/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Aktindsigt.
Fra : stjuma
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 20-10-05 16:41

Hej.
Hvad kan jeg få at vide, hvis jeg ber om aktindsigt i en socialsag. Der er en der har klaget over mig. Hvad må socialforvaltningen give videre til mig? Kan jeg få af vide, hvem der har klaget? Må jeg se klagen, hvis den er skriftlig?
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 20-10-05 16:56

Jeg ved det ikke.
Men hvis jeg var dig ville jeg forhøre mig på www.familieadvokaten.dk

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-05 17:14

Alt det du spørger om får du svar på ved at søge om agtindsigt.

Der er ingen bruger der kan gi' dig et konkret svar.

Det kommer jo meget an på sagen, hvor meget der kan oplyses om.

Men søg agtindsigt og du får svar.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : wium

Dato : 20-10-05 17:49

Du har ret til at få aktindsigt i en sag, hvis du er part i sagen og hvis du beder om det.
Du skal søge om aktindsigt hos den myndighed, der træffer afgørelse i sagen.
Du kan kontakte myndigheden både skriftligt og mundtligt.
Hvis du vil vide mere om aktindsigt, kan du finde informationer, der er relevante for dig her:

Information på den sociale portal
•   Aktindsigt i egen sag
•   Aktindsigt i andet end egen sag
•   Partsrepræsentanter og bisiddere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-05 18:08
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-05 18:24

Du får ikke umiddelbart at vide hvem der har klaget over dig.

Det gør du kun såfremt sagen er af en sådan karakter, at der bliver en retssag ud af det, hvor klageren skal vidne.

Og du får ikke den skriftlige klage at se, men du får et referat af den.

mvh dova

Kommentar
Fra : stjuma

Dato : 20-10-05 19:11

Hej Dova.
Kan du henvise til et sted i loven, hvor jeg kan læse lovteksten. For jeg har samme mening som dig, men jeg vil gerne kunne underbygge det.
mvh
Steen.

Kommentar
Fra : wium

Dato : 20-10-05 19:41
Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-05 19:45

Det samme, som jeg henviser til, der er bare flere valgmuligheder.

Det kommer jo meget an på den konkrete sag, hvor meget der kan oplyses.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-10-05 21:30

Kommunerne skal oplyse hvem der klager såfremt det ønskes oplyst af den der klages over med mindre der er forhold der gør det nødvendigt at beskytte klageren.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-05 00:34

Forvaltningsloven

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1985/0057130.htm

§ 15. Retten til aktindsigt kan i øvrigt begrænses i det omfang partens interesse, i at kunne benytte kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv, findes at burde vige for afgørende hensyn til den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser, herunder

1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,
2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner,
3) forebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lignende samt beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning."

Så hvis kommunen ikke finder det hensigtsmæssigt at oplyse identiteten på en anmelder, får man det ikke at vide.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-05 10:30

Dova, sådan kan forvaltningsloven ikke tolkes af komunerne og gøres med det kendskab jeg har heller ikke.
Det svarer helt til den begrænsning der ligger i at man forsøger at begrænse aktindsigten ved at kalde dokumenter for arbejdsnotater, som ikke er omfattet af aktindsigt, men den holder ikke hvis de såkaldte arbejdsnotater helt eller delvis danner grundlag for en afgørelse. Det er der domme der stadfæster og det er først med den nyere lovgivning hvor man af hensyn til anmelders/vidners sikkerhed tilbageholder identiteten over for en sigtet.
Grundprincippet omkring, at oplyse anmelders identitet er, at sikre at den der anmeldes kan komme med evt. bevæggrunde til falsk eller fordrejet anmeldelse.

Jeg har selv oplevet det stik modsatte i en miljøsag hvor kommunen oplyste anmelderens navn, men ikke foretog sig noget reelt for at undersøge rigtigheden. Der er det som borger ikke nemt at gøre meget, men man kan nemt tvinge kommunen til at give oplysningen da en afvisning skal gives skriftligt og kan ankes til den myndighed som også skal oplyses i forbindelse med afslaget - klagevejledning.

Godkendelse af svar
Fra : stjuma

Dato : 24-10-05 18:12

Tak for svaret dova.