/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Taknemmelighed, tilgivelse og tro
Fra : vombatsi
Vist : 786 gange
200 point
Dato : 01-12-05 21:23

Hvad er egentlig "det gode liv"?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 21:29

Et liv, hvor din overskrift ikke er noget man skal fordybe sig i, men er en selvfølge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 21:30
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-05 21:37

Det afhænger i høj grad af om man er menneske, slagtekylling, tremmekalv eller salgtesvin.

Men som menneske er det selvfølgeligt det liv der opfylder flest muligt af de krav man stiller til det. Og det er der så cirka lige så mange forskellige bud på som der er mennesker. Man kan sikkert finde to mennesker fra samme kultur der har samme krav til tilværelsen, men man skal nok lede længe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 21:40

En gris spurgte sine grisevenner, tror i på et liv efter jul?

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-12-05 21:44

Mine tanker gik mere i retning af hvordan man definerer det gode liv i forhold til fællesskabet. Det er jo ikke alt det det enkelte menneske gerne vil og ønsker som er foreneligt med andre menneskers ønsker om , ret til og krav på at få opfyldt deres ønsker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-05 21:49

Vi har hver vores definition.
Og det skaber enighed eller krig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-12-05 21:49

vombatsi -> Hvis du ønsker gode, velovervejede og præcise svar, må du være meget mere præcis i dine spørgsmål. I modsat fald bliver det bare til en omgang spøg og skæmt-svar. Mener du ALLE mennesker på kloden, alle Danskere eller kun de Muslimske? For svaret er ikke det samme.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 21:52

Du skal søge svaret i filosofien og religionen. Alle filosoffer har jo til alle tider forsøgt at besvare netop det spørgsmål. Det spørgsmål findes der jo ikke et entydigt svar på, hvis du vil kunne give et kvaliciseret svar kræver det en analyse af filosofiens udvikling og menneskets udvikling. Du skal med andre ord have fat i noget idehistorie. Start i det græske med natur filosofferne op til Sokrates og Platon osv.

En underholdende og let tilgang til filosofiens verden er den skønlitterære bog, Sofies Verden.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-12-05 21:52

Jeg troede at når jeg valgte at skrive mit spørgsmål her under filosofi og ikke under smalltalk så lå det i det at jeg snakker om alment menneskelige forhold.
Jeg mener ikke at det snævert handler om tro hverken kristendom eller andre retninger.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 01-12-05 21:57

Jeg læser allerede en del filosofi og det jeg egentlig gerne ville var at høre hvordan andre tænker på "det gode liv".
Der er pt en forelæsningsrække på folkeuniversitetet som jeg følger, men der er det jo forelæsninger og ikke "almindelige" menneskers reflektioner over begrebet "det godt liv"

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-12-05 21:58

"Det gode liv" er når den enkeltes lykke opnås gennem alles lykke.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 22:02

Jamen dit spørgsmål kan ikke besvares så enkelt. Det kræver et studium.

Hvad det gode liv er for mig, er jo ikke det gode liv for dig..nødvendigvis.

Eks.
Min søn går til boksning. Det er livskvalitet for ham. Og det er dermed også det gode liv for ham lige nu og her, da det fylder en stor del af hans liv.

Hans Bedstemor er noget halskranten. Hun er osse ofte deprimeret. Hun har åbentbart ikke fundet det gode liv.....Hvad skal hun så, hvis hun vil have det gode liv?

Jo hun skal gå til boksning....det siger min 18 årig søn er livet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 22:08

Rigtigt spørgsmål, rigtig kategori, men forkert forum.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 01-12-05 22:11

Okay, det hjælper at vide hvem der spørg. Du vil altså hør mit personlige bud på det gode liv.

Jeg er meget inspireret af dele af ny testemente. Jeg ser Jesus som en filosof og ikke en Gud. Jeg forsøger at leve efter agabe, det dobbelte kærlighedsbud (dog elsker jeg ikke Gud, Jeg er ikke troende), men elsk din næste, så giver resten jo sig selv.

