/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sværddrage
Fra : hagenpedersen
Vist : 853 gange
40 point
Dato : 17-11-05 16:02

Hej, nu har jeg igen et problem med endnu en sværddrage. Min ene hun sværddrage kommer ikke længere til fodringerne og gemmer sig gerne bag planter osv. Den virker dog ikke til at være bange for de andre fisk, hvis de kommer i nærheden af den. Er der nogen, som ved hvad der kan være galt med den?
Vi mistede for et par dage siden en han sværddrage, kan det være noget i denne forbindelse? Vi mener ikke der er nogle sygdomme i akvariet, da der ikke er noget at se, og vi har lige behandlet mod svamp to gange i træk. Han sværddragen havde dog mistet noget af farven på den ene side, det lignede dog ikke svamp.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 17-11-05 17:37

Hej.
Noget tyder på at den har taget skade af medicinen, den har ikke kunne klare det. Nogle fisk kommer sig efter en medicin behandling, og andre gør desværre ikke. Men samtidig tyder det også på at den har fået neonsyge se:

http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=65.

Jeg har en masse rødder i mit akvarie og jeg har ( bank under bordet ) ikke haft nogen form for svamp i mine akvarier. Den garvesyre der er i akvarierødderne er med til at holde sygdommen væk, men samtidig frigiver de osse en masse farve i vandet, så akvarie vandet bliver the gult, men det bliver fortyndet når jeg skifter vand.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : hagenpedersen

Dato : 17-11-05 21:48

Hej Cirkelinedk!

Tusind tak for svaret. Jeg skal lige have klargjort en enkelt ting, mener du så hun sværddragen reagere på medicineringen? Er der i såfald noget man kan gøre??
Ang. den døde sværddrage var jeg bange for at det var neonsyge, men der har heldigvis ikke været noget på de andre fisk endnu, selvom de spiste af den døde. Så vi krydser fingre..

Jeg har forøvrigt rødder i mit akvarium, der kan jeg fortælle at du kan komme lidt aktivt kul i dit filter, så bliver vandet klart igen. Selvfølgelig ikke sammen med medicin.

Endnu engang tusind tak for svaret.

Venligst hagenpedersen

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 40 point
Dato : 18-11-05 06:24

Hej.
Det er lidt svært at sige, om den reagere på medicinen, men umiddelbart vil jeg sige at det gør den ikke. Men vent nogle dage, og hvis den ikke begynder at få det bedre, ville jeg nok aflive den. Husk at ta den døde fisk op, for en død fisk kan stadig have noget i sig, der er årsag til sygdommen og andre fisk der spiser af den kan derfor godt blive syge også.
Mht aktivt kul så undværer jeg det, for det genere mig ikke at vandet bliver lidt gult. Så ved jeg jo også hvornår det er tid til vandskift

Mvh Cirkelinedk

Godkendelse af svar
Fra : hagenpedersen

Dato : 19-11-05 15:47

Tak for svaret Cirkelinedk.

Tusind tak for svaret, du har beroliget en bekymret fiske mor
Vi har taget den døde fisk op, da vi opdagede den, men jeg kan ikke fange den der ser ud til at have det skidt, så jeg holder øje med den i stedet.

Tusind tak for svaret.