/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Til arne.jakobsen
Fra : sniperdk
Vist : 940 gange
34 point
Dato : 23-12-05 03:09

Helt ærligt arne : Er du alkoholiker ?

Du skal ikke være flov over at svare ja hvis det er tilfældet. Der er andre i landet der er som dig.
Blå Kors har nogle fantastiske faciliteter og de holder en god juleaften med brugerne.

Jeg kan evt. skaffe dig noget materiale hvor du kan læse mere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:14

Helt ærligt sniper. Nej det er jeg ikke. Havde jeg været det ville jeg også have indrømmet det. Jeg kan som mange andre godt lide spiritus i forskellige former. Men that's it. Har du yderligere spørgsmål, er dette det rigtige sted at stille dem.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:19

Hvad har du så ud af at SNINE andre mennesker til hvis de laver en stavefejl eller ikke lige formulerer sig som en svampe-ekspert ??

Helt ærligt (ikke ondt ment), men jeg har ALDRIG mødt et menneske der taler så grimt til andre som du gør (måske kan Klumme være lidt med).

Hvad er årsagen ? Mangler du folk du kan tale seriøst med ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:20

Jeg kan se på din profil, at du har været Kandu'er ca. 1 år længere end jeg. Men du har ikke været særlig aktiv. Du har kun kunnet svare på 10 spørgsmål. Jeg har svaret på mere end 500. At nogle af dem så er "Gaver" ved jeg godt. Men trækker du dem fra, har jeg stadig svaret på rigtigt mange spørgsmål fra brugerne. Gå ind på min profil og gennemlæs min historik. Gør du ikke det, vil du ikke vide hvem og hvad jeg er!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:23

Fortæl mig lige hvad du forstår ved "tilsvining"?

Jeg synes ikke det er tilsvining eller overfald, at fortælle en dreng at han har lavet en stavefejl. Og så lære ham hvordan han undgår den i fremtiden. Det er IKKE tilsvining eller overfald. Det er undervisning.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:26

Jeg lagde specielt mærke til dig da du irettesatte en stakkels fyr som ikke lige skrev "muse-måtte" som det passede dig, der blev jeg chokkeret (er det rigtigt stavet?) over dig.
Desuden har jeg jo selv følt "kærligheden" fra dig..... Jeg har været på internet i 10 år nu og har svaret på MANGE spørgsmål, men vi 2 ser vel forskelligt på kandu. Du er her mest for at sætte folk på plads, jeg kan godt bruge et råd en gang imellem...

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:28

Er der nogensinde NOGEN her på kandu der FRIVILLIGT har bedt om DIN undervisning ???

Det lyder som når et lam spørger ulven om den spiser grøntsager... (den fandt jeg selv på)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:30

Hele DIT ordbrug i denne tråd, viser at du ikke har en smule forstand på det danske sprog. Skide være med din stavefejl, der jo blot var en sjuskefejl, men at du kalder mine staverettelser for Tilsvining, er simpelthen udtryk for DIN manglende viden. Sorry Sniper men sådan er det.

At du vælger et nick som sniperdk, er heller ikke bevis på at du er specielt gammel eller intelligent. Ordet betyder jo "snigskytte fra Danmark" og giver signaler om at du er vant til at spille PC-spil og lignende. Ikke specielt tillidsvækkende. VEL?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:36

Sniper -> Prøv lige at læse den tråd igen. Læs mit svar i hele dets udstrækning. Det omkring stavefejlen var IKKE uvigtigt, men blev behandlet med HUMOR. Hvis børn og unge ikke skal lære på en morsom måde, hvordan skulle det SÅ ske.

Langt størstedelen af min kommentar var faktisk et fornuftigt svar på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:37

Du spørger om hvad jeg forstår ved tilsvining, her er et par eksempler fra en tråd som jeg ikke nåede halvvejs igennem :

Hvad om disse "forstående" Kandu'er lige tænkte sig om en x-tra gang, før de brugte tid på at besvare tåbelige, dårligt stavede spørgsmål fra den slags "Konger af Ingenting" ?

tedd -> Svar på spørgsmålet eller hold kæft. Hvor svært kan det være?