Det er fandens svært at efterleve, men det betyder ikke, at det ikke kan være målet og dermed det der giver mig glæde i livet og dermed det gode liv.

Jeg har ikke nået målet og har ikke fået det ultimative gode liv, men jeg har ikke givet om. Jeg holder sgu fast i, jeg har fundet vejen til målet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 22:19

Hvis man vil nå Gud skulle man måske spare på ederne ellers er det negative resultat måske givet på forhånd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-05 22:38

Og hvorfor skal der så altid blandes religion ind i sådanne spørgsmål

Det gode liv, det må være noget i retning af, hvis man lever i harmoni med sig selv og sine omgivelser og er "tilfreds".

Men derudover er det jo ikke noget du får et endegyldigt, videnskabeligt svar på.

Hvis du f.eks. stiller dig på et gadehjørne og spørger 100 mennesker, om de har et godt liv, og hvilke kriterier der er for det, ja så er jeg overbevist om, at du vil få mange enslydende svar:

"Tjae, det har jeg da....jeg har et godt job, en god familie, en god bolig, hunden skider ikke på gulvet, jeg får mad hver dag, Brøndby vandt over FCK, jeg er 7-9-13 indtil nu sluppet for alvorlig sygdom o.s.v. o.s.v. "

Så meget dybde lægger mennesker i det

Og hvem siger egentlig der behøves mere, hvis det er sådanne banale ting, som man til dels selv er herre over, der skal til for at kunne sige man har et godt liv.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-12-05 22:44

Dova, der kom du med et supergodt stikord!

Jeg tror det er det banale, der gør at vi føler os lykkelige..ikke alt for kompliceret- enkelhed! Det er det gode liv

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 01-12-05 22:49

Inden vi nu forfalder til fælle rygklapning over udsagnet "det gode liv" er "at vi føler os lykkelige", vil jeg lige indskyde at for mig er spørgsmålet ikke så meget hvad der er det gode liv, men hvordan man opnår det gode liv.
Og jeg tror ikke at man kan opnå det gode liv, kun stræbe efter det, og netop derved få et godt liv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-12-05 23:08

Jamen BertelBrander, du kan jo ikke opnå det gode liv, hvis du ikke ved hvad det er, for hvilke mål skal du så stræbe efter at opfylde.

Så altså det du mener er, er noget i retning af, at et godt liv er en stræben og søgen efter noget du ikke ved hvad er.....og at det i sig selv giver et godt liv

Det tror jeg så ikke helt, for det vil betyde, at man ikke føler man opnår noget med sin stræben, og det ka' vel ikke siges at være så tilfredsstillende at det kan kaldes et godt liv.
Men det vil nogen måske mene

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-12-05 23:22

"Taknemmelighed, tilgivelse og tro" og accepter nøgleord til et godt liv ................ for nogen!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-05 00:04

Respekt for sig selv og andre er da en stor del af et godt liv!

Hanne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-12-05 00:27

>Dova, du har naturligvis ret i at man ikke kan opnå noget hvis man ikke ved hvad det er man vil opnå.
Men det man vil opnå skifter, og ofte er del selve det at stræbe efter noget der er målet. Og hvis man når "målet" sætter man sig blot et nyt.

Jeg hørte en gang en der sagde at han var lykkelig fordi der var så meget han gerne ville.

Kommentar
Fra : Blatdob

Dato : 02-12-05 01:25

Det gode liv

Det kan være så mange ting, men den mest direkte måde at sige det på ville nok være balance.
At opnå hvad man ønsker, altså realistisk set.
At have et arbejde som man kan lide, og holde fri når man har brug for det. Og noglegange også fordi man har lyst.
At have en eller flere at dele sit liv liv med. Altså ikke flere mænd fx, men familie og venner.

