/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmeflytning
Fra : Vatos
Vist : 11324 gange
150 point
Dato : 12-10-05 09:20

Hej

Jeg går og leger med ideen om at få en "hygge" brændeovn i vores stue på 1.sal. Vores stue fylder hele første sal, hvor der er et lille loft over og skråvægge med hvidmalede profilbrædder (listeloft).

I bund og grund bliver der hurtigt og rigeligt varmt i stuen, da al vores varme "render" derop. Derfor skriver jeg en "hygge" brændeovn, da det ikke er af opvarmningsmæssige grunde vi vil have den.

Dette stemmer bare ikke overens med min sunde fornuft, der siger mig at den varme skal vi da bruge til noget. Derfor er jeg begyndt at kigge lidt på noget varmeflytning, men har et par spørgsmål som jeg gerne vil have hjælp til.

1. Kan det betaler sig varmetabsmæssigt at flytte varme fra 1.sal og ned i underetagen?

2. Kan man nemt (og pænt) fjerne to profilbrædder i skråvæggen og trække rør, og derefter sætte nye op? Udsugningen placeres direkte over ovnen.

3. Kan alternativt betaler sig at lave udsugningen i skunken (er 85 cm høj) og derved trække varmen ud. Skunken er direkte placeret over de 2 værelser hvor varmen skal indblæses.

4. Jeg har læse flere steder at man skal blæse luft ind i rummet med ovnen, men gælder dette ikke kun i 1 plans huse eller hvor varmen flyttes op?

Jeg vil sætte stor pris på hjælp til dette.

Frederik

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-10-05 09:28

Du skal nok stille spørgsmålet til 3772, han kan det der bedre end de fleste.
Keldd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-05 09:45

Vatos.... det kan godt lade sig gøre, jeg har kendskab til en der har ført varmen ned i kælderen. Kan kan ikke huske

om det var Harald Nyborg eller Silvan, der har en færdig pakkeløsning. Men som Keldd siger, vent til 3772 kommer til.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-10-05 11:58

Vi har et 2 plans hus, hvor vi har placeret en brændeovn i stuen i nederste etage, for at få varmen op på første sal, har jeg bygget en meget simpel "luftflytter" som består af et hul i loftet og en alm. badeværelseblæser som flytter 90m3/h.

Den suger luften ind og blæser den ud af en rist på første sal, det vil sige at selv rørene m.m. sidder ude i skunker.
Hele løsningen koster 300,- kr plus et par timers arbejde.

Der uf over har jeg så investeret i en regulater og en termostat, så blæseren ikke starter hvis der er under, en bestemt temp i stuen.
Bliver det for varmt i stuen (det sker at der kommer for meget brænde i brændeovnen) skrues regulatoren op så den flytter mere varme ud af stuen og op oven på.

Nu kan jeg godt se at det er lige modsat i din situation, og du skal have flyttet noget varme oppe fra og ned.
For at gøre det kan du nok ikke bruge den simple løsning som jeg har anvendt da du skal tage varme så højt oppe fra som det er muligt og blæse den neden under.

Hvis du har adgang til et loftrum, kan du placere en motor der oppe, som kan suge den varme luft op på loftet (altså i rør) og blæse den nedenunder.

Du kan desværre nok ikke klare dig med en lille badeværelses blæser til denne opgave da du skal flytte luften noget længere og du skal blæse varm luft nedaf, som gerne vil trække op ad.

Men som Nordsted1 nævner har HaraldNyborg tit bud på en komplet løsning, med de komponenter som er i den pakke vil du sagtens kunne løse opgaven.

