/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Er alle hanstik brandfarlige?
Fra : cristian2
Vist : 1033 gange
20 point
Dato : 05-01-06 13:15

Inden min kone går i seng om aftenen, går hun rundt og trækker alle hanstik ud af kontakterne, da hun påstår at det er brandfarligt at have dem siddende i stikkontakterne natten over (til tv, kaffemaskine, brødrister, standerlamper - dog ikke køleskab). Hun siger blandt andet, at der kan gå ild i tv-apparater fra den støv som er drysset ned i køleristen bagpå tv'et.

Er det korrekt?

I givet fald - er det så ikke tilstrækkeligt at slukke for kontakterne? Er det virkelig nødvendigt at trække stikkene helt ud af kontakterne?

Og hvis det er noget hun har misforstået, vil jeg meget gerne have præciseret hvorfor.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-01-06 13:26

Det er ikke sandt.... Den eneste lille sandhed i det er at hvis lynet slår ned så kan det være en fordel stikkene ikke er sat i..

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 05-01-06 13:28

hov.. glemte at sige... Jeg plejer altid at tage stikket ud af min kaffemaskine.. men det er mest fordi så er jeg 100% sikker på jeg har husket at slukke for den Det samme gælder vel brødrister.. Det er naturligvis brandfarligt at glemme at slukke dem!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 14:07

Slukke for stikkontakterne burde være nok. (dette gælder ikke huse med IHC som er elektronisk styret)
Slukke på på elektronisk styrede maskiner comp/kaffemaskiner/brødristere/hårtørrer/krøllejern............er ikke nok.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-06 14:11

Der er lidt om det.

Der kan godt gå ild i et tv, grundet støv som er faldet ned i, her skal man principielt have stikket ud af væggen for at eliminere faren 100%

Du kunne jo også lige sørge for at støvsuge fjernsynet "på ryggen" eller tage bagbeklædningen og støvsuge det indvendigt.

MEN hvis det er et problem, så kunne man hænge en røgalarm direkte over fjernsynet, og lade stikket sidde i, så man ikke skal irretere sig over at stikket skal i væggen inden man kan se TV.

Personligt tager jeg altid stikket ud af væggen, når jeg har brugt et strygejern, så man ikke er kørt hjemmefra "slukkede jeg strygejernet ??"

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-01-06 14:14

Jeg læste ikke lige dit indlæg helt ordentligt.
Selvfølgelig er det nok at slukke på kontakten. Er kontakten slukket er det kun nul, som ikke er afbrudt fasen er afbrudt, og der er ikke noget strøm i fjernsynet som kan antænde støvet.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 05-01-06 14:30

Grunden til at de forskellige apperater kan være brandfarlige er at der er en "stand-by" kontakt der er tændt, og danner varme. Det er nok især TV-apparater der er en risiko, fordi det i høj grad tiltrækker støv. Men når kontakten til stikkontakten er slukket, kommer der ingen strøm til TV. Det er kun i tordenvejr, af hensyn til lynnedslag som Brommi nævner, det kan være en fordel at trække stikket ud.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 14:48

Sludder og vrøvl. Der er større chance for at få en meteor i hovedet, end der er for at der skal ske et elektrisk uheld i jeres hus p.g.a. at stikkene sidder i. Hun er sygeligt bange, og har HÅRDT brug for at tale med en Psykolog.
Tag hende med til lægen, det er ham I har brug for og hverken en elektriker eller en flok Kandu'er.

Det lød hårdt, men det er venligt OG ærligt ment. Hilsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 14:58

Rent faktisk kan et lyn der slår ned tæt på huset, give lynskader på elektriske apparater hvis bare stikket sidder i selvom kontakten er slukket, grundet at lyn er så kraftige at de kan "hoppe" over, men som det er sagt andre steder kan der ikke komme strøm til apparatet hvis der er slukket på kontakten!

Hvor vidt konen bare er misinformeret eller et psykisk tilfælde skal jeg ikke kunne vurdere! Det må vist mest være op til spørgeren der bor sammen med hende! Har osse set at Arne er blevet diagnosticeret andre steder på Kandu til stor irritation for ham selv, så det undrer mig lidt han fører sig frem med lommepsykiatry her?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 15:00

Jeg skal måske sige at hvis din kone er født og opvokset i USA, Canada, Australien eller New Zeeland, eller andre lande hvor der ikke findes love og regler for såvel El-installationer i huse som El-leverandørernes sikkerhed, BEHØVER hendes skræk ikke være sygelig. I disse lande opstår de fleste husbrande nemlig p.g.a. dårlige El-installationer. Men i så fald, må du prøve at fortælle hende om de Danske forhold, og at hun ikke har noget at frygte i DK.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 15:07

Helt ærligt Tedd -> Hvis Din kone fezz rundt og trak stik ud af væggen før hun turde hoppe i køjen, ville du squ osse trække hende til lægen. Hvorfor pokker er der ikke nogen der tør kalde en skovl for en skovl?

I er SÅÅH pæne allesammen at det gør helt ondt. Hvad nu hvis JEG har ret, og konen er forvirret? Hvad hjælper jeres PÆNE El-viden så?

Men INGEN tør at sige sandheden! I pænhedens navn.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 15:23

Næh Arne du er på afveje/afsporing! Spørgsmålet er stillet her og ikke under psykologi!

Men jeg har skam osse psykisk røntgenblik, og jeg kan betro dig at det egenligt er spørgeren der har problemet , men han bruger sin kone som undskyldning! Fy fy skamme!

Helt ærligt! Hvis vi alle analyserede spørgsmål som du gør vil jeg tippe på at 99% af alle Kandubrugere kunne diagnostiseres som afvigere på den ene eller anden måde! Naturligvis med dig som en undtagelse!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 15:36

Problemet kan jo eventuelt løses, som jeg har gjort i min PC-Nørd-Hule.
Alle apparater er til sluttet ved stikkontakten ved døren.
Når jeg går ud af rummet er der så kun et sted, der skal slukkes.
Ikke alene sikre det mod brand. Det sparer også gevaldigt på strømforbruget, da næsten alle de brugsgenstande jeg har herinde, har et standby strømforbrug.
Om din kone så yderligere vælger at trække stikproppen ud af stikkontakter, kan på den måde blive meget nemmere og hvis det giver hende fred i sjælen og en bedre nattesøvn, er det da helt i orden.
Den bedste måde at undgå ulykker er at gå alle forbindelser efter og sikre at stikkontakter, stikpropper, langerforledninger. Ja, ALT gås efter og udskiftes eller repareres hvis der er tegn på slitage eller løse forbindelser.
Brugsgenstande med et stort strømforbrug, skal man dog ikke forbinde med alt for lange forlængerledninger
Gambrinus (Elektriker)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-01-06 16:32

Tedd - Du behøver såmænd ikke undtage nogen. Slutter nu. Har sagt hvad jeg mener. Hygge

Arne (Ikke Elektriker)

Gambrinus -> Dette spørgsmål drejer sig IKKE om EL. Det der skal trækkes her, er ikke ledninger men en kone og hun skal trækkes hen til lægen i en fandens fart.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 16:33

På Harald NYborgs side kan du downloade El-Sikkerhedsfolderen.
Ovre i venstre spalte lidt ned af siden.
http://www.harald-nyborg.dk/30125.asp?grp=30&n=30100&KundeID=AjKFUn76cFHRBHmL531DemBRRpYcm7I
Så ka' du og din kone diskuterer ud fra den.
Gambrinus
PS : Jeg har ingen interesser i Harald Nyborg, men det var lige der jeg havde set den sidst.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 16:39

Det har aldrig skadet nogen endnu, at kontrollerer de elektriske installationer man omgiver sig med.
Ikke havde jeg har hørt om te'vær'te'fald
De værste kunder er dem, der ikke har en sk.. respekt for denne så interessante elektronstrøm fra minus til plus.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 16:41

Ikke havde jeg har hørt
Så køre det bare der her !
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 16:42

Kode
Slukke for stikkontakterne burde være nok. (dette gælder ikke huse med IHC som er elektronisk styret)
Slukke på på elektronisk styrede maskiner comp/kaffemaskiner/brødristere/hårtørrer/krøllejern............er ikke nok.

Dettte er gældene og kaffemaskiner / elektroniske brødristere har påviseligt påsat adskillige brande.
(dog aldrig med stikket i stikkontakten ...................og stikkontakten har været slukket)
.
PS.
Arne Jacobsen................du bør holde dig fra at udtalelser om elektriske indstallationer.
(du påtager dig et meget stort ansvar overfor spørger ved urigtige oplysninger)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 16:47

Og jeg som i et svagt øjeblik tænkte på at sende Arne en PowerDVD.
Hvor dum kan man være ?
JEG må trænge til Psykolog %-)
Gambrinus :-D

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 17:11

Den med røgalarmer placeret strategiske steder som Thulin kom med, er ikke helt dum.
Det har jeg ikke tænkt på før.
Det vil jo give alarm langt tidligere, end når der bare sidder en enkelt i loftet.
Det vil kunne spare vigtige sekunder, hvis ikke minutter (når der kommer et meteornedslag)
Den har jeg taget til efterretning.
Røgalarmer koster jo ikke en herregård.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-06 18:34

mange gode og rigtige svar - men HVEM SLUKKER FOR FRYSER OG KØLESKAB ???