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 02-12-05 05:56

Tak for rigtig mange spændende svar. Jeg kan ikke lige lade være med at spørge igen. Er det gode liv kun noget der er der når livet går godt? Hvad med i sygdom, kriser og modgang. Findes det så ikke?
Og jeg er heller ikke meget for at blande religion ind i diskussionen - som andet end et filosofisk grundlag

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 07:08

Taknemlighed tilgivelse og tro.

Ja, enig - det er 3 værdier der er grundstene i "Det gode liv". Det gode liv kan ikke entydigt defineres, da det jo er op til den enkelte at vurdere om livet er godt. En person kan jo godt være nyligt fraskilt og have mistet jobbet, og dog alligevel være i stand til at se en mening med livet, og opleve det som et godt liv. Måske, fordi den pågældende så ser muligheder frem for begrænsninger.

Den livstruende syge, kan også have et godt liv. Den syge oplever (forhåbentlig) en åbenhed om sygdommen, og er det et længerevarende forløb, får man måske lov til at udleve nogle af de drømme og visioner man har gået rundt med.

Kort sagt - i medgang og modgang, er det muligt at finde og leve "det gode liv". Det handler om at se mulighederne, glæde sig over alle de positive oplevelser,være taknemmelig for hvad man har og hvad man får, og ikke mindst at kunne tilgive. Det handler om respekt og selvværd.

Og så er det egentlig ligegyldigt om man har en religion (protestant, katolik, islamist, buddist, hinduist, ateist - ateisme er også en religion )

- men for mange er religionen et godt holdepunkt i hverdagen. Et holdepunkt der er med til at give det fornødne overskud.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-12-05 07:33

Lige en fodnote.

Berpox - Ateisme er ikke en religion. Definition iflg fr.ordbogen

Citat
ateisme -n (gr. a- + theos gud) livsanskuelse uden tro på guddommelige magter el. en personlig gud; gudløshed

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-12-05 08:27

Det gode liv er er en individuel indre balance.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 08:28

Klumme - jeg ved det godt Det var ment som ren og skær provokation - da ateister jo netop "tror på", at der ikke er er guddommelige magter for nu at blive i ordbogens terminologi

mvh berpox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-05 08:44

Det gode liv afhænger af 5 Hydroxytryptamine koncentrationen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-05 08:50

berpox -> 'tror på'? Ja.. i betydningen; 'stoler på' ..ikke 'tror på' i religiøs fostand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 09:15

samme betydning kære Molo - de religiøse "stoler på" at deres guddommelige magt hjælper og vejleder gennem livet og i livet efter døden. Sjovt nok, kender jeg iøvriget et par erklærede ateister der tror/stoler på et liv efter døden gennem reinkarnation.....

~ Hydroxytryptamin koncentrationen? Hvad fa#¤%! - det er bl.a. en ingrediens i medikamenter mod urininkontines, hedeture, og i mere eller mindre lødige medikamenter som indtages i bodybuilderkredse

/berpox

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-12-05 10:37

Jeg har nu i kraft af mit arbejde med samfundets svage igennem mange år oplevet, at mange af dem ikke synes, de har et godt liv. Ofte kan social elendighed, fysiske og/eller psykiske lidelser samt traumer og svigt igennem opvæksten slå et menneske så meget i stykker, at de synes det hele er "noget lort".
Måske har "det gode liv" noget at gøre med, at man har oplevet det før evt. i glimt i sit liv, så man kan bruge det som en slags pejlemærke: "Dér vil jeg gerne bevæge mig hen".
Men mennesker, som har mistet håbet og troen på en forandring til det bedre, de har svært ved at tro på det gode liv.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-12-05 11:06

Berpox
Nååååå sådan

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-12-05 11:34

Axelise - klart nok - men sorg og krise er IKKE ensbetydende med at man IKKE kan have "det gode liv".

I nuet kan sorgen og krisen synes uoverskuelig, men har man generelt set "det gode liv", så vil man også finde fodfæste igen. Nogle har den indre kraft og energi til dette, andre har brug for overskuddet fra andre til at finde vej, og andre igen, har simpelthen ikke ressourcerne til det, og finder aldrig "det gode liv.

