/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Aflure brugerkonto adgangkode
Fra : Asrock
Vist : 978 gange
150 point
Dato : 17-01-06 22:40

Jeg har 3 computere i lokalt netværk, hvor min er med kabel og de 2 andre er trådløse.
Vi er alle admistrator på vores egen PC.
For at administrere min teenagesøns PC forbrug, når han er alene hjemme, så fjerner jeg hans keyboard og mus. Jeg har sat adgangskode på de 2 andre, men jeg har opdaget at han alligevel bruger dem, og har fået ud af ham, at han bare starter op i fejlsikret tilstand, og det prøvede jeg så selv, og det kan også godt lade sig gøre.
Han påstår også, at han kan aflure vores adgangskoder fra sin egen PC, men vil ikke sige hvordan.
Hvordan gør han det, og kan jeg gøre noget for ar forhindre ham i det?

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-01-06 23:27

Lav en brugerkonto på alle PC'r til den normale bruger, og opsæt dig selv som administrator så kan du forhindre at han logger på uden din viden. Iøvrigt kan det muligvis lade sig gøre at spærre netadgangen med et password. Helt præcis ved jeg ikke hvordan. Det der med at han kan aflure de password i bruger på de andre maskiner, ved jeg ikke lige hvordan det skal kunne lade sig gøre. Men der findes garanteret diverse programmer der kan klare den slags. Jeg tror f.eks. Netmeeting kan sættes op, så man kan følge med i hvad der sker på en anden maskine. Dette kræver dog at der gives automatisk adgang til tjenesten 'Fjernsupport'.

Hvorfor ikke bar e give ham et par på torske, hvis han ikke kan nære sig. Smid evt. hans PC i badekarret, med vand i selvfølgelig. Og så lås de andre inde.

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 17-01-06 23:43

Hejsa
Hvad med mus & keyboard fra de andre computere, fjerner du også dem?
Tænkte at han så måske kunne lure at "låne" dem til sin egen...

Bare et lille forslag

Hilsner fra Nuserpigen

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 150 point
Dato : 18-01-06 00:00

Tja - en "keylogger" kan jo registrere alle tastetryk. Hvis det er et lille resident program teenageren har listet ind på din PC så er det jo nemt at "aflure".

Din router - den kan som regel sættes op, så der er internetadgang for bestemte IP adresser i bestemte tidsrum. Det kræver selvfølgelig at du kører med faste IP adresser på dit netværk.
Dette kan f.eks. min aldrende D-Link router:
Citat
Filter - IP Filters
Use IP Filters to deny particular LAN IP addresses from accessing the Internet. You can deny specific port numbers or all ports for a specific IP address. The screen will display well-known ports that are defined. To use them, click on the edit icon. You will only need to input the LAN IP address(es) of the computer(s) that will be denied Internet access.
IP - The IP address of the LAN computer that will be denied access to the Internet. You can also add a range of IP addresses.
Port - The single port or port range that will be denied access to the Internet. If no port is specified, all ports will be denied access.
Protocol Type - This is the protocol type that will be used with the Port that will be blocked.
Schedule - This is the schedule of time when the IP Filter will be enabled.

- og hvis du vil være 125% sikker på, at der ikke bruges internet når du ikke er hjemme, så tag routeren med dig....og spis alle papirer med opsætninger osv. så de ikke kan findes

[off topic begin]
Hvorfor dog ikke lade knejten hygge sig med internettet, Arto, online games osv....hvis han alligevel er alene hjemme, og passer sine pligter.
[off topic end]

mvh berpox

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 08:38

Jeg aner ikke et hak om, hvordan man kæmper med en teenager på den tekniske front, men jeg ved, at det du har gang i ikke kommer dig til gode på længere sigt. I har jo mistillid til hinanden, dig og din søn og du lærer ham, at det skal man have ved at fjerne isenkrammet, når du ikke er hjemme. Hvordan skal han kunne stole på dig, når du ikke stoler på ham?

Og helt ærligt, jeg fatter ikke, hvorfor du fylder huset med IT-isenkram, når det ikke må bruges?

Få du hellere et fortroligt forhold til din søn...vis du stoler på ham, så stoler han måske også så meget på dig en dag, så han vil betro dig, hvad han går og laver. Det vil absolut også være en fordel for dig og han i mange andre af livets forhold.

Godkendelse af svar
Fra : Asrock

Dato : 13-02-06 22:12

Tak for svaret berpox.
Kan ikke bruge jeres svar til meget men det skal jo lukkes.
Og hvis det var et spørgsmål om børneopdragelse, så var jeg nok gået ind i et andet forum. Tror nok jeg kender min søn og vores tillid til hinanden bedre end dig, viviborgen