Jeg synes efterhånden at "kvinder" er Kandu's største problem.

Flash77 - Du er bare en anden lille dum skiderik, der ikke kan noget selv. Som tidligere sagt: Svar på spørgsmålet eller HOLD KÆFT. Hvor svært kan det være?

Hej Klamme Klumme. Tænkte nok at du ville dukke op. Som sædvanligt viser du blot at du heller ikke kan læse et spørgsmål.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:40

Generer mit nick dig nu også ?

Det kan vel også betyde : Finskytte fra Danmark (det er jeg)

Hvis du vil have jeg skal undskylde jeg bruger det så har jeg ikke tid. Det samme nick bruger jeg på mange sider (det er nemmest) og startede på en af forsvarets portaler..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:43

Sniper -> JA der er nogen der frivilligt har bedt om min undervisning.

Alle der stiller et spørgsmål på Kandu, fortæller at de IKKE kender svaret. Og dermed forventer de at blive belært. Altså at en eller flere kommer og fortæller dem om hvordan man løser problemet. At DU og andre i din aldersklasse ikke kan lide ordet "belære" og ordet "bedrevidende", er jo noget shit. Det skyldes jeres lærere. At være "bedrevidende" betyder kun at man ved mere end spørgeren! Der er ikke noget negativt i det.

Hvis du f.eks. ikke kan finde ud af hvad 2+2 er, og jeg kan. Så er jeg bedrevidende. Forstår du det nu?

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:44

Et eksempel på tilsvining mere : "Hele DIT ordbrug i denne tråd, viser at du ikke har en smule forstand på det danske sprog."

Jeg fik 11 i retsstavning og 10 i det øvrige dansk. Men ok man glemmer jo hurtigt det ordentlige skrevne sprog efter samtaler med folk som dig...
Desuden er det snart mange år siden jeg gik ud af skolen, men DU er god til sprog når man som du sikkert er gået ud af skolen 50 år før mig.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:46

bedrevidende nåhhh ligesom Mogens Glistrup, han er da bedrevidende !!

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:48

PS : Hvis jeg stiller spørgsmål på Kandu så må du endelig huske fremover at jeg ikke har brug for dine svar, for du er FOR bedrevidende !!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:54

Jeg kan jo ikke se dig dig eller høre din stemme. synes blot at lød MEGET ung. Du må sgu da kalde dig hvad du vil.
M.h.t. dine citater fra aftenens debat, så er de korrekte. Men jeg fortryder ingen af dem.

De herrer Flash77 og Klumme har i det seneste år overpisset mig på alle mulige og umulige måder. Så dem har jeg et specielt forhold til.

M.h.t. tedd er det simpelthen et spørgsmål om at jeg mener han skal svare på spørgsmålet.

DU svarede heller ikke på spørgsmålet.

Jeg skriver i mit spørgsmål hvad min mening er. Det har jeg ret til. Men når ingen svarer på selve spørgsmålet, hvor er vi så henne? Svar selv på spørgsmålet. Hvad mener DU om kvindemagt på Kandu? Har du en mening? Er du en mand? Hvis du kigger på min profil, kan du se at jeg har været i Søværnet ganske længe. Så vi har da vist noget fælles. Men at du er SÅ følsom, kommer sgu noget bag på mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 03:56

Sniper - Nu bliver jeg da nysgerrig. Hvor gammel er du?

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 03:59

Spørgsmålet om kvindemagt på kandu giver kun anledning til modspørgsmål : Hvorfor er du bange for kvinder ?

På papiret og efter at have fået 3 børn UDEN at føde dem, ja så må jeg være en mand.

Jeg bliver nemt følsom når jeg ser sagesløse blive overfaldet.

Hvilken funktion havde du i søværnet ?

