/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
"Sne" på planterne
Fra : janj2
Vist : 575 gange
20 point
Dato : 24-10-05 20:32

Hej, jeg har et problem med mit akvarie. Det har kørt i ca. ½år og fiskene trives rimeligt godt (dog en enkelt opsvulmet kampfiske han).
Men indenfor den sidste måned er jeg begyndt at få hvide udfældninger på bladene ef mine planter. Det ligner mest af alt sne eller flormelis. Jeg har det ikke andre steder i akvariet, såsom på ruder osv. Er der mon nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg er rimelig ny "akvarist" og har aldrig set det før.

JanJ

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 20:43
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 24-10-05 20:44

Ps. Normalt er hvide belægninger faktisk svamp, som opstår på madrester. Mon ikke du fodre lidt rigeligt?

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/foderformeget.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : janj2

Dato : 24-10-05 21:36

Tak for det hurtige bud, men mht. linkene omkring alger, så har jeg ikke noget problem med disse. Hvilket måske også foreslår at overfodring ikke er et problem. Svamp er til gengæld et bedre bud, men det hvide er ikke til at fjerne ved afgnubning og det kommer også på små blade hvor mad ikke vil lægge sig. Andre bud

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 22:10

Udfældning af calcium (kalk) ?

Kan skyldes du bor et sted med megen kalk i vandet og når vandet så bliver surt (jep... fisk tisser også ), så udfældes calcium som calciumkarbonat = hvide belægninger.

Du kan i så fald bruge dette produkt :

Varenr. 186160
Tetra AquaSafe, 100ml
Flydende vandtilberedning der laver hanevand til fiskeegnet vand.

Kan købes hos http://www.tropefisk.dk/shop/ ..eller hos din lokale Akvarieforretning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : janj2

Dato : 25-10-05 20:37

Tak igen molokyle (eller molekyle?)

Men jeg tror ikke det drejer sig om saltudfældninger. Jeg bruger allerede Aquasafe og min pH ligger på omkring 6,5, takket være sænkning med Oak-bark extract, et iøvrigt glimrende produkt.
Jeg tror mere på dit bud omkring svampe, da de hvide områder hovedsaligt forefindes på vandrette flader, hvor evt. foder kan lande. Havde det drejet sig om CaCO3 og andre tungtopl. salte havde det også været på ruder mv. Ved du forøvrigt hvordan man kommer evt. svamp til livs, findes der antifungicider til akvarier?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 22:10

Ja, det gør der : ..en smule alm. køkkensalt

..men pas på med doseringen. Dine fisk skulle jo nødig tage skade

Iøvrigt er denne form for svamp jo ikke skadelig for hverken flora eller fauna, set i forhold til de svampetyper der angriber dine fisk og som behandles med f.eks. : http://www.avifauna.dk/product_info.php?products_id=1182

Giv dit akvarie lidt længere tid. Det tog mit SØ. Asiatiske semi-lavvandsakvarie næsten 1 år, at opnå den rette bakterieflora der holder f.eks. svampe og trådalger stangen.

Ps. ..og husk at skifte dit vand ..ca. mindst 10% ..højest 25% hver måned, med (helst) koldt vand!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 22:13

Pps. ..og det er helt med vilje : MOLOKYLE

..ikke : MOLEKYLE

</MOLO>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 22:24

Ppps. Jeg har i mit 250l. volumen 1.00x0.50x0.50m. (= 150l. vand) :

1. par Kampfisk (Blå F1)

1 hun Perlegurami (VF) ..hannen begik selvmord

Et par (VF) Blå gurami.

2 Pragtsmerling.

2 kuhliål.

Ph. 6.9 -6.7 (..sænket med langtrævlet spagnum under bunddækket)

Kun luft via pimpstendispenser 2 timer dagligt (timet: 9-10 & 18-19) via. go'e gamle Rena 301 membranpumpe

4 X 8 watt rør af forskellig observans i hjemmebygget lyskasse.

..og en alm termostat på 24-26 grader celsius.

Bare lige så du ve' det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 22:28

Når de bygger skumreder slukker jeg selvfølgelig helt for luften (..det er jo labyrintfisk) og lys er max. 10 timer i døgnet.

Smerlingerne overlever sgu alligevel ..og æder de overskydende snegle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : janj2

Dato : 26-10-05 20:55

Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : janj2