Jeg har selv et godt liv - men der er da masser af pejlemærker der gør, at der er ting der kunne gøre mit liv ENDNU bedre. Men jeg er taknemmelig, jeg både kan tilgive, og tilgiver, og jeg har ikke mindst troen på det gode i mine medmennesker, troen på livet, troen på mulighederne. Om det så er på grund af en guddommelig magt eller ej, er ikke afgørende. Nogle har brug for/finder støtte i religionen på forskellige niveauer. Og det er fint.

/berpox

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 02-12-05 11:57

molo-> hehe kunne da godt tænkes at serotonin, var en væsentlig faktor *GG*

Når man taler om det gode liv, bliver det ofte en ret egoistisk omgang....

Jeg tror personligt på, at det er måden man reagerer med sin omverden på der afgør om man har det godt (med sig selv).

2 simple ord der kan gøre en verden til forskel : Ærlighed og respekt.

Vi er selvfølgelig allesammen forskellige og længe leve diversiteten!! Men at man ikke kan acceptere en andens mening betyder jo ikke at man ikke kan respektere den...

Jeg ved bare at folk der ikke er ærlige, og folk der ikke har respekt for andre, er noget af det eneste der kan ødelægge "mit gode liv".

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-05 12:48

fluffyclaus

Yes, serotonin er et must for nogle af os, for at få et rimeligt godt liv - desværre er det ikke alle familier, der forstår at det omhandler dem også. Det kan derfor være svært at få 'det gode liv', når der hele tiden bliver spændt ben, og sygdommen bliver brugt imod én.

Samtidig findes der gudskelov venner, der vil én det bedste og behandler én med respekt!

Så én af dem holder jeg jul med i år... (hvis jeg da kan få "lov" til det )

Hanne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-12-05 20:09

Sygdom, kriser, modgang og død vil også findes i "det gode liv", med mindre at man definerer det gode liv som livet i det hinsides.

Men i det gode liv vil der være mindre sygdom og mindre pludselig død.
Det er lettere at acceptere at gamle på 90 dør end at små børn dør. I det gode liv vil der være mindre "uacceptable" kriser og modgang, og man vil bedre kunne acceptere de andre.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 200 point
Dato : 02-12-05 22:53

Egentlig kan ingen have et godt liv, sålænge der er nogen der har et skidt liv.
Vi er afhængige af hinanden og ingen er stærkere end det svageste led.
Så spørsmålet er meget relevant.
"Giv og du skal gives", ..."man får som fortjent" er der jo noget om, kun noget,fordi igen et menneske kan være "perfekt" men ikke føle det har det godt når andre lider.
Så med til det gode liv må være egenskaber som generøsitet, tolerance, samarbejdsevner, kommunikationsevner, kreativitet, visdom, m.m
Så det skulle sige noget om at vi hér på jorden er i en proces og hvem siger det skal være anderledes?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-12-05 23:12

Hvis vi ikke oplever lidt modstand i livet, kan vi heller ikke værdsætte det gode, som sker.

Der er aldrig noget, der er værre end, at det ikke er godt for noget...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 02:10

Jeg vil mene 'det gode liv' er en subjektiv størrelse og afhænger derfor af individets emotionelle velbefindende.
Derfor min bemærkning om serotonin koncentrationen :
Citat
Spørgsmål:

Kort og godt : Hvad er serotonin ?
Gerne i et sprog alle kan forstå !
Tak for hjælp. P.

Besvarelse:

Kære P!
Serotonin er et kemisk stof. Det findes bl.a. i nervesystemet. Det er et "signalstof", det vil sige et af de kemiske stoffer, som medvirker, når en nerveimpuls skal overføres fra en nervecelle til en anden. man mener at psykiske lidelser biologisk delvis kan forklares ud fra forstyrrelser i organismens håndtering af signaler mellem nerveceller.

