/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Spørgsmål om romantikken..!
Fra : Thylle
Vist : 1028 gange
100 point
Dato : 29-11-05 17:56

Hej Alle...!

Vi har i dag hørt om romatikken i skolen (altså perioden i den danske litteratur), og føler det helt vild overskugeligt..!

Nogle der måske kan gøre det lidt mere klart for mig..!

Mvh Thylle

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 29-11-05 18:39

Så vidt jeg kan huske, var Romantikken præget af idyl. Alt blev romantiseret, gjort smukt og lykkeligt. Det virkelige liv blev ikke skildret med alt dets slid og slæb og dårlige tider. Der skulle være en lykkelig ende på det hele. Det var det folk ville have... Med andre ord blev alt "malet med rosenrødt".
Det var også en tid, hvor prosaen var meget præget af lange (kedelige), detaljerede naturbeskrivelser.
Lyrikken virkede meget "sofistikeret".

Håber det kan hjælpe lidt...

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 04-12-05 19:08
Kommentar
Fra : koldspennywise

Dato : 08-12-05 07:00

Hehe, nu har jeg ikke tjekket ovenstående link, men romantikken er faktisk en ikke-klart defineret periode: Nogle mener, den går fra 1800-1810, efterfulgt af romantismen, andre at den varer hele 1800-tallet.

Vælger man den første opdeling, skal perioden mere eller mindre rent ses som en modreaktion på 1700-tallet - oplysningstiden, som var præget MEGET af fornuft over følelse (hjerne over hjerte).

Ved den anden opdeling, vil et par bud være:

- søg på biedemeyer - en udbredt kulturretning.
- HC Andersen, guldaldermalerne og Adam Oehlenschlager (ham med guldhornene og vores nationalsang) er fra denne periode, søg på dem.

Godkendelse af svar
Fra : Thylle

Dato : 06-04-06 10:01

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-06 12:30

Selv tak, pudsigt nok har min datter lige fået den samme opgave, men i billedkunst