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:00

Jeg fyldte 38 i fredags

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 04:03

Citat
Finskytte fra Danmark (det er jeg)

Hvis du vil have jeg skal undskylde jeg bruger det så har jeg ikke tid. Det samme nick bruger jeg på mange sider (det er nemmest) og startede på en af forsvarets portaler..

Man kan kalde sig Finskytte hvis man har gået i skytteklub i et par måneder og er 8 år gammel.

Men dit udtryk "en af forsvarets portaler" er da for langt ude.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:07

Vil du virkelig have mig til at scanne mit udd bevis og mine skydemærker for at du skal tro mig ?

Ved du ikke hvilke forums og internetportaler forsvaret råder over ?

Nu begynder jeg at tro at det er dig der er langt ude hvis du ikke ved det....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 04:11

Jeg er sgu ikke bange for kvinder. Hvor pokker har du det fra????

Det er det, der er galt med dig. Du læser noget og så drager du lynhurtigt nogle helt forkerte slutninger.

Det er også derfor at du synes at mine kommentarer i den anden tråd var "Tilsvining".

Såvel DU som mange andre er måske 38 år gamle. Men hvis I har hjerner som 8-årige, kan man jo ikke gøre noget ved det. Bare rolig. Jeg skal aldrig prøve at hjælpe dig hvis du stiller dumme spørgsmål.

Må du og dine børn m.v. have en god JUL.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:11

Jeg ved ikke om man kan kalde sig det i skytteklubber.
Men i forsvaret er det en uddanelse for folk som (jeg) der nemt kan skyde 100 point på 100m banen.
Det er en feltuddanelse som består af en række skydninger fra 200 op til 600 meter, alt efter vind og sigtbarhed.

Skal jeg skaffe noget materiale om finskytte uddanelsen i det danske forsvar ?

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:15

Er der ikke en af de fornuftige som læser med, der lige kan skrive bøh eller lignende så jeg kan få lukket for ham her ?
(Jeg kan ikke give arne nogen point, det ville gøre ondt)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 04:20

Vel vil jeg da ej have kopier af dine skydebeviser. Du har bevist at du har intelligens som en artillerist. Og det er alt rigeligt. Gør som jeg har sagt: Læs igen og prøv og ryst krudtslammet ud af ørerne først. Så kan det være at du forstår det anden gang du læser det. Hvis ikke så ????????????????? Jeg gider ikke bævle mere med en fyr der er 38 år gammel men som bruger sin hjerne og sine evner som om han var 8. Farvel Krudtslam.

Ja Sniperdk. nu blev jeg grov igen. Men du har jo ikke villet samtale! Du er bare blvet ved med at overbeskide mig. Hver gang jeg har svaret på et af dine spørgsmål, er du bare cyclet videre i dine barnlige anklager, uden at gide fortsætte debatten.

Når man ikke kan debattere med dig, gider man ikke mere.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:22

Giver du op "Svampe-ekspert" ???

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:25

artillerist er nu groft - Spejdereskadronen det er her de rigtige mænd kommer fra !

Men det har været hyggeligt at "overbeskide" dig arne.jakobsen, du er nu det bedste toilet her på kandu !! :-/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-05 04:28

Please ingen point til mig, A.J hvorfor er du faldet ud af din egen tråd, nu er anvisning på hvordan spørgsmålet lukkes

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:32

"Når man ikke kan debattere med dig, gider man ikke mere."
Er du ikke mand nok til at skrive JEG istedet for MAN, så er du sgu en større vatnisse end jeg havde troet svampenisse !

PS : Hvorfor skriver du så langsomt ? Ryster du på hånden når du sidder med stavepladen ?
PPS : Nej svampenisse, nu må du ikke sammenligne din "spejderleder udd" med spejdereskadronen, selv om det lyder besnærende.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:33

o.v.n.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-05 04:34

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:40

Skal jeg virkelig slukke og lukke nu ??

Jeg venter lige til imorgen og ser om ikke svampe-spejder-merkonomen ikke har lidt galle tilbage i sin slatne krop.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:42

Er der nogen der ved om arne er den samme som narrøv.dk ??

