/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Gennemsigtige tables?
Fra : crha
Vist : 414 gange
25 point
Dato : 16-11-02 23:30

Hejsa

Jeg har set at nogle steder er der et billede som baggrund på f.eks. en menu. Så kommer der en table, men billedet fortsætter bare, hvordan kan man lave det?
Hvis du ikke lige ved hvad jeg mener, kan du prøve at se http://csclanzone.com og se på menuen.

Mvh.
Casper

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 35 point
Dato : 16-11-02 23:37

"crha" <crha.news@kandu.dk> writes:

> Hejsa
>
> Jeg har set at nogle steder er der et billede som baggrund på f.eks. en
> menu. Så kommer der en table, men billedet fortsætter bare, hvordan kan
> man lave det?

> Hvis du ikke lige ved hvad jeg mener, kan du prøve at se
> http://csclanzone.com og se på menuen.

De gør menuen delvist gennemsigtig. Til det bruger de en feature som
Microsoft har tilføjet til Internet Explorer. Prøv at lede efter
style="FILTER: alpha(opacity=60, finishopacity=60, style=0)"
Det er naturligvis ikke en pæn måde at gøre det på, da det kun virker
i Internet Explorer.

Hvis man skulle gøre det pænere, så kunne man lave baggrunden til menuen
med .png-billeder istedet for .jpg, da .png understøtter alpha-transparens.
(ved ikke om det virker i IE endnu, deres .png-understøttelse er ikke
så good til alpha-transparens).

En nemmere måde at opnå det samme er at et billede som baggrund der
ligner resten af sidens baggrund, bare mørkere. Se fx.
<URL:http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/complexspiral/glassy.html>
(scrolling virker vist ikke så godt i IE).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 00:19

Hej!

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> De gør menuen delvist gennemsigtig. Til det bruger de en feature som
> Microsoft har tilføjet til Internet Explorer. Prøv at lede efter
> style="FILTER: alpha(opacity=60, finishopacity=60, style=0)"
> Det er naturligvis ikke en pæn måde at gøre det på, da det kun virker
> i Internet Explorer.

Hvis man laver det som

style="filter: alpha(opacity=60); -moz-opacity:60%;"

så virker opacity også i Mozilla og Mozilla-baserede browsere (dvs.
inkl. nyere Netscape versioner). Det er dog stadig ikke standard, selvom
opacity (ala. -moz-opacity) nok bliver en del af CSS3.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Godkendelse af svar
Fra : crha

Dato : 17-11-02 12:28

Mange tak for svaret, det var da en godt besvarelse :D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-11-02 11:55

Stig Nygaard wrote:
>
> Hvis man laver det som
>
> style="filter: alpha(opacity=60); -moz-opacity:60%;"
>
> så virker opacity også i Mozilla og Mozilla-baserede browsere (dvs.
> inkl. nyere Netscape versioner). Det er dog stadig ikke standard, selvom
> opacity (ala. -moz-opacity) nok bliver en del af CSS3.

Jeg mener stadig, gennemsigtige PNG-billeder er måden at gøre det på, indtil
gennemsigtighed bliver en del af standarden.

PNG-billeder med gennemsigtighed understøttes af Mozilla, Netscape 6+,
Konqueror, Opera og sikkert også andre browsere. Internet Explorer
understøtter det ikke endnu.

--
Jonas Koch Bentzen