/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
tilfældig Jævnstrøm ind.. 6 volt jævnstr~
Fra : lennert1986
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 11-11-05 11:26

Hej.. Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud hvor jeg kan finde noget der kan håndtere 6-12 volt ind og sørger for at der altid kommer 6 volt ud..
Det er lidt det samme som med en barbermaskine.. Det skal se i en lille fjernstyret helikopter, så det skal ikke være for stort

Mvh Nicklas

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 11:32

Jeg er ikke rugtig med; er det til at lade batterierne med, du mener? Normalt ved fjernstyring skruer man op eller ned for motorens omdrejningstal ved at variere spændingen. Så vær mere specifik og du får et mere specifikt svar.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 11:35

En 7806
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=19&subGroup=SP%C6NDINGSREGULATORER
Kan klare det.
Det kommer selvfølgelig an på hvor stor strøm, du har brug for.
Men med en eller anden form for køling (Husk kølepasta) kan den leverer 1 Amp.
Den er overbelastnings og kortslutningssikker.
Men du skal ha ca. 9 volt på indgangen for at få en stabil 6 V ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 11-11-05 11:37

Nej det er ikke det jeg mener..
Det er ham her jeg skal sætte digitalkamera i.. Men det er et gammelt kamera som er skilt og modificeret til at kunne være deri..
http://www.skagen-unge.dk/downloads/PCDV0078.jpg
Så var det jeg tænkte at jeg ville tage det fra bateriet på helikopteren.. Men det er efter hvad jeg husker vist på 9.6v..

Så jeg skal ha noget som søger for at uanset som spædningen på batteriet er på 6 eller 9.6 eller 10 volt osv.. så kommer der en spænding ud på den anden side på 6 volt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 11:38

Hvis du har brug for et diagram, finder vi nok også ud af det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 11:44

Av, det var en værre én! Digitalkameraer bruger momentvis MEGET mere strøm end en lille sød 7806 kan levere. Jeg vil anbefale (selv om det vejer!), at du sætter batterier i kameraet. Alternativt skal der laves en switchmode regulator, som kan håndtere de aktuelle strømme.
mvh
pbp
modelflyver, elektronikunderviser og digitalfotograf

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 11:45

Av, det var en værre én! Digitalkameraer bruger momentvis MEGET mere strøm end en lille sød 7806 kan levere. Jeg vil anbefale (selv om det vejer!), at du sætter batterier i kameraet. Alternativt skal der laves en switchmode regulator, som kan håndtere de aktuelle strømme.
mvh
pbp
modelflyver, elektronikunderviser og digitalfotograf

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 11-11-05 11:46

Kunne godt bruge et diagram

Men det gør vel ikke noget at det svinger et par volt på udgangen når det bare er et digitalkamera..

Har faktisk lige fundet ud af at der sidder 6 volt i helikopteren.. Dooh

Men vil nu gerne have den alligevel.. Det bliver nok ikke kun min heli den kommer til at sidde på

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 11:49

Så skal vi lige have nogen oplysninger om strømmens størrelse! Hvis du ikke selv kan måle, så find nogen, der kan måle strømme på op til 10 Ampere eller mere.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 11:52

Øv.......
Jeg troede det var en barbermaskine, der skulle sidde i den der helikopter.
Det var godt nok en sjov ide, men kunne under de rette omstændigheder være en god løsning. Om ikke andet så i hvert til fald nytænkning.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 11:57
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-05 12:00

De der 6 Volt, der kommer ud af heliens fartkontrol, kan bruges til en modtager, et par servoer eller tre plus en gyro, men trække et digitalkamera - glem det! Helien mister al styring, hver gang, du tror, du skal tage billeder, og så har du pludselig hverken helikopter eller kamera. For når kameraet trækker f. eks 5 Ampere, går fartkontrollens spændingsregulator i knæ. Hvis du derimod kan finde en ALDI, der endnu har NiMH-celler på tilbud for 4 til 39.95, så skynd dig og hamstre nogen AAA-celler og få svejset 4 eller 5 sammen i serie. De vejer ikke ret meget, og de er det bedste (og billigste) af den slags, jeg endnu har målt på med hensyn til at levere en masse strøm uden at dykke synderligt i spænding.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 12:05

pbp-et
Har ikke forstand på hverken barbermaskiner eller digi-kameraer, men er det ikke nogt der kan ordnes med en ordentlig lyt ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 12:11

Jo, forsåvidt, men det genopladelige batteri vil veje væsentlig mindre! Der skal bruges gætvis 5 Ampere i et par sekunder for hvert billede, og det kræver et par kondensatorer på størrelse med halvliters øldåser.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 12:12

Et par sek.
Ja så går det ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 11-11-05 12:15

det er et kamera med blot 640x480 i opløsning.. Det er ingen bliz osv.. Det er virkelig et skrape kamera..

Der er ingen LCD

Så du tror ikke??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 12:22

Ja, hvis vi antager et batteri på 2200 mAh kan klare 500 billeder uden blitz (mine egne tal), blir det 4,4 mAh pr. billede.
Oversat til grundenheder blir det 15,84 Amperesekunder (Coulomb) pr. billede. Det vil kræve 10-12 Farad for et acceptabelt spændingsdyk mellem en og halvanden Volt, og det fylder som en sixpack!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 12:25

Mit bedste bud er stadig 4 eller 5 seriekoblede NiMH AAA-celler med lav indre modstand

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 12:28

Undskyld. Lige lidt smalltalk.
> pbp_et
Jeg har tit undret mig over, hvorfor den kære hr. Farad har udtænkt en så stor enhed.
Har du en forklaring/historie om det ?
De herre Hr. Volta og Hr. Ampere var da lidt mere realistiske.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 12:36

1 Farad er 1 Amperesekund pr. Volt. Og hr. Faraday var længe død, før enheden blev opkaldt efter ham. Så vidt jeg ved er det kun Alexander Graham Bell, der har været så ubeskeden at opkalde en enhed (Bel , deciBel) efter sig selv.
At enheden er ubekvemt stor som komponent, er jeg enig med dig i, men til gengæld har vi et system af måleenhedr, som hænger sammen, og langt de fleste enheder er baseret på meter, kilogram og sekund, så "systeme International des Unies" kaldes også for mks-systemet. SI-enhederne er i øvrigt indført ved lov i de fleste civiliserede lande. Det hindrer dog ikke min mor i at tale om "et halvt pund kaffe".

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-05 13:04

Ups.... Godt han er hedengangen, når jeg kom til at kalde ham Farad.
Undskyld Hr. Faraday.
Håber ikke han vender sig i sit bur.
Og jo. Alexander var vist ret ubeskeden.
Har tilranede sig jo også patentet på telefonen.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : lennert1986

Dato : 11-11-05 15:33

Tak for svaret pbp_et.

Men ville nu godt ha haft det til at lykkedes..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 16:01

Jo, men prøv lige det der med at få målt strømmen i kameraet. Er det under 1 Ampere, er mulighederne mange, men mit eget discount-digitalkamera er meget sultent efter strøm. Men få det tjekket og kom igen!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-11-05 16:01

Jo, men prøv lige det der med at få målt strømmen i kameraet. Er det under 1 Ampere, er mulighederne mange, men mit eget discount-digitalkamera er meget sultent efter strøm. Men få det tjekket og kom igen!