Men måske skulle du starte med at opføre din hygge pejs, og se hvor varmt der reelt bliver inden du gør for meget, hvis du vælger en åben pejs, er det minimalt hvor meget de varmer i forhold til en brændeovn, i en pejs forsvinder, størstedelen af varmen op igennem skorstenen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 12-10-05 13:13

I bund go grund kan jeg bestemt ikke lide den slags installationer. Rent lovmæssigt er det sådan lidt la la om man i det hele taget må/bør lave sådan noget. Recirkulationsanlæg som du beskriver det, vil være en svækkelse af husets integritet - rent brandmæssigt. Altså, du vækker brandmodstandevnen i etageadskillelsen. Umiddelbart kan den type anlæg synes i modstrid med bygningsreglementet. Ligeledes synes de heller ikke i tråd med DIF's norm for ventilationsanlæg. Selve funktionen kan jeg heller ikke se, er i tråd med bygningsreglementet. Bygningsreglementet siger ok til, at luft overføres fra et mindre forurenet rum til et mere forurenet rum. Dette at forstå således, at luftoverføring fra f. eks. stue til et badeværelse er acceptabelt, men ikke den anden vej. Så kommer spørgsmålet om luftkvaliteten i stuen. Ved installering af brændeovn, stiger partikelniveauet enormt (støv). Ryges der bliver det helt vildt. At man med blankt pokeransigt anbefaler folk, at suge støvet beklumret luft fra stuen og puste den ind til børnene kan virke helt sindsygt. Ligeledes kan jeg blive helt skidt tilpas, ved tanken om materialevalget i nogle af de anlæg der sælges. Husker jeg rigtigt anvender netop Harald Nyborg plastikkabinet og plastikkanaler, hvilket i denne sammenhæng er helt ude af tråd med såvel bygningsreglement som brandteknisk norm for ventilationsanlæg.

Men bevares - det virker. Du kan spare et eller andet, ved at montere et sådant anlæg. Du kan som hovedregel flytte i omegnen af 1 kW pr 100 m3/h du flytter. Skal du lave det, vil jeg købe en K160M kanalventilator fra Systemair. Ligeledes et FFR 160 filterkasse med EU5 filter i. På sugesiden og trykside monterer du lyddæmper ø160 900.
Foran hver indblæsning monterer du lyddæmper LDC 100 600 for eliminering af lydoverhør gennem kanalsystemet. Indblæsningsventiler kunne hedde TFF100 eller Balance S (3 - 4 stk). Udsugning kunne være Balance S 160. Brug for guds skyld ikke en kontrolventil der, da denne har aaaalt for megen modstand.

Thyristor på til omdrejningsregulering.

Hovedrør Ø160. Grene til indblæsning Ø100. Alt laves i spiralfalsede rør. 3 skruer pr samling. Alt isoleres med 2 x 50 mm mineraluld eller mere - forskudte samlinger.

Så kunne du få et tåleligt anlæg - omend det i bund og grund er fusk.

Endnu bedre - køb en brændeovn med gris, og flyt varmen rundt vha vand. Det er 10 gange så effektivt.

Er du fiks på fingrene, så scor en gammel salamanderkedel. Ryk jakken af den. Gejl den med messing termometre og alt mulig. Mal den sort med ovn-maling. Tilkobl til radiatorsystemet, og du har en ganske speciel brændeovn som er ganske unik.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-10-05 14:02

Kan det betale sig at placere udsugningen i skunken i stuen. Dvs at udsugning "kun" sidder i 85 cm højde.

Dette vil være væsentlig lettere at installere.

Ang. partikler kan man ikke få gode partikelfiltre??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-05 14:32

Varmen vil naturligt samle sig under loftet. En udsugning i skunkvæggen vil virke væsentlig ringere.

EU5 filter er det der i gamle dage hed F45. Altså noget med ca 45% virkningsgrad overfor partikler på 1 my. Højere filterklasse koster både tryktab og er dyrere. Finfilter kan du ikke rense - dvs det hedder udskiftning. Filtrene i normale varmeflyttere, er noget skrammel med alt alt for lille areal og normalt kun EU3 (G85), der i store træk tilbageholder cykelstel og flagermus. F45 er nogenlunde OK med F65 eller F85 er da klart bedre. Celle prisen er 125,- for EU5 og 360,- for EU7, så valget af EU5 var ligeså meget ud fra et almindelig driftøkonomisk henseende.

