/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Database adgang i c++
Fra : karinotzen
Vist : 523 gange
30 point
Dato : 31-10-02 13:11

Hej NG

Jeg vil gerne undersøge hvorledes man opretter forbindelse til en access eller oracle database i c++.
Det skulle gerne være til Windows og jeg udvikler i Dev-C++.

Er der nogen, der har nogle hints eller nogle henvisninger til hjemmesider eller toturials, der kunne hjælpe mig

Med venlig hilsen

Karin Otzen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-02 17:13

In <RX8w9.199645$Qk5.6967570@news010.worldonline.dk>, karinotzen wrote:

> Jeg vil gerne undersøge hvorledes man opretter forbindelse til en access
> eller oracle database i c++.
> Det skulle gerne være til Windows og jeg udvikler i Dev-C++.
ODBC er nok det bedste jeg kan sige her, og hvis jeg ikke tager fejl har
MFC sådan en wrapper.

/BL

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 30 point
Dato : 01-11-02 10:41

Access skal tilgås med MS teknologi, så du får brug for Microsoft ADO, eller en ældre teknologi som DAO eller ODBC. Jeg er ikke helt sikker på, hvor godt det går fra Dev-C++ at tale med MS COM objekter, men hvis der medfølger support, burde det være enkelt nok. Jeg forstår, at Dev-C++ er en slags open-source VC++, så man kan da håbe, at COM+ er understøttet.

For Oracle er der flere muligheder, idet Oracle publicerer sine egne C/C++ APIer. Mest lavniveau er Oracle Call Interface (OCI), som dog er meget teknisk krævende at bruge. Lidt lettere er PL/SQL. Oracle 9 har desuden et rigtigt C++ api, hvilket efter sigende skulle være væsentligt bedre end OCI.

Oracle koster i øvrigt mange penge, og da du benytter et open-source miljø, kan jeg forestille mig, at det er et problem. Du bør overveje PostgresSQL eller MySQL, som er OpenSource. Med PostgresSQL må du endda sælge produktet kommercielt bagefter, den går ikke med MySQL.

Uanset hvilken teknologi du vælger, er kald fra C++ til relationsdatabaser (RDBMS) en teknisk krævende disciplin, som kan give garvede udviklere sved på panden, så du må være forberedt på en temmelig omfattende læreproces før du har noget, der fungerer rigtig godt.

Hvis du vil have det lidt lettere, skal du måske overveje at starte i Java i stedet for C++? JDB er lidt lettere at gå til.

Med venlig hilsen

Peter M. Bruun

Godkendelse af svar
Fra : karinotzen

Dato : 01-11-02 21:09

Hej Peter

Jeg udvikler allerede i Java, så det eneste problem er, hvordan man bruger ODBC (el. lignende) fra C++.

Men mange tak for svaret.

Med venlig hilsen

Karin Otzen