/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Cursor script => eget ikon
Fra : Chamira
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 21-01-06 23:18

Hej derude,

I forbindelse med opstart af hjemmeside, er der ønske om at cursoren skal skifte fra den alm. pil/hånd til ejerens eget logo/ikon ved navigation på hjemmesiden.

Hvem har et script som kan få det til at ske?
Hvor skal ikonet/loget ligge for at det fungerer?
Og, hvor i html koden skal scriptet ligge?

Hjemmesiden bliver lavet i frontpage.

Ved et udførligt, præcist og velfungerende svar, vil point blive forhøjet!

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-06 23:23

Prøv at kigge her:
http://www.steenmartinsen.dk/
Har har en masse legetøj til fri afbenyttelse.

Ps. der er ingen grundt il at forhøje point, for at få løst et spørgsmål.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 23:37

Du skal ikke bruge et script. Du skal/bør bruge CSS :

F.eks.
Kode
<a href="http://dmi.dk" title="DMI" style="cursor:url(mycur.cur);">DMI</a>

Hvor mycur.cur er en gyldig curser (*.cur) fil, der ligger i samme bibliotek som din HTML fil.

</MOLOKYLE>.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 23:44

Med dette gratis program kan du lave dine egne *.cur filer : http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=27978

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 21-01-06 23:47

Hej </MOLOKYLE>

Æhhh... nu er jeg en helt speciel form for dum, så jeg forstår ikke lige helt, hvad det er jeg skal gøre (eller... dem som har hjemmesiden skal gøre, jeg er bare blevet bedt om at spørge!)

Hvis vi nu antager at jeg sælger juletræer (med hjemmesiden juletrae.dk), og gerne vil have en juletræs cursor, som jeg selv har lavet i f.eks. illustrator og gemt som... hvilket format??? Jeg vil jo gerne bruge mit eget logo...

Ville koden så se således ud:

Kode
<a href="http://www.juletrae.dk" title="Juletræer" style="cursor:url(juletrae.cur);">Juletraer</a>

Ja sorry, men jeg har virkelig brug for en udførlig brugsanvisning udformet til blondiner!!! Og er derfor også villig til at forhøje point!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 23:51

Således kan du bruge samme cursor på alle link på siden:

Kode
<html>
<head>
<title>Min egen cursor på links</title>
<style type="text/css">
<!--
a:hover{cursor:url(min_cursor.cur);}
//-->
</style>
<body>

..her er din sides indhold med tekst, billeder, links osv...

</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 23:57

I mit eksempel Dato : 21-01-06 23:51 skal du blot selv lave en *.cur fil og kalde den min_cursor.cur, så kommer den frem på alle link altså også på :

Kode
<a href="http://www.juletrae.dk" title="Juletræer">Juletraer</a>

I CSS kan du også angive hvor din *.cur fil/-er er gemt. F.eks. i et underbibliotek 'cursors' således:

<style type="text/css">
<!--
a:hover{/cursors/cursor:url(min_cursor.cur);}
//-->
</style>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 00:13

Ps. En cursor fil = *.cur er sådan set det samme som en ikon fil = *.ico

Der er vist kun endelsen til forskel

Faktisk kan det at skifte cursoren laves på utallige måder med CSS og javascript. Man kan for et eksempel også bruge en HTML markørs event onmouseover="..." for at udskifte cursoren, men det er der nu ikke rigtig nogen grund til og de brugere der har slået scripting fra, vil så ikke få glæde af det. Hold dig til den rene CSS løsning. I CSS er det muligt at lave forskellige klasser, hvis man har brug for forskellige cursorer på forskellige link.

Eks.

Kode
<html>
<head>
<title>Forskellige cursorer på forskellige links</title>
<style type="text/css">
<!--
.type1 a:hover{cursor:url(min_cursor1.cur);}
.type2 a:hover{cursor:url(min_cursor2.cur);}
.type3 a:hover{cursor:url(min_cursor3.cur);}
//-->
</style>
<body>
<a class="type1" href="http://www.juletrae.dk" title="Juletr&#230;er">Juletr&#230;er</a>
<br/>
<a class="type2" href="http://www.nisse.dk" title="Nisse">Nisse</a>
<br>
<a class="type3" href="http://www.hue.dk" title="Hue">Hue</a>
</body>
</html>

..men nu er det vist ikke liiiiige meningen jeg skal give et større kursus i CSS? ...oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 00:22

Pps. Det 'smarteste' er altså at bruge externe CSS filer der så inkluderes i HTML dokumentet på alle sider. Så skal der kun rettes i én fil, hvis man vil lave ændringer i CSS koden.

Grundlæggende CSS kan læres mange steder på nettet. F.eks. på :

1.) http://www.hjemmesideskolen.dk/
2.) http://html.dk/

..selv benytter jeg ofte denne udmærkede norske side (på engelsk): http://www.w3schools.com/

...dér kan man lære det mest grundlæggende om al slags web-programmering

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 00:24

Som emesen siger : Det er sgu lige meget med point. Det er fem STJERNER vi vil ha'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 00:28

Hvis du vil vide mere? ..eller er i tvivl ...så spø'r du bare

..så tager vi det lidt ad gangen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 02:53

Der gik lidt ged i eksemplet fra Dato : 22-01-06 00:13

Her er den korrekte version:

Kode
<html>
<head>
<title>Forskellige cursorer på forskellige links</title>
<style type="text/css">
<!--
.type1 a:hover{cursor:url(min_cursor1.cur);}
.type2 a:hover{cursor:url(min_cursor2.cur);}
.type3 a:hover{cursor:url(min_cursor3.cur);}
//-->
</style>
<body>
<div class="type1">
<a href="#" title="Juletr&#230;er">Juletr&#230;er</a>
</div>
<br/>
<div class="type2">
<a class="type2" href="#" title="Nisse">Nisse</a>
</div>
<br/>
<div class="type3">
<a class="type3" href="#" title="Hue">Hue</a>
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-06 02:55

Næeh... ikke helt

NU kommer den :

Kode
<html>
<head>
<title>Forskellige cursorer på forskellige links</title>
<style type="text/css">
<!--
.type1 a:hover{cursor:url(min_cursor1.cur);}
.type2 a:hover{cursor:url(min_cursor2.cur);}
.type3 a:hover{cursor:url(min_cursor3.cur);}
//-->
</style>
<body>
<div class="type1">
<a href="#" title="Juletr&#230;er">Juletr&#230;er</a>
</div>
<br/>
<div class="type2">
<a href="#" title="Nisse">Nisse</a>
</div>
<br/>
<div class="type3">
<a href="#" title="Hue">Hue</a>
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 22-01-06 06:58

Molekyle, der er adware i programmet du anbefaler til at lave *cur o.a.

Godt jeg har Spyspweeper installeret

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 22-01-06 12:10

Tak for hjælpen </MOLOKYLE>, jeg lover ikke, jeg er blevet klogere, men min ven når dertil, hvor han skal bruge cursoren (jeg skal bare tegne den), så kommer jeg efter dig, hvis det ikke virker *gg*

Mvh,
Chamira

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 14:15

Tak for advarslen om adware
Dét var jeg ikke selv opmærksom på. Selv bruger jeg til ikoner programmet fra min egen 'oldgamle' hjemmeside : http://home20.inet.tele.dk/friheden/zip/IconSuiteFull.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-06 18:20

Jow jow... den er go' nok:

IconShuiteFull.exe kan sagtens hvis man gemmer under menuen : 'GEM som...' gemme som *.cur filer

..og der er NUL spy-/Adware i dette lille program

God fornøjelse og kreativetet med Logo'et

</MOLOKYLE>