/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Andet fritid
#NavnPoint
Nordsted1 19280
refi 8854
ans 7523
HelleBirg.. 6932
dova 6475
svendgive.. 4440
miritdk 4321
Teil 3746
jangchr 3744
10  Klaudi 3672
Skinnevogn: Hvordan virker den
Fra : hatchi
Vist : 4708 gange
10 point
Dato : 07-01-06 23:08

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan kraften fra "vippen" oven på skinnevognen, får hjulene til at dreje rundt.
Evt tegninger/byggeplan af en.
Billeder og links med information om skinnevogne ville også være dejligt.

Mvh. Søren.

 
 
Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 07-01-06 23:10

vippehjul

Kommentar
Fra : emesen.


Dato : 07-01-06 23:47

De ved en masse her:
http://www.jernbaner.dk/mhvj/


Kommentar
Fra : dova


Dato : 07-01-06 23:51

Vippen oven på skinnevognen, er forbundet til den mekanisme der får hjulene til at dreje,
Hjulene er forbundet med en stang, som når den af vippestangen tvinges frem og tilbage samtidig med at den tvinges op og ned, får hjulene til at dreje rudt, fordi stangen mellem hjulene også er fórbundet til selve hjulene, med nogen led ude på "fælgkanten"

Samme princip som på et gammelt lokomotiv.

Måske lyder det for indviklet


mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 08-01-06 00:00

Det er en dræsine du taler om...
Det er da samme princip som medaler på en cykel elller en krumtapaksel på en bil.
En Vertikal bevægelse omsætes til en derjning af en aksel...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-01-06 00:03

http://www.geocities.com/lightweight_brother/Poland_Page_2.html


Måske du kan få en ide om det, ved at kigge på billederne af disse gamle lokomotiver



mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-01-06 00:06

Nej, en dræsine er med pedaler, en skinnecykel, det er ikke sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 08-01-06 00:09

http://www.jernbanemuseum.dk/DK/B2/udstilling.html#

Kære dova

Det kaldes en vippedræsine og en pumpedræseine alt efter hvilken udtale man er vant til...

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 08-01-06 00:11

Dem med pedaler er skinnecykler...
De findes i mange udgaver...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 08-01-06 00:12

Cykeldræsines anvendes også om dem med pedaler
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-01-06 00:34

Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.


mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-01-06 00:34

Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.


mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 08-01-06 00:35

Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.


mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe


Dato : 08-01-06 00:39
Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 08-01-06 02:12

Benjamin.Hansen har giver det rigtige svar:

Jeg retter bare lige et par stavefejl:

Citat
Det er en dræsine du taler om...
Det er samme princip som pedaler på en cykel elller en krumtapaksel på en bil.
En vertikal bevægelse omsættes til drejning af en aksel...


Kodeordet er KRUMTAP. En Krumtap er mekanismen der overfører op/ned-gående bevægelser til de trækkende hjul.



Kommentar
Fra : Klumme


Dato : 08-01-06 08:25

Flot overdommer Arne, at du lige kunne vise hvem der har ret. Du kan bare det gylle. Men hvordan du får tid til at rette andres stavefejl fatter jeg ikke. Du har jo ikke tid til at rette alle dine egne LOOOOL

Kommentar
Fra : hatchi


Dato : 08-01-06 15:10

Dova, jeg tror jeg har fået nogenlunde fat i princippet, men du skriver at,
"når den af vippestangen tvinges frem og tilbage", og jeg kan ikke forstå hvad der tvinger den frem og tilbage. Vippen går jo kun op og ned?

Der skal vel ikke særlig meget frem/tilbage kraft til, for stangen der sidder på begge hjul er skal kun lige nå ud hvor der ikke er balance på hjulet?

Men hvordan bliver stangen mellem hjulene rykket det stykke frem og tilbage?
Sig til hvis jeg har misforstået noget!

Tak for alle de flotte billeder fra jer alle, og de gode links.

Mvh. Søren.


Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen


Dato : 08-01-06 17:24

Søren da du lærte at cykle på en 3 hjulet cykel var da ikke det store problem....
Hvis man slipper "vippen" / "pumpen" på en dræseine forsætter op / ned bevægelsen....
Af samme årsag som pedalerne forsætter med at dreje rund på en 3 hjulet cykel, nemlig ved at det er en fast forbindelse. Når du slukker tændingen på en bil der køre forsætter stemplerne også op og ned fordi krumtapakslen stadig drejer rundt.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 10 point
Dato : 08-01-06 17:58

Her er tegninger til en hel skinnevogn dræsine Handcar som den hedder på engelsk

http://www.handcar.net/build/plans/
Og her er tegningen til krumtapakslen..:

http://www.handcar.net/build/plans/crank_shaft.jpg

PÅ helt gamle arbejdsdræsiner var der ikek nonteret pumpe elelr vippeamr. Der var kun en stok med et hul i og så var der sat en stump rundjern i det ene eller fler skinne hjul. Så kunne man sætte stokken på tappen og me stokken trykke og trække hjulet rundt....

Jeg vil da foreslå at du besøger. Jeg vil foreslå at du besøger
http://www.jernbanemuseum.dk/ ikke kun hjemme siden men tager et kig over og ser hvor stort og flodt musset er blevet.

Jeg har selv i perioder haft arbejde på musset, det er mange sjove gamle ting.

mvh Benjamin


Godkendelse af svar
Fra : hatchi


Dato : 12-01-06 22:10

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Jeg kunne ikke helt forstå hvordan den virker udfra beskrivelserne og billederne, så jeg tager på museum i stedet for :)


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177524
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408683
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste