/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
fedt eller kulhydrater
Fra : vombatsi
Vist : 586 gange
100 point
Dato : 01-01-06 16:53

Hvad er nu lige den rigtige strategi omkring vægttab og nedsættelse af kolesteroltal?
De officielle anvisninger siger begræns fedtet - og vælg vegetabilsk fedt, men samtidig kommer der nye strømninger hvor det påpeges at man hellere skal begrænse indtaget af kulhydrater og så satse på proteiner i stedet (f.eks hellere lidt sødmælk på morgenmaden end skummet som indeholder for meget kulhydrat.
Hvor kan jeg finde noget om sammenligning af forskellige diættyper og hvordan de virker?
vh vombatsi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 16:58

Begrænsning af kulhydrater er ikke noget nyt.
Spis grønt, fisk to gange om ugen.
Begræns animalisk fedt, brug vegetabilisk fedt.
Spis linser, de indeholder proteiner.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-01-06 17:03

Ikke for at være utaknemlig, men det var der ikke noget nyt i
Det er sammenligning mellem forskellige diættyper jeg er på udkik efter.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-01-06 17:10

Man skal helst have både fedt, kulhydrat og protein hver dag.
Men fedtet skal helst være vegetabilsk eller fra fisk.
Og kulhydraterne må ikke være fra raffineret sukker og hvidt brød, men gerne fra grove kornprodukter og grøntsager.
Og proteinerne.... Jah, det er nok sværere at finde "usunde proteiner" men de findes sikkert...

Jeg mener da ikke, at der er mere kulhydrat i skummetmælk end i sødmælk??? Der er da ca. lige meget kulhydrat og protein pr. 100g. Det er KUN fedtmængden, der varierer...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 17:11

OK jeg forstod ikke helt.
Jeg vil anbefale ugebladene, de kommer med slankekure
på stribe her efter jul.
Der findes også en hel del på nettet, brug google eller
andre søgemaskiner.
Beklager min ringe viden i emnet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-01-06 17:16
Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-01-06 17:17

Nej det er ikke kun fedtmændgden der varierer, det er noget med forholdet mellem fedt og kulhydrat.
Og det er helt sikkert ikke ugebladenes slankekure jeg lige "går og venter på". Jeg har ledt på sundhed.dk og på netdoktor.dk og der er der forskel på anvisningerne. Derudover er der flere alternative behandlere som anbefaler at man ikke skal tage kolestrrolsænkende medicin p.g.a. bivirkninger, men i stedet omlægge sin kost til flere proteiner og færre kulhydrater.
vh vombatsi

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-06 17:18

Jeg kan huske, at de i Go'' morgen DK fulgte to slankehold, som brugte hver sine principper.. Måske du kan søge på TV2'' s hjemmeside og finde lidt der.
Egentlig tror jeg, at der ikke findes det helt store dokumentation med sammenligninger. Og ærligt talt, så tror jeg, at hvis man holder sig konsekvent til en af metoderne, så vil man uvægerligt tabe sig. Specielt, hvis man får motion med på banen.

Personligt lykkedes det mig at smide 23 kilo på at droppe hvedemel og siden alt korn. Det betød selvfølgelig, at mit indtag af kulhydrat faldt betragteligt. Har dog ikke skåret ned på sukker - tværtimod
Fedt har jeg spist masser af - det har ingen betydning haft.
I min verden er hvedemel en kæmpesynder, hvad angår overvægt... Prøv bare at skære alt væk i en uge - du vil se et vægtab på et par kilo, hvis du er hundrede procent konsekvent. Desuden vil maven synke lidt ind, der vil være mindre luft i maven og bedre fordøjelse... Det er et lille mirakel

Jeg håber, du finder, hvad du søger

Vaxen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-01-06 17:20

Netop
De kloge kan ikke blive enige, derfor går jeg ikke så højt
op i det mere.
Et gammelt mundheld siger: Det kroppen begærer mangler den.
Ikke mere forkert end ernæringseksperters gode råd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-01-06 17:21

Hvad angår kolesterol forresten - hvis du får en masse af de essentielle fedtsyrer, vil kolesteroltallet sænkes.
En af disse fedtsyrer er lecithin, som blandt andet findes i æg. Førhen anbefalede man, at man ikke spiste for mange æg, netop på grund af denne fedtsyre - nu ved man, at lecithin rent faktisk sænker kolesteroltallet. Dermed anbefales det faktisk at spise æg.

Vaxen

Kommentar
Fra : Internette

Dato : 02-01-06 15:43

Det er en jungle - hvad alle svarene også viser. Jeg har som vaxen haft succes med at undgå hvedemel.
Lyder det for svært at undvære brød, kan man bage sit eget / købe brød bagt med speltmel.
Der findes opskrifter på poserne, men ellers kan man i stort omfang erstatte hvede med sigtet spelt.
Også i kage

Det er nemlig som Vaxen skriver et lille mirakel. Jeg har ikke tabt mig i nærheden af det samme som Vaxen, men min mave har det bare SÅ godt!

Birgitta: Usunde proteiner??? Tja....... Nogle gange følger der jo en del fedt med de gode proteiner.
Hvad fx med peanutbutter i større mængder

Held og lykke du. Hvis det var nemt, var der ingen overvægtige.
Internette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-06 16:40

vombatsi, det er KUN fedtmængden, der varierer i to mælketyper. Men det betyder selvfølgelig, at der er mere kulhydrat pr. gram fedt i skummetmælk end der er i sødmælk.
Men det kan man da ikke rigtig bruge til noget.
For man drikker da ikke mælk efter hvor meget fedt, der er i, men efter volumen.
Altså, hvis du drikker et glas skummetmælk (2 dl.), så får du 7 g protein, 0.2 g fedt og 9.6 g kulhydrat. PLUS totredjedele af det kalk, som du har brug for hver dag.
Hvis du drikker et glas sødmælk, så får du det samme m.h.t. protein, kulhydrat og kalk, men samtidig 7g (SYV gram) fedt.
---Men du får -i hvert fald om sommeren, hvis køerne er på græs- sandsynligvis mere D-vitamin via sødmælken end via skummetmælken, fordi D-vitaminet er fedtopløseligt.
Og D-vitaminet er nødvendigt for at kunne optage kalken.

Det er altså rigtig meget mere komplekst end bare at vælge at skære ned på kulhydrat-fedt eller protein.

Man skulle nok hellere se på, hvad man SKAL have end kun på, hvad man skal undgå.

Har du forøvrigt kikket på mit link?

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5174

Dér gennemgås de forskellige kure netop.

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 23-01-06 20:05

Tak for svaret vaxen.