/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Ang. Sort enke.
Fra : mudshade
Vist : 1249 gange
15 point
Dato : 07-01-06 16:45

hej.
Vil lige hurtig høre hvor farligt at det er at blive bidt af en sort enke..? og det er livsfarlig eller bare noget hvor man skal søge læge eller noget helt tredje..
Mvh mads

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-06 16:54

Den sorte enke er meget giftig

En kendt giftig edderkop er den sorte enke. Biddet kan slå et menneske ihjel, men da arten er frygtsom og sjældent går til angreb, er den ikke særlig farlig.

http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=04Farlighed

Og her fra netdoctor

http://www.netdoktor.dk/rejsemedicin/artikler/skorpion_edderkop.htm

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 15 point
Dato : 07-01-06 17:07

Et bid af "Den sorte enke" er absolut livsfarligt. ans's bemærkning

Citat
men da arten er frygtsom og sjældent går til angreb, er den ikke særlig farlig.

Er noget direkte vrøvl. Arten gemmer sig ofte på steder hvor mennesket kommer. F.eks. i sko eller i mørke hjørner hvor mennesket også ofte finder på at stikke hånden eller andre legemsdele ind. Arten er som ans's kilde skriver IKKE agressiv og angriber derfor ikke. Men hvis den føler sig truet, bider den øjeblikkeligt. Så vel er den farlig, ENDOG meget farlig for mennesker.

Som du sikkert også kan se af ans's svar, består dette udelukkende af noget hun har klippet ud fra diverse hjemmesider. Alene de 2 første linier fortæller i deres form at det IKKE er noget hun selv har skrevet, kun kopieret fra diverse hjemmesider.

Bliver man bidt, skal man på hospitalet omgående og IKKE vente til man kan komme til lægen. I de egne af verden hvor arten normalt lever, har skadestuerne erfaring med behandlingen, men KUN hvis man kommer hurtigt. Selv da, giver et bid frygtelige smerter, der ofte er måneder om at fortage sig.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 17:14

ans bemærkning er taget fra hendes første link.

Citat
Edderkopper
Verdens farligste edderkop lever i Sydamerika. Den er meget aggressiv og bider flere gange i træk. De store giftkirtler indeholder gift, der er meget kraftig. Under 0,1 mg slår et menneske ihjel. En kendt giftig edderkop er den sorte enke. Biddet kan slå et menneske ihjel, men da arten er frygtsom og sjældent går til angreb, er den ikke særlig farlig. De store fugleedderkopper og tarantellerne har meget kraftige bid, men giften er sjældent dødelig.

Selv om dette kommer fra ZOO, kan man ikke sige at dette er 100% korrekt. Den person der har skrevet det, burde skamme sig over sin uvidenhed.

Enhver Arachnolog (Edderkoppeforsker), ved at "Den sorte enke" er en af de edderkopper i verden der hvert år er årsag til flest dødsfald p.g.a. edderkoppebid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 17:30

Ja, her vil jeg give Arne 100 % ret.

Folk bliver ikke bidt af "The Black Widow" fordi den angriber, men netop fordi de gemmer sig, og når man så enten træder på dem eller stikke fingrene ind til dem, bider de i selvforsvar.

Og jo, de er meget giftige, deres bid er ofte med dødelig udgang for den der bliver bidt.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-01-06 17:31

Her er en amerikansk side om den sorte enke!
http://www.desertusa.com/july97/du_bwindow.html

Ifølge den er den sorte enke ikke særlig farlig med mindre man er barn eller gammel eller lider af hjerteproblemer!

Dens gift er 15 gange stærkere end klapperslangen men da den sjældent indspøjter sin gift i store portioner, er den normalt ikke dødelig!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 17:37

ans's 2 link siger om "Den sorte enke"

Citat
Blandt de mere risikable hører:

Den sydamerikanske ’banan-edderkop’ (Phoneutria nigriventer). ’Enke’-gruppen (for eksempel den sorte enke: Lactrodectus sp.).

Lidt om edderkoppegift

Edderkoppernes gifte er kemisk langt mindre udforsket end slangegifte. ’Enke’-familiens (Lactrodectus sp.) gift kan, ligesom visse slangegifte, forstyrre de elektriske impulser fra nerver til muskler, og derved fremkalde lammelser.

P.S.: Dette er KUN uddrag, men væsentligt, idet der jo IKKE siges at biddet fra Den sorte enke er ufarligt eller andet vrøvl. Men læs det selv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 17:39

P.S: Jeg har i øvrigt sendt en email til Kbh. Zoo og bedt dem om at rette fejlen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-06 17:41

Citat
hej.
Vil lige hurtig høre hvor farligt at det er at blive bidt af en sort enke..? og det er livsfarlig eller bare noget hvor man skal søge læge eller noget helt tredje..
Mvh mads

Dens bid er giftigt, det var jo det, der blev spurgt om, og det var det, jeg svarede.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 17:50

jeg tror at mudshade selv har svaret ved ikke at kommentere ,kommentarerne indtil videre,,,,så som vi alle ser .................DEN ER GIFTIG.......!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-06 18:05

Fandt lige ud af, at jeg har en bog om edderkopper:

Latrodectus Mactans, Den sorte Enke.

Biddet er stærkt giftigt, men sjældent dødeligt for mennesker, hvis de kommer hurtigt under behandling.

