jamen kæreste langsomt opfattende arne. Det er det tip hvor du dokumenteret giver 0 point.... NUL point til din gl, ven FrankSP for hans tip.

Det andet link er til den tråden hvor du afslører din patologiske løgnebrist.. I tråden skrev du

Citat
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-11-05 22:39

--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Frank. Jeg var én af dem der fik lov at bedømme dit TIP. Og jeg gav KUN 1 stjerne. Grunden var/er at man på den side skal KØBE sig til servicen. Det er for så vidt også OK, men du glemte at skrive det i dit TIP. Jeg har erfaring for at folk der på Kandu interesserer sig for Musik-tips helst vil have links til gratis-sider.

Alle der interesserer sig for musik OG er Kandu'er, kan godt selv finde sider hvor man kan KØBE ting. Der er derfor ingen virkelig god grund til at hverken DU eller andre skal fortælle os om disse sider.

Derfor var dit tip faktisk overflødigt. [B]Jeg gav KUN 1 point for gammel venskabs skyld[/B]. Jeg burde have givet 0 point.

Hilsen Arne Jakobsen

Det første indlæg harmonerer ikke med det andet. Du gir 0 point fordi du tror at det ikke kan ses hvam der gav dem, og derefter fedter du lige FrankSP lidt i nummeren ved at bilde ham ind, at du har givet ham 1 stjene for hans tip. Hvorfor synes du, at det var nødvendigt at fylde FrankSp og os med løgn?? Forklar hvorfor arne....... ... venter spændt!!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-01-06 12:58

hehe, glem det Klumme. Arne kan ikke forklare det, for han fatter ganske enkelt ikke sammenhængen..

Din gamle "ven" efterlyser de profiler, der havde bedømt hans tip! ...Du forklarer din "ven", hvorfor han kun fik 1 stjerne af dig!!!

Citat
Derfor var dit tip faktisk overflødigt. Jeg gav KUN 1 point for gammel venskabs skyld

"Liar liar pants on fire"

Her er tippet, hvor du påstår du gav en stjerne. http://www.kandu.dk/dk/tip/12767

Fez den ind nu lillearne?!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-01-06 14:47

Kom NUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU Arne. LOOOL

Lyver du stadig?? Hvorfor løj du for din gl. ven FrankSP? Man lyver da ikke arne, og slet ikke for sin GL. VENsom man har kendt gennem 1½ år i LOOL FYYYYYYY Shame on you

Så svar dog..... hvis du tør, kryster

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-01-06 22:19

Nååå jeg kan se at løgnarne er på.

Så kommer han nok ind og forklarer hvorfor han lyver for sin gl. ven. Eller har han som sædvanligt stukket sit krysterhoved i busken LOOOL