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 44 point
Dato : 23-12-05 04:48

Sniperdk, jeg opretter lige et spørgsmål til dig. Jeg mindes ikke at have set nogen gøre det så flot før. BRAVO.
Men jeg fjerner fluebenet herfra. Det gør jeg normalt alle steder, hvor aj lukker sin galde ud. Jeg gider nemlig ikke få mit humør ødelagt af en syg alkoholiker (der også er kvindehader) ;-D
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 04:50

Hvor er du sød Jernlady !!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-12-05 05:37

o.v.n. - Hvorfor kalder du det for "din egen tråd"? Det kan da kun skyldes at du er seriøst dum i nakken. Det er sgu da sniperdk's tråd IKKE min.

Nej Jette, jeg hader ikke kvinder. Men de største, fedeste og grimmeste der sidder med deres 1 meter brede røv plantet i en kørestol på størrelse med en mindre kampvogn, har jeg "LIDT" svært ved at sledske for.

sniperdk.

Du er en skændsel for forsvaret. Alene det at prale med sine evner ved at kalde sig sniperdk. Og så påstår du at du er gift og har 3 børn. Vrøvl. Du et et dumt lille nips af en teenager, der spiller smart.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-12-05 06:14

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-12-05 06:27

God Jul.
Spar på krudtet´´, der er snart Nytårs aften

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 07:00

tak skal far ha' for en gang morgenlæsning.
det hele begyndte lidt fredeligt(?) med et par meningsudvekslinger for at ende med de evindelige angreb. og når vi lige skal ha' lidt mere fyld på, ja så ta'r vi den med kvinderne med i mangel af bedre?
jeg har brugt mange af kandu's gode svar, derfor deltager jeg og glæder mig over det. har såmænd også brugt et af dine svar, arne.j. kan du ikke holde dig til det og lade svineriet ligge? pliiiiz. det ville klæde dette forum noget så fantastisk.
godt nytår til jer alle.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-12-05 07:07

aasenissum knaldfyldt ,øh knaldgod jul og nytår til dig.

Husk resten er håbløst

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-12-05 07:16

ja osse til mig, til arme og sofus
Jeg kan kontaktes på vestre fængsel, 4syd blok 8d 2.sal. psyk.
hvor jeg ligesom sidder og styre, og i det hele taget keder mig.
ja AJ'er er der nok af,men vi ved hvor de er

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 07:19

tak i lige måde natmaden, så knalder vi derudaf og lader resten hvile, høh

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 23-12-05 09:40

jeg har det ligesom jernlady ......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-05 09:53

arne.jakobsen retter sig kun efter en bog (kun 1 eksemplar)

Nudansk Arnebog

God

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-05 09:55

Der er en bog mere og det er Gammel Dansk Arnebog.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 10:00

nådada ans, hvor har du haft lejlighed til at læse de bøger? mødes du med aj i smug lille ans, hovsa og go' jul til dig osse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-05 10:07

Næ nej, det var et gæt

God jul til dig aasenissum og denne jul er der ikke den der drik, du ved nok, som du skal indtage

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-05 10:13

tak .. og det var da beroligende, når man nu ikke pt. er i bryggerlauget mere, så ingen grund til panik - pyyyh.
den er go' med dig - gæt!? lad os nu få saftighederne på bordet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-05 14:35

--------------JUUUUUUUUlegave!!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-12-05 17:15

Efter denne "oplysende" læsning vil jeg lige give mit besyv med.

