/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP home
Fra : ansgard
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 14-01-06 10:42

En af mine venner har købt en HP computer i Føtex. Der er installeret XP home og Works Suite på computeren fra starten men der følger ikke installationsdisketter med. Er det normalt? Kan der ikke opstå tilfælde hvor man skal bruge installationsdisketterne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 10:44

her følger jeg lige med - synes nemlig også det er meget underligt

Accepteret svar
Fra : granslam

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-06 10:51

der skulle gerne være et recovery program på computeren som man selv skal brænde når man starter computeren fylder typisk 4 alm cder eller en dvder

Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 14-01-06 10:52

sådan er det ihvertfald på alle nyere bærbare computere man køber

Granslam

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 10:55

åh ja granslam - men det er ikke alle der ved det - endsige får det oplyst og når skaden så er sket - bang !!!!!!!!

jeg synes personligt at der skal/bør være genindlæsnings/recovery cd´er med - pc´en kunne jo gå i sort eller ikke til at komme videre med !!! og så hjælper det ikke meget med at de ligger på

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 14-01-06 10:57

Jeg tog kontakt til HP...fordi jeg savnede win-cd'en...til min nye pc...

Men som granslam siger, er der et recovery-drev (d-drevet på min pc)

Og jeg ku' vælge selv at brænde - enten 7 (syv) cd'er eller 1 dvd...

Det er fint nok, at der ta's sikkerhedsforanstalninger for at undgå pirateri...
- dog ku' jeg godt ha' brugt, at der var smidt tomme cd'er eller en dvd i kassen, så jeg ikke først sku' ud og handle

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 14-01-06 10:58

Det har jeg ikke tænkt op det ser jeg på når jeg besøger ham i morgen.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 14-01-06 11:03

miritdk
du kan godt gå tilbage til fabriksinstillinger inden du brænder
så jeg tror ikke skaden er så stor

Granslam

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 14-01-06 11:03

Jeg kan da trøste mig med at der er andre end mig der var uvidende om det forhold. Jeg ringede til Føtex men de viste det heller ikke, men foreslog at jeg købte programmet!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 11:05

granslam - det er ikke det jeg tænker på - hvis brugeren ikke har nået at få lavet den brænding og der sker noget hvor kun recovery hjælper - så er fanden da ude !!!
Jeg kender flere der slet ikke har været vidende om det - det har jeg da egentlig heller ikke rigtigt før nu
(har heldigvis ikke det problem)

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 14-01-06 11:07

miritdk
ÅÅÅÅ det var det du mente

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 11:10

godt nogen kan give sig selv et blåt øje granslam

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-01-06 11:40

prøv at læse dette (klippet fra et andet spørgsmål her på Kandu.dk)
et spøgsmål om en skjult partition (recovery)
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

du skal tillade popup's

I din manual til din nye PC, står der garanteret noget om Recovery/Genoprettelse og hvordan du trækker oplysninger ud på cd'er, som du næsten er pisket til at gøre, for hvordan vil du ellers kunne geninstallere hvis det er harddisken som ryger sig en tur.

Og så lige min mening: recovery-cd's/-partition er noget lort. Der SKAL medfølge original cd'er på de enkelte programmer/styresystem, da jeg selv vil bestemme, hvad der skal være på min pc.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 12:21

Jeg vil lige tilføje, at jeg købte en bærbar Acer i oktober ligeledes uden startdiske.
Det hørte ikke til, fik jeg at vide, men der var installeret et "recover-program", som vistes i opstart-fasen, hvor man så skulle brænde 1 DVD eller 4 CD-rommer.
Den proces gik i fisk for mig, så jeg kontaktede Acer i Danmark og klagede min nød. Så fik jeg tilsendt en formular, som skulle udfyldes med med maskinens nøgle og opl. om hvor den var købt. Formularen skulle så sendes til Acer i Hamburg sammen med kopi af kvitteringen.
3 uger efter den var sendt, modtog jeg 4 CD-rommer til recovery.

