/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Får at klippe eller ikke?
Fra : mangorossa
Vist : 532 gange
15 point
Dato : 14-11-05 19:45

Vi så lige i tv-avisen at der var en mand som fik bøde for at have undladt at klippe sine får i et helt år.
Han sku ha nogen tæsk, det dumme svin grrrrrr!

Men her er spørgsmålet:

Så spørger min søn (de kære børn spørger om meget, også om ting jeg ikke ved *GG* ) :

Hvad med får i naturen? Dem er der ingen der klipper!!
Men jeg sidder og tænker!! Lever der egentligt vilde får? Jeg ved der findes Mohair-geder...0g hvad med dem?
Sker der det, at hvis ikke de bliver klippet overhovedet, at så vokser ulden heller ikke ...eller???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-05 19:55

Jo, der findes nogen vilde racer, deriblandt Mufflon-fåret, men deres pels er ikke så uldet og vokser så meget som på tamfår.
Mufflonpels ligner mere gede- eller rensdyrpels.

Og sådan nogen fælder på normal vis ligesom andre pelsdyr, hvorimod fårenes uklippede pels løsner sig i store filtede flager.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 25 point
Dato : 14-11-05 19:55

Jo, der findes nogen vilde racer, deriblandt Mufflon-fåret, men deres pels er ikke så uldet og vokser så meget som på tamfår.
Mufflonpels ligner mere gede- eller rensdyrpels.

Og sådan nogen fælder på normal vis ligesom andre pelsdyr, hvorimod fårenes uklippede pels løsner sig i store filtede flager.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-05 20:04

Ja, og så har vi mennesker jo, som med alle vore andre husdyr, avlet fårene frem til at give så megen uld som muligt. De vilde racer er der ikke avlet på, de tilpasser sig bare deres naturlige miljø.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-11-05 20:11

Oki..så var min antagelse rigtig nok..pyyha..så har jeg ikke bildt ungen noget vrøvl ind

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 14-11-05 20:20

Tak for svaret dova.