Efter at have læst utallige tråde hvor Arne netop hidser sig op og kommer som trold ud af en æske, har jeg selv valgt at ignorere disse udbrud. Jeg har dog selv været olm flere gange over sprogvalget og skrev et tip med det samme om hvor vigtigt det var at omgangstonen var god. Det tip var direkte effektueret af en tråd hvor det hele væltede.

http://www.kandu.dk/dk/tip/11348

Med dette vil jeg ønske en god jul til alle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-05 18:41

Arne tipper over hver gang der er nogen der siger ham imod, eller har andre meninger end ham, det har vi set den ene gang efter den anden, han er simpelhen for nem, og så tro at han vinder noget ved at sprogbruget bliver værre og værre, der er talløse eksempler, hvor spørgsmålene bliver total ødelagt, når en anden bruger kommer med et svar, der kan true hans muligheder for at score point. Har i set, nu er jeg også på a.j´s sorte liste, jeg er dum i nakken måske fordi jeg ikke lagde et link til det spørgsmål, som han selv havde oprettet, og ikke kommenteret i lang tid, den kunne sniperdk godtregne ud, han var der kort tid efter, dette er mit sidste indlæg her i tråden, gider simpelhen ikke spilde krudt på skænderier

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-12-05 20:59

Citat
Nej Jette, jeg hader ikke kvinder. Men de største, fedeste og grimmeste der sidder med deres 1 meter brede røv plantet i en kørestol på størrelse med en mindre kampvogn, har jeg "LIDT" svært ved at sledske for.

Nu da Jette ikke er på tråden længere, vil jeg lige gøre oktanarne opmærksom på, at ovenstående er sendt til kandu teamet. Arne du ved selv hvorfor!!!

Det er jo langt ikke første gang, at du benytter dig af din svinske og ulækker tilragede viden om en persons udseende her fra kandu. Fy for helvede arne

Og sådan en gang crap fra dig - vælger Birgitta at belønne.

Det er sq mindst ligeså kvalmt

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 23-12-05 21:50

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 24-12-05 03:47

Birgitta er vel bare en af lord AJ's mange andre personlighedder.

Kommentar
Fra : Abdallah

Dato : 14-03-06 10:16

Lovprist være Allah, som har ledet os til Islam, og har gjort det muligt for os at efterfølge det bedst skabte menneske, og har lovgivet os af religionen, hvad der har belyst vores hjerter og forstand, og udførte ved Hans lovgivning vægten af sandhed og retfærdighed, og har udryddet ved den, mørket af vantro og polyteisme.
Må Allahs fred og velsignelser være med vores elskede profet Muhammad Sallalahu alayhe wa sallam, som har oprejst denne religion, sådan, som Allah Den Almægtige vil have det, og har ydet al hans ejendom for at udbrede Allahs sag. Må Allah velsigne ham, hans familie, hans ledsagere og efterfølgere.

Hvordan opfører en muslim sig med nogen, som han/hun anser for ikke-troende / vantro?
Alle der har en tro, eller alle der lever efter visse principper og ideologier tror på at han/hun er på sandhedens vej, og at dem, der modsætter sig eller bekæmper den overbevisning man tror på, er på afveje. Allah swt siger i surat al-Baqarah aya 256: ”Der må ikke være tvang i religionen, thi sandheden er visselig let at skelne fra løgnen. Den, der derfor fornægter dem, der leder vild, og tror på Allah-han har visselig grebet fat i det stærkeste håndtag (…)”
[align=right]??? ????????? ??? ???????? ??? ?????????? ????????? ???? ???????? ?????? ???????? ????????????? ????????? ???????? ?????? ??????????? ????????????? ??????????? ??? ????????? ????? ???????? ??????? ???????

For den der tror på materialismen, tror ikke på det guddommelige, og den, der tror på det guddommelige, tror ikke på materialismen. Den der tror på kapitalismen, tror ikke på kommunismen, og den, der tror på kommunismen tror ikke på kapitalismen,. Og den der tror på demokratiet, tror ikke på diktatorstyret, og vice-verca.
Herved fremhæves tanken og storheden i Islam ved opførelsen overfor og behandlingen af ikke-muslimer, selvom muslimerne opfatter dem som vantro. Denne tanke baseres på baggrund af, at Islam har rustet den troende muslim med en specifik human-filosofi, der fjerner enhver fjendtlighed eller vrede overfor ikke-muslimer. Samt at Islam fastslår det faktum, at vi på tværs af religiøs overbevisning kan leve i fredelig og harmonisk sameksistens med dem, hvor respekt, retfærdighed og venlighed er udgangspunktet for interaktionen.

