/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
vindmølle (af olie tønder)
Fra : jeppenp
Vist : 6672 gange
100 point
Dato : 18-01-06 12:05

i forbindelse med et teknologi projekt om lavteknologisk energi i U-landene.. ville jeg prøve at lave en vindmølle der have nok kraft til at trække en primitiv pumpe (har set nogle på danfoss univers som vi kunne bruge til inspiration). men den skal bygges af primetive middler.. har hørt noget om at olie tønder (havlveret og sat 1/3 i over hinanden) skulle give en del kraft..

leder efter nogle der har erfaringer eller tegninger der giver en ide om hvordan de skal placeres i forhold til hinanden...

jeppe

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 18-01-06 12:14

Jeg har hverken tegninger eller andet til den type vindmøller, der i min ungdom blev opsat på de fleste kollektiver på landet.

Jeg har set en tidligere nabo lave en og det var ganske rigtigt olietønder der var skåret igennem på langs og så påsvejset en aksel så buen fulgte vinden der blev fanget af den indvendige runding.
Han anvendte 2 romler så der blev fire "vinger".
Det var opsat i en gammel gittermast (lygtepæl) og han havde så lavet det sådan at der blev vandret træk med udveksling til en bilgenerator og til det anvendte han et bagtøj fra en bil hvor han låste planethjulene så der var fast vinkeltræk.
Gearingen var nødvenig fordi vindmøllen skulle op i mange omdrejninger med et minimum af belastning.
Fordelen ved olietønderne skulle være, at møllen ikke vil løbe løbsk.

Du skal nok have fat i tegninger, men held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-01-06 12:32

Fundet noget, som måske kan give dig en idé til projektet.

Billeder af rotor.
http://www.windmills.net/Windmill%20Garden%20Toys.htm

Her er en bog om konstruktionen af en rotor.
http://www.villageearth.org/atnetwork/atsourcebook/chapters/wind.htm#Construction%20Manual%20for%20a%20Cretan%20Windmill
Citat
Savonius Rotor Construction, Vertical Axis Machines from Oil Drums, MF 21-486, booklet, 53 pages, by Jozef Kozlowski, 1977, $7.25 (overseas orders add $3.00 for surface mail, $5.00 for airmail), from VITA; also available in French.

Held og lykke med projektet.

mvh
jakoe

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 18-01-06 12:36

har tænkt på at lave en roter mølle så tak for linkene.. men saster på oloe tønderne i først omgang..

findes der nogen matematisk lining.. til at beregne krumningen af sidene på tønderne

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 18-01-06 12:41

Hej jeppe
det ved jeg lidt om
men kender du så alternetivet vandbremse
jeg har en form til at lave de skåle med som du vil bruge tønderne til med det her er til glasfiber halv skåle og som så ka sættes sammen meget nemtdu må aldrig sætte fire sammen i samme højde for så tager den ene kraften fra de andre, men brug tre og så forskyd dem lidt,
men sådan en vandbremse kan gi op til 19000 kiloW pr år. men den kan også laves så at den køre kun på centralvarme anlæget
den er jeg med på og vil gerne give mit til at du køre viddere
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-06 12:45

Jeg tror nu nok, at hele princippet omkring de lodrette overskårne olietønder er baseret på, at anvende genbrugsmaterialer og er der lavet ligninger så er det efterfølgende.

Hvis du forestiller dig at du svejser noget fladjern på en lodret aksel, der er monteret på en holder hvor en gittermast er ideel fordi den er tyk forneden og tynd foroven, så fladjernene danner et kryds med lige vinkler. De overskårne tønder svejses enkeltvis på hver af armene i krydset og der afsluttes med et tilsvarende kryds foroven og hvad der måtte blive nødvendigt af afstivning.
Alt laves så det er i indbyrdes balance.
Den runde side vil kunne bryde vinden på den ene side og opfange den på den anden så du opnår en roterende kraft forneden på akslæen der selvfølgelig skal monteres i lejer.

Jeg har det desværre kuni hovedet og ved at sådan lavede de dem.
Nogen forsatte tromlerne modsat hinanden, men det giver et enormt bræk på akslen.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 18-01-06 12:51

det lyder fornemt kjeld...

vandbremse er når man tilføre energien fra vindmøllen til vandet (fx ved hurtig omrøring) ik...

de former du bruger til at glasfiberen.. er det nogen du har købt eller forsøt dig frem til.. og kan vi måske få målene på det... ved ikke endnu med valg af matriale, i satrten prøver jeg at holde mig til metallet, fra olie tønderne, da det er er en resures der findes en del steder i den 3 verden.
men det lyder meget spændene...

jeppe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-01-06 13:05

Jeg vil tro du kan få et par timer til at gå med at læse denne side.

http://www.scoraigwind.com/#older

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 18-01-06 13:21

hej jeppe
du kan evt prøve at henvende dig til RISØ ved Roskilde der kan du få al den hjælp du simpelhen behøver
der har de haft næsten, tror jeg, alt til afprøvning og er villig til at give sin viden fra sig, jeg har fået mange fif der også tegninger så prøv
men ellers står jeg ved det som jeg har skrevet
du må gerne låne min form hvis du vil
mvh.
kj

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 18-01-06 13:24

jeppe der er to brødre jeg mener at de var fra Vejle kanten
de harlavet netop lige de projekt som du snakker om til AFRIKA

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-01-06 13:52

Det du taler om hedder en savonius mølle.

Kommentar
Fra : kj1945

Dato : 18-01-06 14:15

Hej jeppe
jeg skal gå over i halen og tage målene på formen
Formen er af metal fordi jeg ikke selv havde tid til at lave den i glasfiber
men jeg kan også oplyse at polyester findes der også i den 3 verden
bla. fordi at der har de jo varmen under udhærdningen til ingen penge hvor i mod her hjemme koster det en hvid bondegård at fyre op til minimum 19gr. eller mere i det lokale som man arbejder og så er glasfiber 3 gange stærkere en metal det har jeg selv set på et labotorium i Sandefjord i Norge og der blev det så vist hvordan man regner det ud
mvh
kj

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-01-06 17:23

Udover savonius møllen
http://images.google.dk/images?q=savonius&hl=da&btnG=S%C3%B8g+i+billeder

kan du også lave en Darrieus mølle den er også ret primitiv.
http://images.google.dk/images?q=darrieus&hl=da&btnG=S%C3%B8g+i+billeder

http://www1999297.thinkquest.dk/vindtyper.html

God fornøjelse med projektet.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 24-03-06 18:45

Tak for svaret BjarneD.
jeg ville godt have sendt billeder og tegninger af vores rapport... men det kan kandu ikke....