Men overvej nu ovnen med gris en ekstra gang!

PS: Jeg har selv haft lavet en varmeflytter konstruktion i mit gamle hus. Dette var monteret sammen med mit ventilationsanlæg. Den røg ned igen, pga støvspredning og støj. Jeg kender flere der har demonteret skidtet, pga for ringe funktion, for meget støj og træk og alskens andet bøvl. Ligeledes kender jeg anlæg for virkningen også har været meget skuffende pga for højt varmetab i kanalerne.

Er huset meget åbent, vil en stor spaniolerpropel helt oppe i kippen, give en formidabel effekt. Og sådan en er laaaangt billigere!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-05 14:49

Lyt/læs til kloge mænd (som 3773). En mulighed, der vistnok er lovlig, er at lave et varmevekslersystem, hvor du puster den støvede luft ud i naturen og overfører varmen fra den til renere luft, som du suger ind. Partikelfiltre gir en frygtelig luftmodstand; tænk bare på nymodens støvsugere, der raskvæk bruger 1400 Watt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-05 15:06

Arhhh pbp. Problemet i støvsugere er ikke filtrenes modstand, men en hulens høj hastighed i røret. Og meget vakuum. Disse ting koster sindsygt meget energi. Et ventilationsfilter er meget lidt tryktabsgivende sammenlignet med disse ting. En god støvsuger leverer måske et vakuum svarende til 20000 Pa, hvorimod total trykket i en kanalventilator er 140Pa ved 300 m3/h ( den jeg har anbefalet). Filtret "koster" ved 300 m3/h ca 75 Pa. EU7'en det dobbelte. Dvs du får lidt mindre ydelse, ved så høj filtreringsgrad.

At udskifte luften, for at flytte varmen er ikke økonomisk rentabelt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-10-05 15:16

Hvordan med det at føre rørene langs taget bar de skrå loftsbrædder. Jeg tror ikke der er særlig meget plads.

Desuden er jeg usikker på om man kan fjerne to brædder og sætte to nye op pænt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-10-05 15:27

Det skal du regne med er stygt bøvlet. Ligeledes levnes ikke meget plads til rør og isolering op mellem bjælkerne. Det bliver ikke ret godt. Bedre ville det være at føre dem indvendigt og dække dem ind - altså lave en "fup-bjælke".

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 12-10-05 17:41

Hej

Jeg er en af dem som 3773 omtaler der har rykket "skidtet" ned igen, havde købt et komplet anlæg m/motor spiorør filter 2 termostater der styrede motoren 2 hastigheder. (blev ellers udregnet af en proff.)

Hvorfor.
1. der dannede sig kondensvand i rørene som dryppede ned igennem træ stueloftet (nyt loft).
2. Det larmede fra ventilerne i de rum hvor de var ført ud til.
3. Støv Støv Støv.
4. hvis ovene blev åbnet og det røg fra ovnen havde vi det også i de andre rum.
5. meget ringe varme flytning, selvom der var mont. 2 termostater lav/høj hastighed.

Idag ligger det på loftet og er til salg hvis nogen er intereseret.

Prosat

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-10-05 21:18

Jeg tror at hvis jeg gør noget (og det gør det nok), så bliver det en løsning i skunken. Ikke så meget at varmemæssige årsager, men mere at få flyttet luften rundt i huset.

Derved skal jeg ikke bruge særlig lange rør, og kan fokusere mere på at få ordenligt udstyr med partikelfiltre. En anden ide var at lave stykke som kan trække frisk luft ind i rummene, altså som et T-stykke til rørføringen (med omskifter på).

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-10-05 08:28

Jeg genkender ikke alle de problmer som der nævnes her med hensyn til støv.
Der kommer lidt støj fra indblæsningsristen, men det er til at leve med.