Nu ved jeg så ikke lige, hvad man gør, hvis uheldet er ude, men det finder jeg vel ud af, når tiden til recovery er inde - det ske sent!

max h

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 12:39

ansgard.

Jeg synes da din ven skulle henvende sig til HP direkte (må være et telefonnr. til dem i Danmark)
og presse godt på ved at fortælle om andre han kender, der, som jeg, har været uvidende om det med, at man allerede i den allerførste opstart af den nye PC skal være standby med 1 DVD eller en masse CD-rommer. Hvem f... er da klar over det, som miritdk siger.

Altså en klar opfordring fra mig om at presse producenten, det er jo da meget nemmere, hvis de høveder sender et sæt med recovery-diske.

Han kan jo da gerne referere til et tilfælde som mit med Acer, hvor de i øvrigt var uhyre imødekommende.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 14:23

hmmm - når man ser hvordan mange bare smider ud af medfølgende papirer og vejledninger osv - så er det lidt farligt altså

Jeg ville forlange at få de recovery cd´er/ dvd under alle omstændigheder og det MÅ da kunne lade sig gøre - især hvis pc´en er oem baseret ???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 14-01-06 14:26

hej !
kan du finde en fil der hedder winnt32 på din pc (søg efter den i start-søg vælg alle filer og mapper og lokale hardiske)

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 16:23

miritdk. og alle på tråden.

Nu ved jeg jó ikke lige, hvad du hentyder til - men for mit eget vedkommende, har jeg ikke smidt det mindste stykke papir ud men læste tværtimod alt meget nøje igennem og fandt ikke et eneste
"hint" om at være klar til at lave backup fra starten. Jeg så det ganske vist i den allerførste opstart og nåede at få fat i 4 nye blanke CD-rommer og fulgte så anvisningen på skærmen meget nøje.
Jeg husker, at jeg under processen blev bedt om at sætte næste CD-rom i drevet og da jeg kom til den 4. standsede det hele, da den havde nået at brænde 85% hvorpå det meddeltes, at det ikke kunne lade sig gøre!!!! Hvad gør så en gammel amatør, som jeg så?
Ja, man forsøger en gang til - med samme resultat.
I øvrigt tror jeg ikke, det var nogen stor overraskelse for for min Acer-producent, da jeg ringede og fortalte supporteren om mine problemer, det lød som om, det var nogte man var vant til, for jeg fik straks tilbudt at få den tidl. omtalte klage-formular tilsendt, ligesom det ikke tog lang tid, inden jeg fik CD-rommerne til recovery.

Undskyld den lange forklaring, men jeg synes egentlig, det er et alvorligt problem, at man sælger computere til folk, som man jo vide, ikke alle er store EDB programmører.
Der er faktisk folk der anskaffer sig deres første PC og så i den grad er overladt til sig selv med ovenst. problem.
Det ville være en meget meget lille udgift for producenterne, at lægge diske med i pakken til at lave recovery med.

God weekend!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-01-06 19:06

xou - den ligger vist da på alle maskiner

maxhankat - (chat d´max ) det er jo en af de ting der gør at jeg synes netop gør at de cd´er/ dvd`er bør ligge ved siden af

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 14-01-06 19:20

Så sandt så sandt miritdk. du forstår det! - men se til om det hjælper . . . . .

winnt32 er vel en Installer-fil til WindowsXP - ik'. Kan man lave en backup disk fra den?

Godkendelse af svar
Fra : ansgard

Dato : 22-01-06 17:16

Tak for svaret granslam.
Tak for alle indlæggene
Det var ganske rigtigt der skulle laves en recovery cd, Jeg ved ikke om der har været poppet noget op på skærmen, men der var en beskrivelse inde midt i brugsanvisningen.
Nu er alle problemer løst tak for hjælpen.