/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afkalkning af blandingsbatteri
Fra : renekoch
Vist : 12231 gange
100 point
Dato : 09-01-06 09:36

Kan det lade sig gøre at afkalke et blandingsbatteri (som vi har siddende i vores bruseniche)? Hvis ja, hvordan gør man så?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 09:38

Jeg kommer noget køkkenrulle omkring hele batteriet (hvis du kan, kan du også tage batteriet af), på køkkenrullen kommer jeg opløst citronsyre, lader det sidde en times tid, derefter er det meget nemt, at fjerne kalken med en svamp

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-01-06 10:43

Jeg gør ligesom Nordsted - men nøjes med at bruge almindelig husholdninseddike... Det er også fint effektivt og altid lige ved hånden

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-01-06 10:43

der skulle selvfølgelig stå husholdningseddike

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 09-01-06 10:46

Jeg skulle nok være mere præcis. Det er ikke kalk på ydersiden, men inde i blandingsbatteriet, da vandtrykket er svagt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 11:11

renekock.... Når kalken sidder inde i batteriet, er du jo så nød til at tage batteriet af, og så lægge det i en citronsyre
opløsning, det kan godt lade sig gøre

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 09-01-06 12:54

kik også i rørene, der kan være skit i dem og i det filter der sider inden i forskruningen

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 09-01-06 12:57

Lægger man batteriet i en balje med citronsyre opløsning? Tager overfladen ikke skade af det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-06 13:00

Ja til at det skal i en balje, og nej det tager ikke skade

Kommentar
Fra : renekoch

Dato : 09-01-06 13:05

Det lyder godt. Ved du hvor langt tid? Jeg går du fra at man kan købe sådan noget opløsning i et byggemarked. Mange tak for din hjælp!!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-06 13:16

Citronsyre er pulver, vi har købt det i Matas, de ting vi skal have afkalket, der lader vi opløsningen sidde på ca. en time

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 09-01-06 13:19

Tak for svaret Nordsted1.