/ Forside/ Teknologi / Administrative / Navision / Spørgsmål
10  refi 138
navigator 3.53
Fra : ultra2
Vist : 1516 gange
50 point
Dato : 21-11-05 23:02

hvor kan jeg finde en kontoplan

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 21-11-05 23:12

Kommer an på virksomhedstype og mange ting. Skal det være til selskab eller privat virksomhed?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-11-05 23:19

privat

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 21-11-05 23:28

Men ellers kan du prøve at kigge her http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040019629-REGL som giver hiovedgrupper hvis virksomheden er i selskabsform.

Men ellers er der to ting der skal opfyldes. De offentlige krav som Bogføringsloven, bekendgørelsen til samme og skattevæsenet stiller, samt de betingelser som virksomheden stiller til brug for egne oplysninger.

Jeg kan klister en mindre standard kontoplan ind her eller emaile den i et exel-ark. Den er "gammeldags" opbygget med balanceposterne i "omvendt" rækkefølge i forhold til årsregnskbsloven, men stadig den mest brugte.

Man lad mig også lige høre om selskabsformen stadigvæk.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-11-05 23:32

det er et lille 2 mands firma
vi har fra revisor fået div konto nr
så tænkete jeg at det ville være lettere at køre en konto plan ind og så rette den til (vi sparer ca 2500 kr Til revisor)
hvis vi selv laver det og han godkender

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-11-05 23:33

vi har købt programmet billigt ca 1000 kr men der plejer at være en standart kontoplan men der var der ikke

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 22-11-05 00:00

Umiddelbart kender jeg ikke navigator 3,53. Lyder ikke som noget udbredt program, jeg kender de fleste. Lyder som noget forældet dos, hvis jeg husker rigtigt. Hvis I får brug for at skifte og har et relativt lille behov så overvej summasummarum.

Det lyder som om I må lægge kontiene ind manuelt ved indtastning, hvis der ikke er en importfunktion. Hvis der er en importfunktion kan excel jo exportere en feks kommasepereret fil.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 22-11-05 08:22

det er fra 1993 og har været meget udbredt. det første hed n10/20 så kom der en 351 og så 353 og en 356 så gik man over til navision under windows så det er en gammel sag men den er nem at bruge

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 22-11-05 19:11

Aha det er altså den gammel dos sag fra var det ikke IBM. Jeg tror faktisk at der er en importfunktion til en kontoplan. Det var der i konkurenten Concorde før Damgård (concorde) købte Navigator og slog dem sammen.

Jeg har brugt Navigator i, tror jeg, et halvt år, men husker ikke opbygningen, bare at den var tæt på Concorde.

Prøv at undersøge det med importfunktionen, den må være der. Så kan vi vende tilbage til hvordan du får kontoplanen ind.

PS Kører du i et dosvindue i win 98 eller hvordan?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 23-11-05 11:48

win xp home.
der er en importfunktion.
det var iikke ibm det hed navigator til damgård overtog nu er det microsoft.

Kommentar
Fra : jlrdk

Dato : 23-11-05 20:50

Jeg har arbejdet med navigator i 15 år

Navigator er et ganske godt program. Det kræver dog, at dit program er åbent for ændringer, således at du kan importere i fast længde. Er det det ? Hvor mange funktioner er åbne for brugeren ?

Du kan sikkert ligegodt starte med tastearbejdet, det tager ikke så lang tid - hvis man ved, hvad man gør.
Jeg vil anbefale at du henvender dig til en professionel i kontoplaner og deres opbygning.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 24-11-05 09:20

det er helt open med en database på 100 mb.
jeg har selv arbejdet med en n 10/20 i 10 år.

vi har for sjov fået importeret en fil for fjern lager så jeg går ud fra at den er helt åben.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-11-05 18:35

Så er det bare med at finde ud af hvilken importmetode der skal bruges. Feks komma eller semikolon sepereret. Så få kontoplanen fra revisoren konverteret til samme format. Og så sætte navigators importfunktion op til importen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 24-11-05 19:53

jeg leder efter en kontoplan på diskette
og så rette den til
min revisor har bare givet os numre ikke andet så kan vi selv sætte div numre som vi lyster
altså debitor _kreditor osv

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 50 point
Dato : 24-11-05 20:09

Jeg kan send dig en i et excelark som du så kan tilpasse og eksporterer i et format navigator kan lide. lad mig få din email, så får du "´planen"

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 24-11-05 22:15

kloge@stofanet.dk

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 29-11-05 12:04

Tak for svaret LeifHansen.