/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Urtete
Fra : Nanabanana
Vist : 4012 gange
50 point
Dato : 22-11-05 09:51

Hej, er der nogen, der ved, hvilken slags te, der er sundest? Der er jo koffein i grøn og sort te, men hvad så med urtete? Hvad skal man i det hele taget drikke, og hvor meget? For jeg drikker omkring 2 liter sort eller grøn te om dagen.?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-05 10:18

tjahh -- uvilkårligt har du jo selv svaret i overskriften - men prøv at kigge hos perchs tehandel

http://www.perchs.dk/dansk/index.asp

undersøgelser viser at the faktisk kan være ret så sunde og afhælpe mangt og meget

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-11-05 10:18

Der er ikke noget te som er specielt sundt.

De fleste typer urte te indeholder flavours/smagstoffer.
Jeg vil ikke tro at det er koffeinen som er det værste der er i te, da der er mange andre naturlige "giftstoffer" i te.

Det er svært at gennemskue hvilke stoffer hvilke typer te indeholder, går du på nettet og søger, får du 10.000 hits på helse forretninger som sælger te som kan det ene og det andet helbredende, som de intet belæg har for at udtale sig om.
Men det er faktisk umuligt at finde noget seriøst forskning i te og helbred, alle de artikler som findes er skrevet at folk med interesse i at sælge te, og uden den fornødne dokumentation

Fortsæt du bare med at drikke dine 2 liter te, med god samvittighed. drik den te du bedst kan lide og ikke den som en eller anden helsebutik fortæller dig er sundest.
Det er ikke så store koncentrationer af de forskellige stoffer, der er sikkert/måske også noget godt i te ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-11-05 10:20

kamille the

Accepteret svar
Fra : vivi1959

Modtaget 60 point
Dato : 22-11-05 10:37

Hej nanabanana.
Med det kvantum, bør du ligesom jeg undgå sort the, som er den største synder hvad angår skadelige stoffer. Sort the er den største skurk omkring følgevirkning af for stort indtag, bla nedsat nyrefunktion. Nyrerne har meget svært ved at komme af med affaldsstofferne igen. Jeg har en rigtig god zoneterapeut, som har fortalt mig dette og har også mærket på min egen krop, hvad for meget kaffe-og thedrikkeri ødelægger.
Brug istedet nogen af naturens egne velsmagende urter, såsom kamille, kvæde, hyben. Bare for at nævne nogle af dem. Men vil du have "rigtig" the, så hold dig til den grønne.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 22-11-05 10:42

Hej igen.
Jeg glemte at svare dig på, hvor meget du skal drikke om dagen. Der skal man helst drikke 2 liter, men det er vand. The, kaffe og øl f.eks., tæller ikke, da de alle er vanddrivende.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 11:40

vivi, det er så ikke helt rigtigt. De nyeste undersøgelser viser at man skal drikke efter tørst...det gør de fleste mennesker jo også..og at the og kaffe også tæller med i de ca 2 liter.
Grøn the er nok noget af det bedste du kan drikke men ellers marcussens universal the (blandede urtetheer) er også rigtig god.
Så længe du ikke fejler noget, synes jeg du bare skal drikke det der bekommer dig bedst..dog ville jeg kke anbefale den sorte the, den er ikke god.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 22-11-05 19:10

Ok, tak skal I have. Jeg går ud fra, at urtete, som man selv laver, er sundest. Kogt vand med for eksempel mynte, basilikum, kamille etc.?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-11-05 20:34

Ja, det lyder fint nok..men husk alt med måde

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 10-03-06 23:02

Tak for svaret vivi1959.
Undskyld ventetiden, men: "Bedre sent end aldrig!"