/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Samlet pris for hus
Fra : Jimmy17
Vist : 1448 gange
50 point
Dato : 21-01-06 10:42

Har kigget lidt på huspriser.

Mit spørgsmål er:

Et hus, der står til kontant 950.000
Udbetaling 50.000
Brutto/Netto: 5.772/ 5.366 Obligationslån.

Hvordan ved jeg, hvor længe det er regnet over?
Og hvordan udregner jeg de totale udgifter i forbindelse med et huskøb?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 10:42

Nb. Udregningseksemplet skal kunne bruges ved andre prismuligheder.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-06 10:49
Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-01-06 11:13

Normalt er beregningerne over 30 år.

Af de 950.000 må du låne 80% af beløbet i obligationer resten kan fx. lånes som boliglån.
Desuden skal du låne de 50.000 til udbetaling hvis ikke du har dem kontant.

Så udover den brutto/netto, skal du regne med et afdrag til banken oveni.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 21-01-06 11:14

Banken kan hjælpe og ejendomsmægleren

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 11:20

Hvis man skal betale netto 5366 pr md.
Ganget op til 30 år, så giver det jo: 1.931.760,-

Det er jo over det dobbelte af husprisen.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-01-06 11:31

Det er ikke billigt at låne nej.
De første år afdrager du næsten ikke noget. Næsten hele indbetalingen går til renter.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-06 12:03

>Hvis man skal betale netto 5366 pr md.
Ganget op til 30 år, så giver det jo: 1.931.760,-

Det er ikke kun lånet i det beløb du ganger ud, dette indeholder også omkostninger på huset, men gå ind på kreditforeningernes sider der kan du regne tingene bedre ud.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:05

Det kan da ikke passe jeg betaler 2.000.000 for et hus

som kontant koster omkring 900.000

Eller kan det???

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 12:08

Hvis et hus koster 950.000
Kan jeg så ikke bare betale de penge, hvis jeg nu havde dem kontant
Må jeg da kunne....

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-01-06 13:10

Jow da,du kan sagtens betale prisen kontant, men du blander stadig tingene sammen. Nemlig prisen og det det koster i daglig drift at huset. Det er beløb som indgår i brutto og netto huslejen.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 21-01-06 13:12

Kan du forklare det nærmere?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-01-06 14:15

hej
da vi købte andet hus (16år siden) var ejendomsskat
og renovation med i brutto og netto huslejen

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-01-06 17:14

Du skal læse de opgivne beløb som vejledende. Det kommer jo osse an på jeres skatteprocent.

Der kom for nogle år siden en lov som krævede at kontantprisen for et hus skulle opgivet ved annoncering. Det er den du skal tage udgangspunkt i. Det kan jo osse være, at du kan forhandle dig til bedre priser hos en kreditforening.

Men få en salgsopstilling hos ejendomsmægleren af den fremgår det præcist, hvad der er inkluderet i udregning og hvilken skattetræk og fradrag der er brugt ved udregningen.

Men i brutto og nettobeløbet er udbetalingen ikke medregnet. Den skal du låne i banken ved siden af, hvis du ikke har pengene. Du kan så omlægge dine lån om tre-fire år f. eks., hvis der er kommet en friværdi i huset, men dette afhænger af, hvor meget huspriserne stiger og over hvor lang tid lånet løber.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-01-06 17:16

Det er sikkert regnet over 30, da det giver den laveste husleje nu og her, men ikke på sigt, det er jo klart, at du betaler flere renter på 30 år end hvis du betalte låne ud over 20 år.

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 21-01-06 17:17

Vi købte hus for 1 år siden. Her var renovation, ejendomsskat mv. også med i brutto/nettohuslejen.

Og jo det kan godt passe at du over 30 år betaler ca. det dobbelte af husets værdi. Det kommer vi ihver fald til. Men med i overvejelserne skal du jo også have prisstigninger på huset

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 21-01-06 17:23

Der er jo tale om rentes rente og det bliver altså til en hel del på 30 år. Det betyder også noget, hvor ofte der tilskrives renter. Jeg mener, at kreditforeningerne til kvartalsvis, så der er 4 terminer om året. En rente på 5% p.a. bliver så ledes større med en rente tilskrivning 4 gange årligt end 1 gang om året.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-01-06 19:13

Jimmy:

Det kan da ikke passe jeg betaler 2.000.000 for et hus

som kontant koster omkring 900.000

Eller kan det???

Nej, ikke helt, for du har jo rentefordelen, d.v.s. du kan trække renten fra i skat,
en del af renten i hvert fald, jeg kan ikke huske den nøjagtige procent.

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 25-01-06 10:11

jeg står over for et hus køb/nybyggeri jeg er faldet for træhuset bovik.jeg ved godt der er mange muligheder på nettet mht. oplysninger men jeg kan ikke rigtigt finde dem.så der skulle vel ikke være nogen der kender til lige netop (bovikhus) ell. bor i et, i så fald må i meget gerne skrive et par ord om huset på for hånd tak.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-01-06 10:13

lejski, tror det er nemmere du opretter et nyt spørgsmål, tror det er begrænset, hvor mange, der ser dit herinde.

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 26-01-06 08:26

ja det er rigtigt jimmy17.er det ikke de samme der ligger og skriver konstant har alligvel?

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-06 23:57

Tak for svaret qfha.