/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
fodre pirat fisk
Fra : niklasss
Vist : 5357 gange
100 point
Dato : 13-12-05 18:17

daw håber der er nogle der kan hjælpe med at fodre pirat fisk man kan give dem tør fodrer og mykke laver og frosent laver eller levne fisk men sådan en fisk koster 100 kr hvis den skal være normal størelse i en fiske butik på ca 6-7 cm jeg tænkte på om der var nogle der havde nogle forslag til hvad de ellers kan spise kan man give dem normalt kød eller noget i den stil fra en slakter eller superarked eller nogle gode forslag

Kommentar
Fra : niklasss

Dato : 13-12-05 18:19

det skal lige sigees at jeg har 15 pirat fisk på ca 5 cm

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 110 point
Dato : 13-12-05 18:56

Meld dig ind her og få hjælp af fagfolk:

http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=91

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-12-05 18:59

Jeg mener at man kan købe frosne muse-unger i visse dyrehandler. Min bror havde piratfisk, da han var barn, og de blev fodret med rå lever og muse-unger.

Kommentar
Fra : niklasss

Dato : 13-12-05 19:06

var det kun døde musse unger ikke levende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 19:29

Oksehjerte i meget tynde strimler, rejer, regnorm, lidt oksefars, rå fisk i strimler/små stykker.
Det er ting du kan give dem, men de skal også have lidt grøntfoder.
Du kan evt. blande hakket spinat med hakket oksekød eller rejer, og fryse ned i små portioner.

Og ellers er der mange der opdrætter guppier til foder.

Og du skriver du har 15 piratfisk.
Det er mange, hvis du ikke har et meget stort akvarie. De vokser hurtigt, og kan finde på at angribe hinanden såfremt de ikke har plads nok.

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-12-05 20:19

Pirat fisk skal som alle andre fisk have noget foder som har et højt indhold at proteiner.
Generelt spiser "piratfisk" frugter og ikke som oftest misforstået kød.
De kan dog vendes til at spise kød, jeg har selv haft held med at fodre med frosne svinehjerter.

Køb nogle hjerter som skæres i passende stykker og fryses ind enkeltvis, så de er nemmere at fodre med enkeltvis.
Fodres 2-3 gange i ugen, med proteinrigt foder, dette være sig tørfoder, levende fisk (hvis de gider fange dem) og nogle optøede svinehjerter i mindre stykker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-05 21:15

Citat
Pirat fisk skal som alle andre fisk have noget foder som har et højt indhold at proteiner.
Generelt spiser "piratfisk" frugter og ikke som oftest misforstået kød

Ja, de skal have proteiner, men nævn bare lige en frugt, der har et højt (om noget i det hele taget) indhold af protein.

Piratfisk er rovfisk, og spiser i naturen fortrinsvis levende byttedyr, som de ofte jager i flok

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-05 00:21

Du skal fodre dem med pirater. Det er derfor de hedder piratfisk. Hvis de ikke får pirater bliver de syge.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 14-12-05 08:20

frugt, grønt, rå lever og hjerte.
Så er de godt dækket ind.

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 14-12-05 08:20

frugt, grønt, rå lever og hjerte.
Så er de godt dækket ind.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-12-05 10:11

Et lille citat fra Randers regnskovs hjemmeside:

"Begejstret kaster børnene broccoli, gulerødder, tomater, porrer og kartofler op i bassinet.
Piratfiskene sætter tænderne i broccolistykkerne.
”Disse paratfisk er delvis vegetarer,” fortæller Christian. ”Men de vil helst have kød,” siger han og smider nogle muslinger ind til fiskene, der nu kaster sig så voldsomt over maden, at de pjasker vand ud over bassinkanten."

Piratfisk lever altså naturligt af de frugter/nødder osv. som naturligt falder ned i vandet, fra planter/træer

Ud over frugter, skulle rejer være et hit for piratfisk.

Du skal kigge lidt på hvad filtermateriale og pumpe kapacitet du har, inden du bare kaster store mængder kød ned til dine fisk.

Har du ikke nogle leca eller hule sten samt aktivtkul i filtret og en stor udvendig pumpe, skal du være varsom med at "bare" smide mad i akvariet.

Generelt skal dine fisk have en masse ilt, er der for mange affaldsstoffer i vandet (nitrit/nitrat osv.) vil der ikke være luft nok til fiskene, hvilket betyder at du skal skifte vand 1 - 2 gange i ugen.

Men en stor udvendig pumpe (3-4 gange akvariet liter str. i timen) samt et effektivt kulfilter, hjælper gevaldigt på det, da du ændre kemien i akvariet ved at begynde at fodre anderledes end normalt

****
Jordnødder 25% protein
Sojabønne 35 % protein
Dild(tørret) 20% protein
Ærter/bønner 6% protein
Broccoli 6% protein

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-12-05 20:56

MEN - hvis du fodrer med 100% pirater, så skal du bare se kemien ændre sig............ Og hvis du tilmed får en pirat til at skifte vand i akvariet så bliver det helt vildt!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-01-06 20:07

Du kan evt. også få en pirat til at fodre dem med pirater - så bliver fiskene rigtigt glade. De vil også gerne have rom!

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 27-01-06 06:46

Piratfisk spiser kun svagere eller syge fisk, mere rovdyr er der ikke i dem. Det er utroligt sjældent at de har angrebet en ko der går over en flod.
De spiser mest frugt og grønt, salatblade, blommer osv.
Som ekstra tilskud skal de have vitaminiseret tørfoder, og en gang om ugen kan du give dem rå lever. Husk at tage resterne op efter 15 minutter.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-03-06 22:55

MEN - der er igennem tiderne blevet spist mange pirater af piratfisk!

Godkendelse af svar
Fra : niklasss

Dato : 03-05-06 15:26

Tak for svaret maj_britt.