/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Moskusænder
Fra : Fynboerne
Vist : 8563 gange
100 point
Dato : 18-12-05 16:27

Jeg har moskusænder og har lige fået slagtet et hold.
Ham der pillede dem sagde, at de ikke var fuld udvokset, men vidste ikke, hvor gamle de skulle være.
De var 18 uger, det har jeg fået oplyst et sted, at det var et passende tidspunkt at gøre det på, med hensyn til fældning, men det er måske "Dansk landand" det passer til.
Hvor gamle skal moskusænder være, for at være vokset færdig?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 18-12-05 17:05

Det er meget fint tidspunkt slagtede vægt ligger de på ca. 1,5 til 2kg.
Men det kommer og op hvordan har du fodret dem op o.s.v
Og De smager dejligt

Hilsen Robert

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 18-12-05 18:06

Moskusænder er noget langsommere om at vokse op end alm landænder.

og moskusænder skal normalt op på omkring 3-3½ kg afslagtet, da de er større og mere kødfulde end andre.

Og mindst et halvt år skal de være før man kan sige de er store nok, og har udviklet kød nok før man kan sige de er gode.

mvh dova

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 18-12-05 21:11

Kære lille Dova
jeg har lige slagtet, de var godt nok 14 dage ældre, og de lå på 2 kg slagtet vægt.
Men det kan da godt være dine ligger højre oppe i vægt.
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-05 22:28

droslerne, ja så kan man ikke ligefrem kalde dem store, dine ænder.

Jeg har haft moskusænder der vejede i nærheden af 5 kg.

og kunne aldrig finde på at slagte en moskusand på 2 kg, der er jo ikke engang så meget kød på som på en grillkylling, fordi de har et tungt, kraftigt skelet

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 19-12-05 08:01

Hej droslerne og dova.
Mine andrikker vejede omkring de 2400 og ænderne vejede ca 1400 så de var for små.
De har fået svinefodder og hvede. I starten fik de kyllingestart, så jeg mener at det er godt nok, men hvad mener i?
Jeg vil næste gang prøve at lade dem gå til de er omkring 1/2 år, men hvordan ser jeg, hvornår det er bedst at slagte dem, så de er nemme at pille?

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 19-12-05 13:24

Hej dova og fynboerne
Der er en gammel skrøne der siger at man skal slagte når det er fuldmåne, så er de lettere at pille dem, det har jeg gjort, men hvem ved ??

Dova Jeg har da også haft ænderne oppe på de 4-5 kg men jeg vil hellere have 2 ænder af muskus på de der ca. 2 kg slagtede vægt så er de som smør, men heldig vis kan man gøre som man har løst til.
Ganske almendelige landænder har jeg på ca. 38oo gr. til 4 kg slagtede vægt.

Mine ænder får meget grønt, brød opblødt samt bl. foder, eller hvad jeg har indefra.
Men det er dejlig at høre hvordan andre gør og det er meget sundt at diskuter nettop sådan et indlæg. man kan lære meget.

Mvh Robert

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 22-12-05 06:57

Tak for svaret dova.
Jeg er blevet lidt kloger på området og jeg siger tak for de oplysninger jeg har fået.