/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Scalaren har lagt æg
Fra : Wonderbaby
Vist : 6336 gange
100 point
Dato : 02-11-05 18:54

Hvad gør jeg. Mine to scalare har tilfældigvis dannet par. Vidste ikke om det var en han og en hun jeg havde, men det er ret tydeligt nu. Der er sket det som overskriften siger at de har lagt æg, og beskytter begge bladet med æggene meget heftigt. ingen får lov at komme i nærheden af stedet. Jeg ville gerne vide om der er nogen her der kender til opdræt af scalarer og om der er noget jeg kan gøre for at ynglen overlever. Hvor lang tid går der før æggene klækker? ja jeg har mange spørgsmål, og der kommer sikkert flere. Måske er der nogen her der ved mere end mig.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 02-11-05 19:43

Hej Wonderbaby
Jeg ville mægtig gerne kunne fortælle dig en hel masse om æg og opdræt,
men vores sorte scalare har fået den væmmelige vane at spise kaviar i stedet for
fiskefoder, så æggene har kun overlevet i 5 dage selvom vi har set ynglet i æggene, har vi aldrig oplevet at få yngel af disse herlige fisk.
Held og lykke med dit yngel
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-05 19:46

Prøv engang at se på dette link, det er et forum for Scalareejere

http://www.cichlids.dk/debat/vis/58204/

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-05 20:11

Hejsa!
Da scalarer har yngelpleje er det nemmeste at lade dem være til æggene er klækket, men på et tidspunkt bliver ungerne så bevægelige at "de gamle" døjer med at holde ungerne samlede, og det er jo guf for andre fisk, og så gælder det om at få dem fanget op.
En anden mulighed er at holde øje med æggene, og når de begynder at klække, flytter du bladet over i et andet akvarie der er fyldt med vand fra det akvarie hvor æggene er lagt.
Prøv den den første måde og se hvordan det går, mister du dem lægger de garanteret æg igen, og så prøver du den anden metode.
Opfodres med artemia.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-11-05 20:16

Ps.
Den bedste metode er naturligvis at lade avlsparret gå i et akvarie for sig selv, næste gang formering kommer på tale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-05 20:19

Citat
En anden mulighed er at holde øje med æggene, og når de begynder at klække, flytter du bladet over i et andet akvarie der er fyldt med vand fra det akvarie hvor æggene er lagt.

Og du må absolut ikke tage bladet med æggene op af vandet .

Hvis du skal flytte det, skal det foregå under vand, altså at du tager en beholder ned i akvariet så den fyldes med vand, får bladet med æg derned i, og flytter det ned i et andet akvarium.

Det er vigtigt at sørge for godt med gennemluftning i akvariet, da æggene ellers rådner.
Ulempen ved at flytte dem, er dog også, at du risikerer at alle æggene går tabt, for hvis ubefrugtede æg sidder og rådner (bliver hvide) ødelægger de de andre æg, de dårlige æg plejer forældrefiskene nemlig at fjerne.

Og scalareyngel er meget,meget små, og ligner slet ikke scalarer i meget lang tid

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-11-05 20:22

Her er lige det link du mangler
http://www.scalarer.dk/
Klik på opdræt--rul ned af siden og klik scalarer.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-11-05 20:27

->dova
Ganske rigtigt--men som jeg siger-flyt ikke bladet før æggene begynder at klække, for at undgå skimmel--ingen kan jo passe æggene som forældrene

Godkendelse af svar
Fra : Wonderbaby

Dato : 02-11-05 21:47

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : Wonderbaby

Dato : 02-11-05 22:39

Desværre er der sket det, at scalare hannen har spist kaviar til natmad. Der er kun et par æg tilbage på bladet, og de forsvinder nok også i løbet af natten. Det er vildt ærgeligt. Synes nu det kunne være meget sjovt med nogle små unger. Men måske næste gang. Kan jeg, når de lægger æg næste gang, evt fjerne hannen, og lade hunnen om at tage sig af æggene?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-11-05 19:36

Ja, det kan du godt, men det bedste er nu stadig at flytte begge fisk over i et andet akvarie.
Held og lykke.
Mvh
dabj