De vigtigste principper heri er:
1. Enhver muslim tror på at mennesket er et æret, ophøjet væsen, og dette skal forstås uanset menneskets religiøse baggrund, køn eller etnicitet. Allah swt siger i surat al-Isra´ aya 70: ”Og Vi (Allah swt) har visselig æret (og ophøjet) Adams børn (mennesket)”.
???????? ?????????? ????? ????? ??????????????? ??? ???????? ??????????? ?????????????? ????? ????????????? ???????????????? ????? ??????? ???????? ????????? ??????????Denne besluttede ophøjelse og ærelse af mennesket fastlægger og understreger vigtigheden af, at ethvert menneske har retten til at blive respekteret og værnet om (beskyttet).
Af de konkrete eksempler fra profetens skik og sædvane kan der nævnes flg. episode:
Et begravelsesoptog passerede profeten Muhammad, Allahs fred og velsignelse være med ham, mens han sad ned. Så derfor stod han op (i respekt for den døde), indtil optoget var kørt. Folk omkring ham sagde: ”Oh Allahs profet, dette var et begravelsesoptog for en jøde!”, hvor profeten derpå svarede: ”Er det ikke trods alt et liv/sjæl (nafs)?!”. Sikke et eksempel!
Heri understreger profeten afvmh at der i Islam for enhver sjæl (nafs) er en plads og en religiøs beskyttelse (hurma).

2. Enhver muslim skal tro på, at forskelligheden/mangfoldigheden i folks religiøse overbevisning sker ved Allahs vilje, idet det er Ham, der har skænket sine skabninger friheden til at tro og gøre hvad de vil.
Allah swt siger i surat al-Kahf aya 29: ”Oh! Muhammad fortal folk om Sandheden der af jeres herr nedsendt ti jer og Lad da den, der vil, tro, og lad den, der vil, være vantro”.
?????? ???????? ??? ?????????? ????? ???? ??????????? ????? ???? ???????????? Allah swt siger også i surat Huud aya 118-119: ”Og hvis din Herre havde (gennemtvunget) Sin vilje, så havde Han gjort menneskeheden til én menighed, men de ville ikke holde op med at være uenige. Med undtagelse af dem, som din Herre har vist barmhjertighed, og dertil har Han skabt dem.
?????? ???? ??????? ???????? ???????? ??????? ????????? ????? ?????????? ????????????? *?????? ??? ??????? ??????? ?????????? ?????????? ????????? ???????? ??????? ?????????? ????????? ???? ?????????? ?????????? ???????????
Lærde i Tafseer har fortolket det ayat på den måde at allah swt har skabt mensker og med sin viljeog forsynet dem med vilje og forstand mhp at vælge troen og religonen for derefter et være fuldstænig anvalige for deres valg
Dette er Allahs vilje og en muslim må aldrig benægter det ; og derfor skal en muslim aldrig tænke på at tvinge folk til at blive muslimer. Hvordan skal dette lade sig gøre, når Allah swt sagde til hans ærede profet: ”Og hvis din Herre havde (gennemtvunget) Sin vilje, så ville de, der var på jorden alle sammen være blevet troende. Vil du da tvinge menneskene, så at de bliver troende?” surat Yunus, aya 99.
?????? ???? ??????? ?????? ??? ??? ???????? ????????? ???????? ????????? ???????? ???????? ?????? ?????????? ???????????

3. Det er ikke pålagt en muslim at dømme folk, der ikke tror på Allah swt, eller at straffe synderne for deres afvigen. Dette regnskab er slet ikke noget, som mennesket er i stand til at gøre, ej heller er denne verden hverken det rette tid (eller sted). Dette er et regnskab, som kun Allah swt kan tage sig af, og tiden og stedet er på dommedagen. Der får alle hvad der tilkommer dem af straf eller belønning. Muslimer og ikke-muslimer.
Allah swt siger i surat al-Hadj aya 68-69: ”Men hvis de (alligevel) strides med dig, så sig: Allah ved bedst, hvad I gør. Allah vil dømme mellem jer på opstandelsens dag (i alt), hvad I været uenige i”.
????? ?????????? ?????? ??????? ???????? ????? ??????????? *??????? ???????? ?????????? ?????? ???????????? ?????? ??????? ????? ?????????????