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 18:40

Og hvordan finder man ud af, om lyset er slukker i køleskabet, når lågen er lukket ? ? ? ? ? ? ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-01-06 19:32

Kære Cristian2

Jeg synes du skal berolige din kone og sige at det er helt normalt at lade stik sidde i kontakterne. Du kan samtidig fortælle hende at hun, for at føle sig mere tryg, kan slukke for diverse kontakter så der ikke løber strøm ud til div. maskiner. Jeg trækker selv stikket ud fra div. opladere til mobiltelefoner og bærbare computere, men lader alle andre hanstik sidde. Hvis hun er så bange for brand, burde i måske installere nogle brandalarmer i de forskellige rum... det skader i hvert faldet ikke.

Hilsen frk.fidus.

P.S.
Jeg synes at du skal tale med hende om at henvende jer til jeres læge hvis det bliver et problem der fylder for meget.
Der er mange mennesker der oplever at få tvangsneuroser i løbet af deres liv, og det kan behandles. Men lad nu være med at gå i panik... måske går det over når i får monteret et par brandalarmer...

Held og lykke!

Kode
Mennesker, der lidet af tvangstanker eller OCD (Obsessioner Compulsioner Disorder - tvangstanker tvangshandlinger sygdom ) har et ønske om at kontrollere følelseslivet, der giver sig udslag i at en stor del af dagligdagen er opfyldt med ritualer der skal gøres som at vaske hænder hele tiden, se efter om vandhanerne ikke løber, at komfuret er slukket, at tælle alt muligt om og om igen og meget, meget andet.
OCD mennesker har en grundlæggende stærk følelse af, at noget er galt og ved at udføre disse tvangshandlinger får personen den manglende følelse af tryghed og kan herved kontrollere deres angst.

læs mere om behandlingsformer hér hvis det har interesse.
http://www.1-hypnose.dk/tvangstanker.htm

eller

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=652&article=1454

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-01-06 19:32

OPS... har ikke helt forstået hvordan man indsætter et citat! Sorry

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 19:38

skriv en tekst og marker den.
klik på det 3. icon (til venstre for b )

Kode
skriv en tekst og marker den.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 20:00

T3. icon (til venstre for b )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 20:01

Citat
Kode

Citat

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 05-01-06 20:01

Kode
OK TAK :-P

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 20:03

Og hvad er det nu liiiige forskellen er ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 20:03

Gambrinus
Du skal nok ikke drikke flere af de hindbærbrus. Din tunge bliver helt rød.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 20:07

Jeg blev nød til at rense den med acetone efter Nytårsaften.
Gambrinus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-06 20:07

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-06 20:13

sansynligheden få en brand ved at slukke på afbryderen på brugsgenstanden er som at vinde den store gevinst i lotto

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 20:15

Det kommer da så sandelig an på, om man har en god hjemforsikring.
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-06 20:28

Ja rotw - det er nok derfor de eletroniske brødristere er fjernet fra køkkener og frokoststuer på nogle af HS-hospitalerne.
Og de afbrændte køkkenskabe fra nogle kaffe maskiner og brødristere regnes ikke med i statistikken.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 20:50

I er all 100% afvigere Undtagen mig jeg er en graciøs sniger ninja! Stakkels christian2 der bliver spammet, håber han har trukket stikket for længst!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-01-06 21:03

Tusind tak Tedd
Jeg ta'r det som et kompliment.
Gambrinus
Alternativt begavet universalgeni

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-06 21:05

Jep du er en ABU Gambrinus!

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 05-01-06 21:21

Der er et problem for Cristia2 ved nogle af svarene. Hvis de bor i nyere byggeri er der ikke nødvendigvis en
afbryder ved stikkontakten, det behøver der ikke at være hvis blot jord ( det 3. ben ) er ført med ud til stikket.
Og så er der jo fase helt hen til apparatets afbryder.

Mvh. Seipe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-06 23:14

se - der ER nu en grund til at vagtfunktionærer går rundt og slukker for de diverse køkkenmaskiner på deres vagter ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-01-06 00:02

Arne...... Hvor er du dog en modbydelig og ondskabsfuld person

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 05-02-06 14:38

Tak for svaret thulin.