/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvad skal jeg købe ?
Fra : Hanzaghi
Vist : 745 gange
100 point
Dato : 09-01-06 22:11

Jeg er 42 år og total nybegynder, men med en enorm lyst til at køre på motorcykel (og et dagligt pendlerbehov på 70 km).
Men hvad skal jeg købe? Jeg har ikke nogen specielle mærkepræferencer, ej heller har jeg noget ønske om stor topfart eller mange HK/mange kubik/mange cylindre. Der er nogle ting der bare skal være iorden, det er:

-Jeg skal sidde ordentligt med et godt overblik. Det trækker vel i retning af offroad typer antager jeg. Der bliver en del bykørsel, så overblikket er vitalt. Et godt optræk er hjælpsomt i byen, men det har vel næsten alle MC'er nu om dage.
-Der skal helst være en kåbe at gemme sig lidt bag i regnvejr og på motorvej.
-Jeg har ikke hverken tid, lyst eller evner til at skrue på MC'en. Det trækker vel i retning af en nyere MC og gerne en holdbar en der er billig i service/dæk/kæde m.v.
-Budgettet er 37.000 og kan formodentligt ikke fraviges opad (iflg. bestemmeren).

Jeg har kigget på mange forskellige MC'er bl.a. Aprilia Pegaso, Suzuki Freewind, Honda Transalp, Diversion, Bandit, GS500 osv. osv. og er nærmest mere forvirret end før. De forhandlere jeg har talt med er ikke til meget hjælp (ingen navne). Hvis de lige har en MC på lager de skal af med, så er det verdens bedste MC og alt andet er noget lo.. Alle forsøg på at få reel rådgivning strander når jeg ikke bider på deres krog med det samme. Jeg kan næsten ikke tro at alle forhandlere er sådan. Det håber jeg da ikke ihvertfald.

Men hvordan kommer jeg videre? Alle gode/velmenene råd og meninger modtages med glæde. Jeg er ved at gå lidt kold må jeg indrømme. Jeg havde ikke forestillet mig at det skulle være så svært at komme til at køre MC.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-06 22:26

En af de, efter min mening, bedste og mest stabile maskiner der nogensinde er lavet, er en Suzuki GS 500 E.

En meget stabil og gennemprøvet model.
Har i flere år været mest solgte model i DK.

Du kan få en fin brugt inden for det budget du nævner, og det er muligt at montere kåbe på den.

Kørestillingen er god og afslappet, den er økonomisk i drift.
Ikke en udpræget racer, men dog med kræfter nok til det behov du nævner.

Ja, det var mit forslag.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-01-06 23:28

Suzuki GSE 500E

Go for it.

Hilsen
Keldd.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-01-06 06:27

Uden tvivl findes der kun HD

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 10-01-06 06:34

Hej,

Du skriver ting som:

-en del bykørsel
-godt overblik
-pålidelig teknik

...og nævner selv off-roader som en mulighed. Hvis du samtidig er en høj mand, ja så er jeg ikke i tvivl...så vil en off-roader være et godt valg. Med en off-roader får du ikke nogen motorvej racer, men du få en let kørt og underholdende maskine, som tilmed kan komme steder, hvor de andre må give op. Deværre er de relativt dyre, teknikken og alder taget i betragtning. Aprilia Pegaso, Suzuki Freewind, Honda Transalp liggerabsolut på kanten af dit budget, selv hvis du finder de ældste i DBA (den blå avis). Freewinden fåes ikke til de penge du vil bruge. Men!!! Hvad med en nyere Yamaha XT600E?? Der kan du finde et fint eksemplar til de penge du har reserveret, og du får en af de mest gennemprøvede og mest solgte off-roadere på markedet. Kåbe har den dog ikke meget af, ud over den lille lygtekåbe. Skulle uheldet være ude, så er den tilmed let at få stumper til. Held og lykke med dit valg.

MVH
www.dinmc.dk
v/ Lars Ebdrup

Godkendelse af svar
Fra : Hanzaghi

Dato : 10-01-06 18:17

Tak for svaret dova.
Hurtigt svar kan jeg se - tak for det. Så vidt jeg kan se så er der rigeligt med brugte GS500 på markedet. Jeg hører flere steder fra at lige nu er et godt tidspunkt at handle på, men jeg ved ikke rigtigt omd et er en skrøne eller det er rigtigt. Hvad mener du?

Hanzaghi

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-01-06 18:38

Det er NU, der skal handles, om 1-2 måneder,
bliver det mere dyrt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-01-06 00:38

Jeg ville også kigge på Yamaha 400 Sega. Sønnen købte sådan en, og jeg blev meget positivt overrasket. Den er ganske kvik, og alligevel godmodig og hjælpsom. Kører selv RD 350, men låner faktisk tit juniors