Allah swt siger i surat al-Shura aya 15 henvendt til sin profet, Muhammad afvmh, vedr Bogens folk:
”Kald dem da til dette. Og oprethold (sandhed og retfærdighed), som du har fået befaling om, og følg ikke deres (onde) lyster. Men sig: Jeg tror på enhver bog, som Allah har åbenbaret, men jeg har fået befaling om at være mægler mellem jer. Allah er vores Herre og jeres Herre. Vi har vores handlinger, og I har jeres handlinger. Der skal ikke være nogen strid mellem os og jer. Allah vil bringe os sammen, og til Ham skal (vi alle) vende tilbage”.
?????????? ??????? ??????????? ????? ???????? ????? ????????? ???????????? ?????? ?????? ????? ??????? ??????? ??? ??????? ?????????? ?????????? ?????????? ??????? ???????? ??????????? ????? ???????????? ???????? ????????????? ??? ??????? ????????? ???????????? ??????? ???????? ????????? ?????????? ??????????Profeten Ísa aleyhi assalam siger til Allah swt på dommedagen: ”Hvis Du straffer dem, så er de Dine tjenere, og hvis Du tilgiver dem, så er Du visselig den Almægtige, den Alvise”. Surat al-Ma´idah aya 118.
??? ????????????? ??????????? ????????? ????? ???????? ?????? ????????? ????? ?????????? ??????????
Derved kan en muslim være ganske rolig og finde ingen grund til splittelse mellem hans tro på en ikke-muslims vantro, samt at være respektfuld, retfærdig og venlig overfor vedkommende.

4. En muslim skal tro på, at Allah swt pålægger ham/hende at være retfærdig. Allah swt kan godt lide at man er venlig, og Han påbyder til den fineste opførsel og manér også med dem der har antaget en anden Gud end Allah. Samtidig skal man være vis på, at Allah hader undertrykkelse, og Han vil straffe den der undertrykker, også hvis det er en muslim der undertrykker en ikke-muslim. Undertrykkelse kan være mange ting, løgn, bedrag, snyderi osv. Kort sagt, alt der går ud over et menneskes integritet og værd.
Allah swt siger i surat al-Ma´idah aya 8: ”Og lad ikke fjendskab til (eller fra) et folk forlede jer til synd, så I ikke handler retfærdigt. Vær retfærdige! –dette er nærmest ved Gudfrygt”.
??? ???????? ????????? ???????? ???????? ??????????? ?????? ???????? ??????????? ????? ??????????????? ??????? ?????? ????? ?????? ??????????? ?????????? ???? ???????? ??????????? ??????????? ?????? ????? ?????? ??????? ????? ???????????

Allahs profet, afvmh, siger: ”Den undertryktes bøn, også hvis denne er en vantro, er der ikke noget slør for”. Dvs. den undertryktes bøn, uanset om denne er vantro eller ej, bliver altid accepteret af Allah swt.
???? ??????? – ??? ????? – ??? ????? ????
Allah swt siger i surat al-Mumtahanah aya 8: ”Allah forbyder jer ikke, hvad angår dem, der ikke har kæmpet mod jer på grund af religionen, og som ikke har drevet jer ude af jeres hjem, at I er venlige og retfærdige imod dem, thi Allah elsker de retfærdige”.

