/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Css kan a og b lægges i c
Fra : emesen
Vist : 707 gange
50 point
Dato : 20-01-06 17:15

eks.
a = farven på tabel
b =størrelse på tabel
c = størrelse og farve på tabel
Skal det stylesheet se anderledes ud.............

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:22

Jeg er ikke helt med?

Mener du egenskaber for en tabel?
a:

Kode
table {..dine CSS egenskaber;}

b: ??? Hvilken størrelse? Er det dimensioner? : http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#dimension

c: farver ...er det ikke det samme som a ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:28

Eks.

Citat
<style type css="text/css">
<!--
table.min_tabel {color:#00000;background:#ffffff;border:0;position:absolute;top:16px;left:16px;}
//-->
</style>

Kode
<table class="min_tabel">
<tr>
<td> ... </td>
</tr>
</table>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-06 17:28

Ok - jeg prøver at forklare.
jeg har et stylesheet som sætter farven på en evt tabel
jeg har et stylesheet som sætter størrelsen på en tabel

nu vil jeg gerne koble disse to css sammen til een css
så der på siden kun vises et stylsheet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-06 17:29

spisetid

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:30

Bortset fra dét ...så læs: http://www.keithjbrown.co.uk/vworks/design/design_2.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:31
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:33

emesen -> Læg dem i samme stylesheet fil eller sektion

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 17:35

Ppps. Husk at der er præcedens regler for stylesheets, så det altid er den sidst definerede egenskab der tæller og er gældendede: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/cascade.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-06 18:49

Enten forklarer jeg ikke godt nok - eller også kan man ikke det jeg kunne tænke mig.

her er så css for baggrundsfarve i tabeller kaldet tabelfarve.css:
Kode
table {background-color: #CCCCCC; }

her er så css for størrelsen kaldet tabel1.css:
Kode
table {størrelsesangivelse}

her er så css for størrelsen kaldet tabel2.css:
Kode
table {en anden størrelsesangivelse}

Nu kommer det jeg vil:
her er en css som indeholder farve og en størrelse farvetabel1.css
Kode
tabelfarve.css
tabel1.css

eller farve og en størrelse farvetabel2.css
Kode
tabelfarve.css
tabel2.css

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-06 19:43

emesen -> Du skal lave en klasse til hver type :

tabel.type1{egenskaber;}

tabel.type2{egenskaber;}

..fælles egenskaber, ud over de for hver type specifikke?

tabel.type1, tabel.type2 {egenskaber;}

Den ene tabel refereres : <tabel class="type1"> ... </tabel>

..den anden <tabel class="type2"> ... </tabel>

Begge har de til fælles : ...de fælles egenskaber

Skal du yderligere tilføje egenskaber til enten type1 eller type2? Så laver du en in-line 'ting' :

<table class="type2" style="egenskab1:parameter;egenskab2:parameter"> ... </table>

Hvis det er på en 'speciel' side, der adskiller sig fra alle andre, men type1 og type2 stadig skal være overordnet, så bruger du et importeret stylesheet : http://archivist.incutio.com/viewlist/css-discuss/6280

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 19:48

Upsadasse.... alle steder jeg har skrevet 'tabel' skal der selvfølgelig stå: table

..nu ka' jeg ik' engang stave THML ....TMLH ...MHTL ...HTML

(..sig forkortelserne på dansk ..og du vil forstå )

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 20-01-06 19:54

Tak for svaret molokyle. Jeg fatter det nok når jeg prøver at lege med det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 20:09

Ps. Den Eric der hentydes til i mit sidste link er selvfølgelig Eric Meyer :

http://www.meyerweb.com/

En standard forklaring gives på dansk af Jørgen Farum Jensen. Læs :

http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/index.php

..men her er en avanceret skift af stylesheet løsning : http://www.quirksmode.org/dom/changess.html

Forklaringen om brug af klammer i CSS illustreres bedst her : http://webdesign101.dk/www/artikler/print_url.html

Selv bruger jeg til skift af specifikke stylesheets en smule javascript, selvom det udelukker de der har slået scripting fra :
EKS.
Kode
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
function change(sourceClass, newClass) {
identity=document.getElementById(sourceClass);
identity.className=newClass;
}
</script>

Denne kode skifter det aktuelle HTML elementets class definitioner ud med et en class efter eget valg

F.eks. til at simulere mouseover via CSS pseudoklasser på andet end link i IE:
Kode
<html>
<head>
<title>Dynamiske class egenskaber for alle HTML elementer</title>
<script type="text/javascript">function change(actual,newClass){actual.className=newClass}</script>
<style type="text/css">
body{background:#c0c0c0;text-align:center;font-size:0.75em;font-family:arial,san-serif;}
.default{background:#c0c0c0;color:#000;border:#000 solid 1px;padding:0.5em;}
.mover{background:#000000;color:#ffff00;border:#ffff00 solid 1px;padding:0.5em;}
p.mover{background:#000;color:#fff;border:#fff solid 1px;padding:0.5em;}
div.mover{background:#00c;color:#fff;border:#fff solid 1px;padding:0.5em;}
</style>
</head>
<body>
<span class="default" onmouseover="change(this,'mover');" onmouseout="change(this,'default');">
Generisk :hover (.mover)
</span>
<br/>
<p class="default" onmouseover="change(this,'mover');" onmouseout="change(this,'default');">
p:hover (p.mover)
</p>
<div class="default" onmouseover="change(this,'mover');" onmouseout="change(this,'default');">
div:hover (div.mover)
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-06 20:14

Ps. der mangler et 's' i font-family angivelsen = sans-serif;

</MOLOKYLE>