/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
biologi - kondi
Fra : Nik_
Vist : 674 gange
60 point
Dato : 09-12-05 17:44

To spørgsmål.
- Hvorfor/hvordan spiller køn, alder, træningstilstand og ryger/ikke ryger en rolle når man snakker kondital/kondition?

- Hvilke idrætsgrene giver bedre kondition end andre? og hvorfor?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-12-05 19:38

1) Start med at finde ud af hvordan konditallet beregnes - og er der forskel på mænd og kvinder i denne sammenhæng?
2) Så kan du jo begynde at kæde alder+rygevaner sammen med konditallet
3) Dernæst alder+vægt/træningstilstand
4) Idrætsgrene der giver bedre kondition end andre? hmmm ? Det er vel ikke idrætsgrenen der giver kondition, men den mængde energi man brænder af pr. tidsenhed - er fodboldspilleren der løber rundt på en flad bane i 2x45 min. for fuld udblæsning i bedre kondition end bjergbestigeren der holder fast med det yderste af neglene men han/hun kravler op ad en "lodret" klippevæg? Ingen af dem kan muligvis gøre den anden kunsttykket efter....

- bare lidt ideer til hvad du kan begynde at undersøge

mvh berpox

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-12-05 23:36

-kondital er et tal der angiver evnen til at optage ilt... Så træningstilstand bestemer hvor højt ens konditaler... Kvinder har et lavere kondital da de har fedtdepoter som mænd ikke har.. ryger har "dårlige" lunger og kan derfor ikke optage så meget.

- Alle "hårde" idrætsgrene giver gode kondital.. eks. Langrend, Cykling, Orientering giver gode kondital.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 10-12-05 13:13

Jeg ved godt hvordan man beregner konditallet, har lige gjort det.
Hvorfor giver hårde idrætsgrene et bedre kondital?

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-05 13:18

Hvilke idrætsgrene giver bedre kondition end andre ? og hvorfor
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=455&a=2422
Scroll lidt ned og se liste, tryk på de enkelte og hvorfor.

En læge har fortalt mig at svømning er den sundeste efterfulgt af løb og cykling og traveture.
Svømning fordi den træner alle muskelgrupper harrmonisk og der ikke er fare for overbelastningskader på led, da vandet bærr ens vægt.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 10-12-05 14:53

De giver gode kondital fordi det er hårdt. Det er da logisk

Godkendelse af svar
Fra : Nik_