Vi har sat et støvfilter (ligner en nissehue) op i indsugningsrøret, og det tager faktisk alt støv og sodpartikler.
Indsuget er selvfølgelig ikke sat op lige over brændeovnen.

Vi bruger udelukkende brændeovn til at opvarme 200m3, så når man kommer hjem og der kun er 16 garder i stuen, kan pejsen varme hele underetagen op på 1 time til 22 grader, hvor efter blæseren tænder og flytter varmen, efter 3 timer er hele huset (begge etager) varmet op til 22 grader.

Så der skal altså ikke ret meget til for at flytte varmen rundt, og jeg ser ingen grund til at skulle blæse varme ind i samtlige rum, som med modellerne fra HaraldNyborg.

Men det nemmeste og billigste vil nok være som 3773 er inde¨på med at sætte en stor "vifte" op under loftet.
og samtidig lave et indsug af luft ude fra.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-10-05 09:17

Thulin:

Mit problem er jo at min brændeovn skal stå på 1.sal. Det er væsentlig nemmere at flytte varmen op end ned, da den naturligt søger op ad.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-10-05 10:51

3773:

Nu har kigget på tingene her i weekenden, og er måske kommet frem til en mellem løsning, som jeg gerne ville have dit syn på.

I stuen (1.sal) har der tidligere været et meget hjemmelavet udsugningssystem (med afløbsrør mv.), dvs 10 cm hul i loftet. For at forbedre varmefordeling i rummet ville jeg udnytte dette hul til at lave et lille system der suger i den ene ende af rummet og puster ud i den anden ende.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal bruge af 'udstyr' til dette. Hvor stor skal ventilatoren være, hvad med rørtykkelser mv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-10-05 13:19

PVC rør er stygt uegnet til den slags. Den brandmæssige integritet er 0. Umiddelbart får du ikke det voldsomme ud af at lave det nummer, men lidt kan du dog flytte.

Der hvor du vil have varmen hen, monterer du en temmelig åben ø125 eller bedre ø160 ventil. Dernæst filter, lyddæmper k100xl kanalventilator lyddæmper og henne over brændeovnen en ø125 ventil med rimelig høj impuls. Et sådant system vi omrøre voldsomt i varmedynen og mere eller mindre eliminere tendensen til fodkulde.

En spanioler propel gør nøjagtig det samme, bare mere effektivt og til en tiendedel omkostning.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-10-05 14:00

En spanioler propel er sådan en stor satan der sidder i loftet ikke sandt.........den bliver ikke godkendt af konen!

Det jeg tænker med systemet er ikke at flytte varmen så meget men mere 'omrøringseffekten'. Jeg har læst at det kan betale sig at blæse luften ud over brændeovnen, og derved fordele varmen rundt i rummet.

Det skal siges at 1. sal er et stort åbent rum på 40 m2

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-10-05 14:02

PS: Hvor køber man de materialer billigst ? Jeg har kigget lidt på div. VVS sider (butikker) men de har sjældent særlig stort udbud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-10-05 14:38

Korrekt til funktionen. Normalt bliver det bedst af at puste ind i dynen. Problemet er det er omkostnings- og pladskrævende hvis du skal have nogen særlig virkning. I runde tal flytter du 100 m3 i et ø100 rør, små 200 m3 i en ø125 og ca 300 i en ø160. Du kan sagtens flytte mere, men så får du støj. Skal det bygges nogenlunde tålelig, bør/skal du lyddæmpe for ventilatorstøj.

Dvs ventilator 960,- filterkasse 630 2 filtercelle (en til at skifte med) ialt 250. 2 lyddæmper ialt 670,- TFF100 indblæsning 80,- TFF 125 udsugning 88,- ialt 2678,- + moms altså langt dyrere en "fusk-sættene". Og så har du ikke engang købt rør og bøjninger endnu. Så et godt gæt på noget OK, ligger på 3 - 3500,- + moms Umiddelbart er leverancen så klejn at du får svært ved at opnå den store rabat nogen steder. Desuden er især VVS'erne og rigtig meget VVS E-handelsfirmaerne plaget af en ret voldsom uvidenhed om hvad det egentlig er de handler med - på dette her område.