Den sorte Enke er en nervøs edderkop, der lader sig falde fra sit spind ved den mindste forstyrrelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 18:06

sverola - Check lige mudshade's profil. mudshare har ganske vist været Kandu'er længe, men han/hun har også stillet ialt 18 spørgsmål og har stadig 15 ubesvarede. Noget kunne altså tyde på at mudshade er MEGET vanskelig at tilfredsstille, eller er MEGET glemsom.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-01-06 18:24

Tak for tippet Arne ..havde ikke checket det.... Jeg trorde bare at siden Mudshade ønskede et hurtigt svar så mente han/hun HURTIGT ........
Jeg tror at der er mange af den type herinde i Kandu som bare stiller spørgsmål og "glemmer" at lukke dem

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 19:11

sverola - Ja. men det er jo netop derfor at den NYE Kandu på visse punkter afviger fra den gamle

dova - Ja, der bør ikke være tvivl om Enkens giftighed og/eller farlighed for mennesker. Når Zoo's hjemmeside desværre fortæller noget andet, er det dybt beklageligt. Hvis de svarer på min email, videresender jeg den selvfølgeligt i denne tråd.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 19:15

P.S.: Til alle der anklager mig for Point-jagt: Så gad jeg da ikke bruge så megen energi på dette spørgsmål.

Men JO, point er da gode nok, idet de viser at man har været til hjælp. Men det bedste er altså den kommentar jeg modtager fra en glad spørger, der synes at jeg har leveret et godt svar. Det være sig så 10 eller 500 point.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-01-06 22:29

For lige at komme den storskrydende lillearne's løgnehistorie til livs, så passer det ingen steder, at han er ligeglad med point..

Seneste udfald angående arnes syge stræben efter point, kan ses her.

Citat
Fra : arne.jakobsen Dato : 07-01-06 21:33 r

rwo - Det svar ans giver er DIREKTE forkert.

Hun svarer til dit første spørgsmål: JA

Det er direkte forkert.

RWO. At du på trods af kommentarerne i denne tråd vælger at acceptere ans's svar fortæller mere om din manglende hjernekapacitet end om noget andet. BVADR.

Det passer ikke!!
Ans svarede korrekt på spørgsmålet! ..Både spørgsmål og svar kan ses her http://www.kandu.dk/spg80639.aspx

Så er denne lille diskussion sat på plads - og mudshade er hermed advaret.

Giv arne point, eller bliv svinet til!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-06 22:44

Creamy er den mest svinske kvinde der i dag findes på Kandu, STÆRKT efterfulgt af ans og en hel række af kvinder der IKKE tør eller vil fortælle at de ER af hunkøn. I den nævnte tråd er det åbenlyst for enhver at ans's første svar er forkert. Alligevel bliver det anerkendt som værende korrekt, hvilket KUN kan vise at også RWO er kvinde og derfor har meldt sig ind i Kandu's Kvindemafia- Fy for helvede siger jeg bare.

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 08-01-06 15:29

hej alle. sorry at jeg ikke har kommenteret noget her inde i denne post... Og mange tak for svarene., i må skam undskylde at jeg ikke har llukket mine andre post men det er nu fordi jeg ikke ved vordan.. er det ved at aceptere et svar oder..?
Kode
sverola - Check lige mudshade's profil. mudshare har ganske vist været Kandu'er længe, men han/hun har også stillet ialt 18 spørgsmål og har stadig 15 ubesvarede. Noget kunne altså tyde på at mudshade er MEGET vanskelig at tilfredsstille, eller er MEGET glemsom.

Jep, jeg er meget glemsom det må du meget undskylde..

Mvh mads

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-01-06 15:47

Du skal da ikke undskylde.

Du bestemmer jo selv om du vil lukke dit spørgsmål eller ej.

Hvis du vil lukke det, så klikker du på accepter ved det svar, du kan bruge.

Der er nye "lukkeregler" på kandu, hvis du ikke selv lukker dine spørgsmål, så lukker kandu for dig og du får 5 strafpoint for hvert svar du ikke har lukket inden 30 dage.

Strafpoint bliver taget af dine ledige point.

Kommentar
Fra : mudshade

Dato : 08-01-06 15:49

så (arne.jakobsen) nu har jeg fået rettet op på alle mine spørgsmål, i må undskylde at jeg ikke har svaret før nu, men har været væk i et styke tid
håber at ingen skade er gjordt..

Mvh mads

Godkendelse af svar
Fra : mudshade

Dato : 08-01-06 15:53

Tak for svaret arne.jakobsen. undskyld ventetiden And du får ikke disse point fordi jeg synes at jeg får mere svar her.

Til creamygirl.!

Kode
For lige at komme den storskrydende lillearne's løgnehistorie til livs, så passer det ingen steder, at han er ligeglad med point..

Seneste udfald angående arnes syge stræben efter point, kan ses her.

Citat
Fra : arne.jakobsen Dato : 07-01-06 21:33 r

rwo - Det svar ans giver er DIREKTE forkert.

Hun svarer til dit første spørgsmål: JA

Det er direkte forkert.

RWO. At du på trods af kommentarerne i denne tråd vælger at acceptere ans's svar fortæller mere om din manglende hjernekapacitet end om noget andet. BVADR.

Det passer ikke!!
Ans svarede korrekt på spørgsmålet! ..Både spørgsmål og svar kan ses her http://www.kandu.dk/spg80639.aspx

Så er denne lille diskussion sat på plads - og mudshade er hermed advaret.

Giv arne point, eller bliv svinet til!!!

Hold det bare for dig selv, det er jo mig der bestemmer her og ikke dig vel..?

Mvh mads

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-01-06 15:23

Forstod du den Creamygirl. Der var squ alligevel et mandfolk der turde sige dig og ans imod.