/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvorfor er Bornholm dansk ??
Fra : den_nysgerrige
Vist : 1407 gange
100 point
Dato : 02-11-05 10:54

Under afslutningen på 30årskrigen mistede Danmark jo som bekendt Skåne, Halland, Blekinge Hven mv.
Jeg kan ingen steder se hvorfor pokker vi ikke mistede Bornholm på det tidspunkt, for med sin beliggenhed ville Bornholm jo være et godt sted at have feks. en flådestation, og du ville jo også have en vis kontrol over Østersøen. Så er der nogen der kan hjælpe med hvorfor svenskerne ikke ville ha Bornholm dengang. Jeg har endvidere også søgt oplysninger i fredssamtalerne mellem Christian den 4. og svenskerne, heller ikke her fremgår det hvorfor Bornholm er holdt udenfor ??

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 02-11-05 11:03

Bornholmerne gjorde opstand overfor svenskerne og sendte en deligation til kongen i Roskilde/København? og bad om at komme under dansk kongedømme. Dette er den korte version

Mvh
trol413

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 02-11-05 11:04

Tror det måske har noget med de isvintre der var under den krig, hvor de kunne gå frem og tilbage over isen mellem Sjælland og Sverige, har det formentlig ikke været tildækket af is på strækning til Bornholm. Tror heller ikke Bornholm var kendt af alle den gang, de ligger jo noget langt ude i Østersøen.

Spændt på at høre om der er en rigtig, god forklaring

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-11-05 11:09

Jeg har hørt at Bornholmerene samlede penge ind og løskøbte sig,
og derefter "forærede" sig selv til Danmark.
Jeg ved ikke om det er en skrøne, men historien er da sød.
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 02-11-05 11:37

Citat
Ved Freden i Roskilde i 1658 afstod den danske konge således Bornholm som krigsbytte til den svenske kollega. Det behagede ikke bornholmerne, fordi svenskerne brandskattede dem. De planlagde derfor et oprør, der førte til, at de ved list anholdt den svenske kommandant på Hammershus, førte ham til Rønne og skød ham under flugtforsøg. Siden roede repræsentanter for de bornholmske frihedskæmpere til København og overdrog Bornholm til den danske konge.

jf. dette link: http://www.dgi.dk/l2002/Velkommen%20til%20Bornholm/Generelt%20om%20

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 02-11-05 11:42

Balcanard er det det rigtige link det er et dgi link og kan ikke se noget om emnet

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 02-11-05 11:49

Jeg vender tilbage efter kl. 16.00 og jeg har brug for et stensikkert bevis på jeres påstande, idet jeg som sagt ikke selv har kunne se Bornholm omtalt i de bøger, jeg har brugt.
Min forelæser som har 40 års historie undervisning bag sig, med flere doktorafhandlinger, har heller ikke, så for jeg kan fremlægge det, så skal det være helt 100% dokumenteret. Der er jo noget der tyder på at I er på sporet. Ses efter 16.00

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-05 11:52
Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-05 12:02

Du kan også læse om Bornholm her

http://da.wikipedia.org/wiki/Bornholm

på siden er der flere henvisninger til det historiske.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-11-05 17:36

Citat
Fredsaftalen 1660
Holland, England og Frankring kunne ikke acceptere en svensk dominans af hele Øresundsregionen og pressede på for en fredsaftale mellem Sverige og Danmark. Den kom i 1660. Bornholm og Trondhjems len blev leveret tilbage til det dansk-norske rige mod erstatning til den svenske konge. Men Skåne, Blekinge og Halland forblev svenske.

Uddrag herfra http://www.sydsverige.dk/?pageID=321

//bentjuul

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 02-11-05 22:52

Bent Juul
Det er freds aftalen i Roskilde i 1658 der er det springende punkt.

Godkendelse af svar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 02-11-05 22:54

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-11-05 23:04

den_nysgerrige > men det var først i 1660 at Bornholm kom på danske hænder igen og efter pres fra andre lande.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 03-11-05 07:17

Bent Juul
Netop - men jeg spurgte jo også efter OM vi MISTEDE Bornholm, og det gjorde vi i 1958 ved roskilde freden, og det var det jeg ikke kunne finde noget om - før nu. Men det er rigtig at i 1660 får vi Bornholm tilbage.