/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik indskrivning?
Fra : ME.alexander
Vist : 5098 gange
50 point
Dato : 18-01-06 14:55

Hey! I dag så jeg at parallel klasserne måtte skrive vores matematik afleveringer ind på computer. Jeg har ikke selv en særlig flot håndskrift så derfor ville dette jo være perfekt til mig selv! Men ved desværre ikke om vi også må det for vores lære i matematik endnu. Så i morgen spørger jeg om jeg godt må. Hvis svaret er ja. Så mangler jeg bare et program til at skrive ind i! Både Word og Excel er programmer hvor man kan dette.. men er der andre der kender til nogle programmer der kun er beregnet til indskrivning af sådanne ting her? Hvis ikke er der så nogle der kan forklare mig hvordan man fx sætte 2 streger under facit i excel??

Håber virkelig i kan hjælpe mig for ville være feeeed hvis jeg ku få mine afleveringer skrevet ind!

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-01-06 15:41

Der er masser. Søg på google efter equation editor.

Nogle eksempler
http://www.micropress-inc.com/eqmlite.htm
http://www.mathmagic.com/download/documentations.html

Ellers ligger det også i word.

Hvis du vil lave dbl understreg i regneark, markerer du cellen du vil understrege og går i Formater - celle - fanen rammer og vælger den side du vil understrege og klikker på den dobbelte linie.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 18-01-06 15:47

Jeg laver selv matematik afleveringer på pcer.

Jeg bruger Equation editor der er i word

Jeg har så en udvidelse til den der hedder "Math type 5"

Det er kun et program til at skrive i hvor alle matamatiske symboler er. Det kan ikke selv regne noget ud.

H2

Accepteret svar
Fra : H2

Modtaget 50 point
Dato : 18-01-06 15:58

Her er en beskrivelse lidt om den Equation editor der er i word:
http://www.amtsgym-sdbg.dk/dat/equationeditor/

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-01-06 16:12

Meningerne om indskrivning på computer er delte.
Jeg er matematiklærer, og bryder mig ikke om det, fordi den finmotoriske træning, der ligger i at skrive i hånden, også styrker din hjerne. Du skal ikke skrive opgaverne for lærerens eller skolens skyld; men fordi du skal udvikle dig selv. Samtidig har jeg set, hvordan det, at skrive i hånden, bidrager i selve løsningsprocessen. Så med mindre det også har til formål, at gøre dig bedre til at bruge computeren, bør du fortsætte med håndskrivningen.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 18-01-06 16:14

hvad mener du med at det at skrive i hånden også styrker min hjerne?
Men hvis det da kan gøre dig glad så kan jeg da skrive kladen i hånden og så skrive den ind ;)?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-01-06 16:29

Det er ikke mig, der skal blive glad, men dig selv.
Hvis du skriver kladden struktureret som en indskrift, er det fint.
Men det, at du samtidig skal gøre dig umage for at skrive letlæseligt tvinger dig til at tænke over dine fingres bevægelser, og det fremmer din koordinationsevne, og betyder, at du på længere sigt automatisk skriver pænere og tænker lidt hurtigere.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 18-01-06 16:32

Jeg skriver kladen struktureret og klarer mig også fint i matematik og ved computeren men min håndskrift er ikke så god

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 18-01-06 16:33

Jeg skriver kladen struktureret og klarer mig også fint i matematik og ved computeren men min håndskrift er ikke så god og vil gerne ha en god ordenskarakter

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-06 19:50

ME.alexander > den er nu god nok. Tegning (som det jo egentlig er at skrive i hånden) styrker finmotorikken, og udvikler den kreative sans. Kreativitet er ofte det der skal til for at løse en svær opgave. Indskrivning i hånden styrker også hukommelsen. Notater skrevet på computeren glemmer man hurtigt i forhold til det man har skrevet i hånden. Og så er det da vigtigere i første omgang, at lære at løse opgaverne, end at bruge tiden på at vise hvor dygtig man er til at skrive en formel i Word eller Excel.

- og så er det da ingen skade til, hvis du samtidigt får øvet din håndskrift så den bliver pænere.

Men tilbage til spørgsmålet:
Du kan formatere teksten i dit resultat med 2 streger under.
Det gør du ved:
1) at højreklikke på cellen med resultatet.
2) Vælg formater celler
3) Vælg fanebladet skrifttype
4) i rullemenuen "Understregning" vælger du "Dobbelt understregning.

Når/hvis du skal bruge det ofte, er det en god ide at lægge "knappen" med dobbelt understregning op i værktøjslinien.

1) I menulinien vælger du "Funktioner"
2) Vælg "Tilpas"
3) Vælg fanebladet "Kommandoer"
4) Vælg kategorien "Formater"
5) Træk knappen for dobbelt understregning op i en af dine værktøjslinier i excel (et stort D med 20 streger under)

I word er fremgangsmåden den samme...

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-06 19:51

Arg....selvfølgelig kun med TO (2) streger under....

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 18-01-06 21:31

hehe nu har jeg jo siddet og leget med begge tingene i har henvist mig til: mangler kun nogle enkelte facts.

Når jeg bruger det der editor i Word og så trykker esc så jeg kommer ud på arket så er mine brøkker omkring 2 gange så store som skriften er der en måde så jeg ikke skal sidde og redigere på størrelsen?

Når jeg bruger Excel: hvordan laver jeg en brøk uden at det er et billede?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-06 22:10

Formater cellen som brøk.

Skriv f.eks. =1/8 i cellen - højreklik på cellen, formater celler, på fanebladet "tal" vælger du brøk. I ruden til højre kan du se hvordan den skal formateres.

mvh berpox

Kommentar
Fra : H2

Dato : 18-01-06 22:21

I Equation editor ind i size og under define kan du ændre skrinft størelsen

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-01-06 15:12

Kode
Formater cellen som brøk.

Skriv f.eks. =1/8 i cellen - højreklik på cellen, formater celler, på fanebladet "tal" vælger du brøk. I ruden til højre kan du se hvordan den skal formateres.

mvh berpox

tjah det var nu mere ment som fx

altså ikke sådan så den selv regner det ud. min lære vil nemlig gerne have mellemregningerne

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-01-06 15:30

Skriv tælleren i første celle - Understreg cellen - skriv nævneren i cellen nedenunder.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-01-06 15:33

det er os det jeg lige har prøvet på meeen excel vil ikke tillade at man fx skriver
"3689,40
6462,34%"

de fjerner nullet på 3689,40 og så ser det sådan her ud
3689,4
6462,34%

og det ser jo ikke helt normalt ud.. jeg kan ikke sætte et mellemrum foran eller bagved for at få stregen til at blive længere det fjerner den også så lige nu sidder jeg i et dumt problem med de tal

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-01-06 15:39

Så skal du klikke på den knap der sørger for tusindtalsseparator. Det er typisk en knap med et punktum eller 0,000

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-01-06 15:40

ok det afprøver jeg

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-01-06 15:41

det virker mange tak ! hmm og nu har jeg jo et dillema hvem skal da ha pointene? alle har jo hjulpet

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-01-06 15:42

Du skal i hvert fald bede den om at forøge decimal.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-01-06 15:44

Jeg vil helst ikke være årsag til det problem, så du giver dem bare til H2

Godkendelse af svar
Fra : ME.alexander

Dato : 20-01-06 15:46

Tak for svaret H2.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 20-01-06 18:51

Det var så lidt held og lykke med det....