/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stempelkaffe
Fra : michaelmoeslund
Vist : 3555 gange
100 point
Dato : 21-01-06 10:01

Vi vil gerne prøve det der stempelkaffe hurlumhej

Har fået indtrykket af at det bliver rigtig godt hvis vi også køber en kaffekværn

Er der nogen der har set sådan noget billigt et sted?

Vil gerne have kværnen på håndkraft

Kommentar
Fra : clou

Dato : 21-01-06 10:07

Prøv i en special forretning hvor de sælger kaffe (kafferisteri)

Clou

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 21-01-06 10:08

http://www.taenk.dk/tt/2000/tt03/dyrkaffe/

Her er en test omkring kværne. Godt nok fra 2000, men mon ikke den holder stadigvæk?

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 21-01-06 10:12

Jeg har en stemple kande, det virke fint med alm. kaffe. Når man hælder en kop skal man vent til den bundfælder,ligesom i gammel dage.
PS: Jeg har ogsa en coffee grinder men man for ikke mere smage ud af det...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-01-06 10:12

http://dk.kelkoo.com/ctl/do/search?x=0¤tPage=3&siteSearchQuery=kaffe+kv%E6rn&fromform=true&y=0
Her er lidt priser på kværne ,,,,men desværre ingen til hånd kraft.............Du må lede lidt på nettet -måske i udlandet ellr du kan være heldig at finde en i en antik forretning..

Mvh sverola

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 10:14

Vær så artig : http://www.quahwa.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-01-06 10:18

det er ganske rigtigt svært at finde de håndbetjente kaffemøller - men de ses af og til i specialbutikker - og i sverige af en eller anden grund
De kan til gengæld findes i genbrugs butikker - har tit set dem

og ja - stempelkanden er bedre end kaffemaskiner synes jeg - men den allebedste kaffe er den gode gammeldags lavet i en kasserolle - det kan vist ikke benægtes

ps.. tilsættes kaffen lidt cikorie bliver den helt super

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-01-06 10:24

Jeg forstiller mig at du leder efter en af de gamle kaffemøller med håndsving, jeg ser af og til sådanne hos genbrugsbutikkerne eller brugtmarkederne på nettet, der er måske nogle på auktionshusenes hjemmesider.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 21-01-06 10:35

Her er så det direkte link : http://www.quahwa.dk/kvaern/index.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-01-06 10:41

har lige set en med håndsving på qxl. eller var der mon to? glæd jer, men det tager sin tid at finde lige netop JERES kaffe, mængde osv. men så ruller tapetet osse.hver eneste kop bliver indtaget med andagt.
vær dog forberedt på, at jeres gæster måske ikke er enige.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 21-01-06 11:10

Jeg må give Coliniiiii ret mht den almindelige kaffe. Har selv 20+ års erfaring med almindelig kaffe i stempelkander.

Tricket er, at lade kaffen trække og trykke let på stemplet således at luftbobler bliver presset ud af kaffepulveret. Når det er sket, drejes kanden let fra side til side, så grumset begynder at bundfælde sig, og det går stærkt, ret flot at se på faktiskt!!! Når det så er sket, kan stemplet presses ned, dog ikke helt ned i kaffegrumset, da det vil give mere bundfald.

Dette er en glimrende metode til daglig brug. Når du så skal have en ekstra lækker kop (Det hele ligger i til- og forberedelsen) f.eks. hvis du får gæster, KAN DU hælde de specielle bønner på, dvs. dem der er frisk- og groftmalede hos kaffehandleren.

MEN hvis du tænder på hele processen med at bruge en masse tid på selv at male bønner, så skal du have dig en mølle, der har trinvis formalingsgrad, ellers KAN DU ligeså godt bruge helt almindelig kaffe.

God fornøjelse og jagt!!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-01-06 11:20

Takker for alle tips'ne på vej ud i snevejret for at shoppe lidt rundt...

vender frygtligt tilbage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-06 12:25

Der er jo også den mulighed, at male bønnerne i forretningen, og så komme bønnerne i en ordentlig beholder når man kommer hjem

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-01-06 15:51

Her er en håndbetjent kaffemølle.
Held og lykke med det

http://www.amokshop.dk/shop/default.asp?ProductID=8888

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-01-06 15:54

Hej igen.

Glemte at sige at hvis du trykker ude i venstre side hvor der står kaffemøller kommer der tre forskellige frem bl.a en i træ.

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 21-01-06 16:44

Kaffelige takker molo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-06 16:51

Zassenhaus kaffekværne ER altså lækre ..dyre (omkring 400 bobs på tilbud) ..men det er så til gengæld også kvalitet

</MOLOKYLE>