??? ??????????? ??????? ???? ????????? ???? ?????????????? ??? ???????? ?????? ???????????? ???? ??????????? ??? ???????????? ???????????? ?????????? ????? ??????? ??????? ??????????????
Hvis Islam ikke har opfordret til andet end til venlighed og retfærdighed overfor alle mennesker i universet, uanset om de tror eller ikke tror på en/nogen Gud, så er denne opfordring endnu mere pålagt overfor Bogens folk, og heri forstås jøder og kristne. Og det uanset om de befinder sig i dar-al-Islam (under beskyttelse af en Islamisk nation) eller ej.
I den hellige Kor´an kalder Allah swt dem ikke andet end ”Oh I Bogens folk” eller ”Oh I der har modtaget Skrifterne”. Dette understreger, at de i virkeligheden er modtagere af en tro fra himlene (dvs. den sande tro fra Allah swt). Udfra dette kan vi forstå, at der er en forbindelse mellem muslimer og ikke-muslimer, en forbindelse der lægger vægt på barmhjertighed og venlighed. Dette er kun med til at bekræfte enheden i det samme budskab (om tilbedelsen af Allah swt), som Allah swt sendte alle sine profeter med: ”Han har forordnet for jer den religion, som Han (også) pålagde Noah, og som Vi (nu) har åbenbaret dig, og som Vi (også) pålagde Abraham og Moses og Jesus: Oprethold denne religion og bliv ikke adsplittede i den.
” surat al-Shura aya 13.
?????? ????? ????? ???????? ??? ?????? ???? ?????? ????????? ??????????? ???????? ????? ?????????? ???? ???????????? ???????? ???????? ???? ????????? ???????? ????? ????????????? ????? ?????? ????? ?????????????? ??? ??????????? ???????? ??????? ????????? ???????? ??? ?????? ????????? ???????? ??? ???????
Muslimerne er pålagt at tro på Allah swt´s Skrifter, og alle Hans profeter. Ens tro kan ikke være fuldendt uden dette. Allah swt siger i surat al-Baqarah aya 136: ”Sig: Vi tror på Allah og hvad der er åbenbaret os, og hvad der er åbenbaret Abraham og Ismael og Isak og Jakob og stammerne, og på det, der blev givet (alle) profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke nogen forskel på dem, og vi er Ham hengivne”.
???????? ??????? ???????? ????? ??????? ????????? ????? ??????? ????? ???????????? ?????????????? ?????????? ??????????? ???????????? ????? ??????? ?????? ???????? ????? ??????? ????????????? ??? ?????????? ??? ????????? ?????? ?????? ????????? ???????? ???? ???????????Og hvis Bogens folk læste Koranen, ville de finde en stor påskønnelse og velsignelse af deres bøger, sendebude og profeter.

Hvis muslimerne diskuterer med Bogens folk, bør de undgå den ?????? dvs diskusioner der ikke fører til noget nyttig og opildner hjerterne, og fører til fjendskab. Allah swt siger i surat al-Ankabut aya 46: ”Og strides ikke med Skriftens folk undtagen med i det bedste og skønneste (argument), men (strides) ikke med de uretfærdige bland dem. Og sig (til dem): Vi tror på det, som er blevet åbenbaret os og åbenbaret jer, og vores Gud og jeres Gud er én) og samme Gud, og vi har underkastet os Ham”.[/align]
????? ??????????? ?????? ?????????? ?????? ????????? ???? ???????? ?????? ????????? ???????? ???????? ????????? ??????? ????????? ??????? ????????? ????????? ?????????? ??????????? ???????????? ??????? ???????? ???? ???????????
????? ?????? ?? ????? ??????? ????? ??????? ?????.
??? ????? : ( ?? ??? ????? ?????? ??? ???? ?????? ?????? ????? ?????? ) ???? ???? ??? ????? ???? ?? ??? ?? ?????? ?????? ????? ??? ?????? ??? ??????? ????? ??????? ?????! ??? ???? ?? ???? ?????? ???????? ????? ??? ???? ????????? ???? ??? ??? ?? ?????? ?????? .

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-03-06 21:26

Velkommen til kandu Abdallah

Tung læsning, også på dansk
Dette er en afsluttet tråd, så måske det kun er mig der læser det,
Du bør sætte det ind under tips, eller som et spørgsmål, så bliver det set.

god luck