/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
automatisk opdatering af nr.
Fra : rwj
Vist : 577 gange
150 point
Dato : 08-12-05 20:18

Hej alle

Jeg er kørt fast i noget asp, idet min db med tabellen "medlem" og kolonnen "medlemsnr" skal opdateres med 1 hver gang der oprettes et nyt medlem automatisk. Jeg forestiller mig, at man trækker det højeste nuværende medlemsnr ud og lægger 1 til hvorefter profilen opdateres. Er der nogen som har en idé hvordan dette gøres? Helst ikke for teknisk.

Med venlig hilsen rwj

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 08-12-05 20:53

Har du prøvet at lave feltet medlemsnr til et autonummererings felt? Dette vil give et unikt nummer til hver medlem, og du vil kunne bruge dette nummer til at hente data med.

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : rwj

Dato : 08-12-05 21:26

Ja, det overvejede jeg, men kunne godt tænke mig at starte på tallet 10000, og så vidt jeg ved er det ikke muligt at ændre autonummeringens standard, men måske tager jeg fejl?

Mvn rwj

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 08-12-05 21:51

Hvis du vil start med tallet 10000 kan du oprette et felt der har værdien af autonummereringsfeltet + 10000.

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 08-12-05 21:52

Hvis du vil starte med tallet 10000 kan du oprette et felt der har værdien af autonummereringsfeltet + 10000.

Kommentar
Fra : erik_bomholt

Dato : 08-12-05 21:53

Ja eftersom den starter med nummer 1 bliver det så værdien af autonummeringsfeltet + 9999.

Kommentar
Fra : rwj

Dato : 08-12-05 22:00

Det lyder fornuftigt og interessant, kan dette gøres i databasen? I såfald hvordan?
Mvh. rwj

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 09-12-05 00:08

Hvis du vil have seneste medlemsnummer kan du jo på oprettelsessiden starte med, at hente det højeste medlemsnr
<%
....
SQL="select max(medlemsnr) from medlem"
set rs= connection.execute(SQL)

Nytmedlemsnr=rs("medlemsnr")+1
%>

<form name="opret" action="oppretmedlem.asp" method="post">
Navn:<input type="text" name="navn">
<Input type="hidden" name="medlemsnr" value="<%=Nytmedlemsnr%>">
(og så videre med alle de andre felter du vil have ind)
<Input type="submit" value="OPRET MEDLEM">
</form>

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : rwj

Dato : 09-12-05 10:57

Hej sMorch

Det var lige netop præcis hvad jeg søgte og allerede efter et par førsøg fungerede nyt-medlemnr. Perfekt, simpelthen.

Mange tak for hjælpen og god weekend.

Med venlig hilsen rwj

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 09-12-05 12:03

Selv tak og i lige måde

Mvh
sMorch

Accepteret svar
Fra : smorch

Modtaget 150 point
Dato : 09-12-05 12:48

P.S.: Du skal nok lige lukke spørgsmålet, og evt. uddele nogel point

sMorch

Godkendelse af svar
Fra : rwj

Dato : 09-12-05 13:42

Hurtigt og enkelt svar, lige noget for en nybegynder. Perfekt og dejligt uden af give grå hår

Tak for svaret smorch.

Mvh. rwj