Jeg er stadig størst tilhænger af en eller anden form for propel. En spanioler, eller en af de små støjsendere folk stiller på skrivebordet. Men spanioleren er klart mest støjsvag og effektiv, de steder jeg har set dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-05 23:21

Kan du ikke "sælge" loftpropellen til borgfruen ved at fortælle, det er samme model som på Raffles hotel i Singapore?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-05 08:44

LOOOOOL

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 24-10-05 08:53

Den køber hun sgu ikke. (Jeg køber den heller ikke).

En loftpropel er grim.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-05 09:23

Men billig Vatos......

...og det er træls at bruge tid og penge på nogen dyrere, som man senere fortryder, eller ikke får lavet godt nok!

Hvad med bare at undvære.....Det gør man masser af steder!.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-05 10:52

- og masser af steder i filmen Casablanca med Bergman og Bogart!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 24-10-05 11:16

Problemet er også at jeg allerede har et ø10 cm hul i loftet, hvor der har siddet en ventilator før.

Den gamle ejer havde brugt en vådrumsventilator og havde med afløbsrør (ø5 cm) ført dem uisoleret ned langs med taget til et underliggende værelse - en meget "fin" konstruktion.

Det eksisterende hul skal jo dækkes til eller bruges.....

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 31-10-05 10:13

Tak for svaret 3773 - super!

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 12-09-13 14:57

Hej
Jeg ved dette emne er diskuteret uendeligt mange gange.

@3773

Du har i et gammel indlæg fra 2003 skrevet:

>Koldkur

Hvis du bruger Oles metode, vil jeg anbefale at du anvender en KIR160 ventil over brændeovnen til indblæsning - ø160 rør - lyddæmper ø160 900 eller helst 1200 mm lang - en System Air K160M kanalventilator - et FFR 160 kanalfilter med min EU5 filter (lad være med at købe nissehue filtre og den slags skrammel) - igen en lyddæmper som før nævnt - hovedrør i ø160 - af greninger ø100 hvis du har 4 eller derover, alternativt ø125 (ø120 er noget blikkenslager-noget). Afslut med KSU ventiler i størrelse som røret. SUG IKKE I BADEVÆRELSE OG KØKKEN. Hvis ungerne kan lide høj musik, kan du supplere med en 300mm lyddæmper ved hvert sugested.

Skær rørene ned i den bestående isolering og pak op om med a-bats så du får ikke under 150mm isolering.

Monter System-Air IH1,5 thyristor

Høvl af dørene ca 1cm så luften kan passere eller monter overtryksriste mod værelser.

I dette 2 år nyere indlæg foreslår du lidt andre komponenter, bla. større ventilator og andre ventiler

Jeg skal have flyttet varme rundt i et 130m2 1 plans hus mellem stue og 3 værelser hvor der udelukkende opvarmes med brændeovn i stuen. Vi døjer i sær med fod kulde.

Hvilke komponenter kunne du foreslå?

Kommentar
Fra : hdvp

Dato : 12-09-13 15:01

Dette er nogen af de komponter jeg har fundet frem til hos www.wattoo.dk

Kan dog ikke finde nogen filterkasse.

1 x Kanalventilator K – Ø160 mm, 490 m³/h
1 x KIR - Indblæsningsventil Ø160 mm - Hvid
3 x Lyddæmper m. 50 mm isolering og nipler Ø100 mm - 300 mm
2 x Lyddæmper m. 50 mm isolering og nipler Ø160 mm - 1200 mm
3 x KSU - Udsugningsventil Ø100 mm - Hvid