/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Politi frekvenser for scanner
Fra : diet
Vist : 23076 gange
20 point
Dato : 20-01-06 20:46

Jeg har netop fået en scanner så jeg kan lytte med på div. beredskabs frekvenser. Jeg har været på http://www.dkscan.dk/ og fået politiets frekvenser derfra. Dog kan jeg kun lytte til hvad vagtholds ledere fra politi stationer siger men ikke det politi biler/patruljer melder eller siger. Er der nogen der ved hvilke frekvenser der er til det.

Det er en UNIDEN bEARCAT 80 CH SCANNER.

Jeg bor i Hvidovre omr. og kan høre st. City og Hvidovre i ny og næ. Men der er ikke meget trafik. Er der nogen der ved hvilke frekvens der sker meget på?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 30 point
Dato : 20-01-06 21:10

Når du er inde her, http://www.dkscan.dk/politi.htm så står der frekvenserne for de mobile sendere - det er dem du skal bruge. Det kræver dog noget antenne ud over den indbyggede hvis du skal høre de mobile og jeg kan anbefale dig denne http://www.iccom.dk/Nosy1-billed-data.htm som sættes fast på ruden og den har en rimelig rækkevidde til at modtage de mobile.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-01-06 21:16

Du kan også hente en liste til word her http://www.dkscan.dk/politi_print.doc
Nu kender jeg ikke den Uniden du har, men håber den er med CTCSS, så du kan høre de krypterede signaler - jeg bruger selv en Uniden 280 og kan høre det meste i det storkøbenhavnske område.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-06 21:21

Er det lovligt at kunne lytte med på havd politiet taler om?????

Citat
Dog kan jeg kun lytte til hvad vagtholds ledere fra politi stationer siger men ikke det politi biler/patruljer melder eller siger.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-01-06 21:29

Ja, det er lovligt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-06 21:46

Ja, det har været lovligt siden sidst i 80erne.

Man må bare ikke fortælle hvad man hører, og ikke bruge oplysningerne i kriminelt øjemed.

Jeg mener, at den scanner der, er en hvor du bare skal indstille et frekvensområde, altså f.eks. fra 100000 mhz- 150000mhz, og den så søger automatisk på alt inden for det område, og ikke en af de "oldnordiske" hvor du skal indtaste hver enkelt frekvens du gerne vil lytte på.

Men når duså kan høre stationerne og ikke bilerne, er det sikkert fordi dine antenneforhold ikke er i orden.

Hvis ikke du har en eksterne antenne ude på huset eller i en mast, skal bilerne være endda meget tæt på før du kan høre noget fra dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-06 21:55

Det er så lovligt, men hvad du vil bruge det til diet, det ved jeg ikke.

Citat
Man må bare ikke fortælle hvad man hører, og ikke bruge oplysningerne i kriminelt øjemed.

Det burde ikke være lovligt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-01-06 21:58

På alle digitale scannere indtaster man sine favoritter og sætter scanneren til scanne imellem favoritterne - ellers kan det blive svært at følge de enkelte politisager, idet der er mange frekvenser der ikke bliver brugt indenfor hvert område.

Med hensyn til at høre de mobile, kan meget nås med den indendørsantenne jeg har linket til, ved det lidt ud fra min erfaring med den - idet jeg hører mobiler i næsten hele Københav fra min bopæl der ikke er ret langt væk fra spørgerens - så det kan lade sig gøre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-06 23:34

Citat
Det burde ikke være lovligt

Tidligere medførte det en bøde på 1500,- og konfiskation af apparatet som derefter blev destrueret.

men det var et krav fra EU, at scannere også blev lovliggjorte i DK, som en del af EU-harmoniseringen.

Men tror du kan finde det du søger her
http://www.scom.dk/e107_plugins/wrap/wrap.php?4.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-01-06 23:36
Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-06 23:49

God weekend diet.

Hvorfor du er så interesseret i at kunne aflytte politiets "sender" ved du jo kun selv.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-01-06 00:13

Citat
Hvorfor du er så interesseret i at kunne aflytte politiets "sender" ved du jo kun selv.

Det har du ret ans, og vedkommer ikke os andre, og det er jo heller ikke det han spørger om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-01-06 07:44

En pudsig formulering

Jeg er lidt nysgerrig. Måske Bent Juul eller en anden kan besvare dette.
Citat
Man må bare ikke fortælle hvad man hører, og ikke bruge oplysningerne i kriminelt øjemed

Et tænkt eksempel.... Man kommer kørende ad en gade og hører på lyttedimsen, at der lige nu er en razzia vedr. kørekort længere ude af den gade man kører på. Man har ikke sit kørekort med sig, og vil selvfølgelig ikke ha en bøde, og drejer derfor fra, så man undgår razziaen. Og jeg siger forresten ikke til nogen, at der er razzia.

Er dette at udnytte det aflyttede i kriminelt øjemed, og dermed ulovligt??

Hvis det er, hvad så med bevisbyrden. Den er da hulens svær at løfte for anklageren, da scanneren åbenbart er lovlig.

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 21-01-06 10:08

Kære bentjuul.Du er rigtig på glatis.
CTCSS har intet med kryptering at gøre.Men tonekaldkoder.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-01-06 12:24

Kære poul1erik Du har ret, der manglede et "ikke" i det indlæg, så nu håber jeg isen er tøet op. Det er netop for at udelukke de kanaler på scanneren, som kun ville kunne høres som en susen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-01-06 12:50

Hvis der skulle være andre bugs - så er her fra min manual
Citat
CTCSS / CDCSS Når en af disse toner er aktiveret vil skanneren springe kanalen over, når f.eks. politiet ”krypterer” deres transmissioner. Når de ophører med at kryptere transmissionen vil skanneren igen stoppe på kanalen, når der er trafik

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : diet

Dato : 11-03-06 16:58

Tak for svaret bentjuul.