/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Rotation med to cylindere
Fra : LenaNi
Vist : 616 gange
200 point
Dato : 17-12-05 19:20

To massive cylindere med samme længde med forskellig masse og diameter ruller ned af en rampe. På rampen er start og slut linien
Nu er spørgsmålet: Vi de komme samtidig, eller hvilken vil komme først? (giv en forklaring selfølgelig)
Ud fra mine beregninger, hvoraf inertimomentet for cylinderen indgår, får jeg at hastigheden hverken er afhængig af masse eller diameter. Er det korrekt?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 17-12-05 19:29

Under ideelle omstændigheder ankommer de samtidig....

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-05 19:38

Ser vi bort fra luftmodstanden, vil de komme præcis samtidig. Det er ligesom Galileis forsøg med at droppe et tungt og et meget tungt lod fra det skæve tårn i Pisa. Det forudsætter selvfølgelig, at de bliver slubbet løs samtidig, og at det er ideel rampe og ideelle cylindre uden rulningsmodstand.
I praksis - ligesom med tyngdeforsøg - vil en stor stålcylinder nok komme tidligere end en en lille korkcylinder! Men ellers er det tyngden som er drivkraften i din og Galileis situation.
En forudsætning er også, at start- og slutbetingelserne er ens, enten efter forkant på linie vinkelret på start-og slutlinien, forkant mod en lodret på start og slut eller start og slut regnet efter akserne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : LenaNi

Dato : 17-12-05 19:48

pbp_et >> det lyder rigtig godt, det var også nogen af de overvejelser jeg havde haft. I praksis får jeg at den beregnede hastighed er lidt mindre ved den store cylinder i forhold til den lille. Det må vel, som du skriver, være grundet større rulningsmodstand?

Kommentar
Fra : LenaNi

Dato : 17-12-05 19:58

Hov, bare glem min sidste kommentar, det var lige mig der rodede lidt i det :) Men tak for din besvarelse

Godkendelse af svar
Fra : LenaNi

Dato : 17-12-05 19:59

Tak for svaret pbp_et.