MVH. Per Vendsborg 070702.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 02:19

berpox -> Omvendt bevisførelse i så fald. Det kan da ikke være meningen at ateisten skal 'bevise' Gud ikke eksisterer? Ateisten 'stoler' derfor på der ikke findes en Gud. Den religiøse 'tror' på Gud eksisterer og i mangel på beviser er det ikke nok at 'stole på', man må derfor 'tro' på. Som jeg ser det; 2 forskellige ting.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-12-05 09:27

En skrev at det var det rigtige spørgsmål, men et forkert forum. Det er jeg slet ikke enig i
Jeg synes der er kommet rigtig mange gode bud, og skal jeg være mere enig med en må det være mulberry.
Jeg mener også at det gode liv findes i sammenhængskraften. Men krig, racisme og meget andet gør at en dråbe "tro" må tilsættes.
Tilgivelse, taknemmelighed og tro

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 09:37

Øeh... vombatsi; mener du dermed at 'tro' skulle kunne kompensere for 'smerten' ved : Krig. racisme og meget andet...?

Jeg forstår simpelthen ikke dit sidste argument :

Citat
Men krig, racisme og meget andet gør at en dråbe "tro" må tilsættes.

I mine øjne er 'tro' netop en medvirkende faktor til de mekanismer der befordrer krig, racisme og intollerance.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-12-05 11:18

Nej jeg mener ikke at tro kan kompencere for smerten ved krig m.m. . Det jeg mener er at det kan være svært at tro på det gode i mennesker og at tro på at vi finder det "gode liv" i fællesskabet, men der er for mig at se ikke andre muligheder.

Og ja troen er blevet brugt som undskyldning for meget vold og undertrykkelse hele vejen gennem historien

Med tro mener jeg ikke nødvendigvis på noget eksakt, men tro på at jeg ikke hverken kan eller skal forstå alt.
Leve i bestræbelsen - det er nok den dråbe tro. For hvert svar rejser der sig jo et nyt spørgsmål
Vombatsi

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-12-05 11:31

Det er monoamin-hypotesen du har gang i der molo

http://www.bioweb.dk/biolex.php?Desc=1278

Vh fluffy

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-12-05 11:51

Hvad i alverden har kemikalier med det her at skaffe?

Kommentar
Fra : vombatsi

Dato : 03-12-05 11:51

Hvad i alverden har kemikalier med det her at skaffe?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-12-05 11:56

Forskellige definitioner af det gode liv, går jeg ud fra.....

Hvad er det gode liv?? De fleste mennesker higer så meget efter det gode liv at de ikke opdager hvor godt de har det i nuet!!

For nogle ville det gode liv være, at være som alle andre. Og ikke være hæmmet af f.eks. depresion grundet en medfødt fejl i hjernekemien...

Vel bare forskellige ønsker til tilværelsen... så egentligt ret relevant synes jeg... kan da sætte tingene lidt i perspektiv..

Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 13:00

Man skal man ikke være så naiv at tro; ...hverken på Gud eller 'det gode' i mennesket!

Når alt kommer til alt er vi levende skabninger, med hvad dette indebærer af forskelligheder: Vi er ikke alle lige skabt

Man må tage sine forbehold og anskue "det go'e liv" ud fra et normalitetsbegreb. Normale? (= De der er flest af)

...nogen vil mene : Mindste fællesnævner.

Som påpeget før mener jeg begrebet bør anskues subjektivt ..på grænsen til egoismen :

Hvad er det gode liv ....for mig?

..og denne følelse kan i større kontekst beskrives som 'ren' (neuro-)kemi.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 13:04

Ps. Inden nogen farer i blækhuset :

Jeg skriver ' ..beskrives som.. ' , ikke : ' ..forklares som.. '

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : vombatsi

Dato : 05-12-05 10:45

Tak for svaret mulberry.
En skulle jo have dem