/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Menu hvor valgt punkt forbliver markeret
Fra : pj2002
Vist : 433 gange
100 point
Dato : 22-10-05 15:46

Jeg arbejder med en side opdelt i frames.
Jeg har således en venstre frame med en menu.
Jeg leder efter noget (html, script eller?) der kan gøre at det punkt der vælges i menuen forbliver markeret indtil man vælger et andet.
Herved kan brugeren hele tiden se hvad det er for et punkt han har valgt og ser på.

Har ledt på nettet - men kan ikke finde noget der løser det jeg søger

Hilsen
Preben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-05 15:56

Skynd dig at slette dit andet spørgsmål - det er kommet 2 gange - en fejl kandu laver når den er langsom og du så trykker 2 gange.

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 22-10-05 16:46

Hej refi, mange tak fordi du gjorde mig opmærksom på det

Det var ikke nemt at få lov vat slette det, for den melder fejl hele tiden og er utrolig langsom.

Vh Preben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-05 19:33

Ak ja den kandu, somme tider er den meget k...a...n...d...u, og det er ikke altid fordi der er mange online?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-05 19:46

Kode
<TD><INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="boxsvar" VALUE="svartext1"> vistext1</TD>
<TD><INPUT TYPE="CHECKBOX" NAME="boxsvar" VALUE="svartext2" CHECKED> vistext2</TD>

<TD><INPUT TYPE="RADIO" NAME="radiosvar" VALUE="svartext1"> vistext1</TD>
<TD><INPUT TYPE="RADIO" NAME="radiosvar" VALUE="svartext2" CHECKED> vistext2</TD>

I checkboxen er forvalgt et emne med "CHECKED", men flere svar kan gives, da de er uafhængig af hinanden.
I Rodioboksen er forvalgt et emne med "CHECKED", som vil skifte til den RADIO knap der er trykket på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-05 20:57

Jeg gør det nu lige ud af landevejen og markerer punktet på aktuelle side :

http://frip.dk/molokyle/temp/pureCSSmenu.html (..se de 2 øverste menuer )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-05 21:02

'Fidusen' er at lave et gennerel menu layout og så på aktuelle side lave en CSS in-line egenskab for menupunktet

Altså : Samme menu egenskaber på alle sider, men rette i den aktuelle sides menupunkt's CSS egenskaber (..farve mv.).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-05 21:07

Dette kan også styres vha. import direktivet : http://www.devx.com/tips/Tip/13577

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-05 21:09

Ps. ..men så skal man læse på CSS'es præcedensregler

CSS menuer?

1.) http://www.cssplay.co.uk/
2.) http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-05 22:06

Nu kan jeg godt se havd du mener, eller jeg mener at vide, at jeg tænkte på noget andet.
Så molokyle er jo en meget lille, hurtig og smidig ting, som kommer susende. I dette tilfælde med en løsning, som nok matcher mere med det du spurgte om.

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 23-10-05 00:22

Hej severino - det så meget besnærende ud med dit radiobutton forslag - gegyndte at tænke meget på om det var muligt, men som du selv skriver er det nok lidt svært at at anvende i en menu - og hvordan skal man lige få kaldt siden ved valg af punkt

hilsen Preben

Kommentar
Fra : pj2002

Dato : 23-10-05 00:31

Hej Molokyle
Jeg er sikker på at du har løsningen i dit forslag med css, problemet for mig er bare at jeg ikke forstår at lave det
Jeg er ikke nogen haj udi hjemmeside programmering, men kan da lave meget og anvender også css osv. i det jeg laver. Men lige hvordan jeg i praksis laver en menu i css og hvordan jeg så udskifter den i min menu frame for at fx. skifte tekstfarve på det valgte punkt - ja det kræver nok at jeg får det vist. Jeg fandt ikke meget hjælp i de links du gav til css menuer.
Det er måske lidt meget - men er du istand til at vise mig koden i css samt i den frame hvor jeg skal bruge menuen - en simpel menu med to punkter, hvorden valgte fx. skifte farve. Hvis jeg får et skelet at arbejde på plejer jeg godt at kunne komme videre selv, men lige nu føler jeg mig lidt koblet af

Hilsen Preben

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-05 05:32

Hør nu her. Det er sådan set ikke CSS koden alene der klarer ærterne. Den vælger blot farven på linket. Jeg vil prøve at illustrere det : Til 2 menupunkter skal bruges 2 filer, til 3 menupunkter 3 filer osv... Antag at menuteksten skal være hvid når menupunktet er valgt og sort ellers. Med to menupunkter skal du f.eks. lave to filer : menupkt_1.html og menupkt_2.html og blot lave forskellige farver på linkteksten (..eller ændre link billedet ..whatever).

Menupkt_1.html :
Kode
<html>
<head>
<title>Menu 1 valgt</title>
</head>
<body>
<a ref="menupkt_1.html"><span style="text-color:#ffffff">LINK 1</span></a>
<br/>
<a ref="menupkt_2.html"><span style="text-color:#000000">LINK 2</span></a>
</body>
</html>

Menupkt_2.html :
Kode
<html>
<head>
<title>Menu 2 valgt</title>
</head>
<body>
<a ref="menupkt_1.html"><span style="text-color:#ffffff">LINK 1</span></a>
<br/>
<a ref="menupkt_2.html"><span style="text-color:#000000">LINK 2</span></a>
</body>
</html>

Mere er der ikke i det.

Da du arbejder i frames skal du dermed både opdatere din target frame og din menuframe, hvilket gør det lidt tåbeligt at bruge frames, da hele fidusen med kun at opdatere target framen går i vasken. Blandt andet derfor er frames på vej ud : http://academ.hvcc.edu/~kantopet/old/xhtml/index.php?page=xhtml+frames

I XHTML 1.0 strict DTD og XHTML 1.1 findes frames slet ikke mere. Alle moderne/professionelle sider laves nu i XHTML i stedet for HTML og du kan godt regne med at det er de standarder der fremover bliver brugt nettet.

Imidlertid kan du se her, hvorledes man opdaterer flere frames samtidig :

1.) http://www.stack.nl/htmlhelp/design/frames/faq/update2.html
2.) http://www.jokes2000.com/html/twoframes/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-10-05 05:37

UPS.. en lille smutter
I kodeeksempel Menupkt_2 skal der selvfølgelig byttes rundt på link farverne :
Kode
<html>
<head>
<title>Menu 2 valgt</title>
</head>
<body>
<a ref="menupkt_1.html"><span style="text-color:#000000">LINK 1</span></a>
<br/>
<a ref="menupkt_2.html"><span style="text-color:#ffffff">LINK 2</span></a>
</body>
</html>

..ellers får man jo ikke omtalte effekt

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : pj2002

Dato : 23-10-05 22:17

Tak for svaret molokyle.

   Hej Molokyle.

Jeg har siddet med det hele dagen og nu er jeg kørt træt i det og vil gå i seng.

Jeg kigger videre på det men vil sige mange tak for din enorme indsats, det er imponerende at et helt fremmed menneske virkelig gider at gøre så meget for at hjælpe!

Mange tak til severino også, jeg kigger videre på det hele når min hjerne (?) er frisk igen

Godnat og venlig hilsen fra Preben.