/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Tørre et olie maleri
Fra : Tulletine
Vist : 2509 gange
75 point
Dato : 09-10-05 10:05

Hejsa

Jeg er netop blevet færdigt med et stort olie maleri.
Malingen er smurt rimeligt tykt på.
Hvordan tørre jeg det bedst ?
Må jeg bruge føntørre eller ødelægger det noget ?

Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 10:39

http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7419 Her er et debatforum som handler om oliemaling............Der svares godt nok ikke specifikt på dit spørgsmål men det kunne jo være at de havde mere erfaring i dette forum som os her???!!
Men kan du ikke bare hænge dit værk et sted hvor der er ca 20 grader og gennemtræk så dt kan tørre stille og roligt...???Jeg ville nok ikke have begyndt med føntørrer eller anden form for varmekilde direkte på maleriet..

mvh sverola

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 09-10-05 10:46

Mange tak, sverola, maleriet har stået i et bryggers i 14 dage nu. Her er god udluftning så jeg er ved at blive desperat nu for mailingen er faktisk lige så våd som da jeg smurte den på!
Jeg håber andre har et godt trick.
Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-05 10:46

Det tager meget meget lang tid.

Man kan faktisk få noget der er beregnet til at blande i malingen for at fremme tørringen, kan ikke lige huske hvad det hedder. (Så ved du det til en anden gang)

Men ikke noget med føntørring eller noget som helst.

Det kan vare flere uger inden det er tørt

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 85 point
Dato : 09-10-05 10:52

Det hedder tørremiddel Xerotin, var jeg lige inde og kigge efter.

Men en ide om hvor lang tid det ellers er om at tørre: Den "fernis" man kan bruge at give billedet for at beskytte farverne, må normalt først smøres på efter 6-8 måneder, da malingen først der er hærdet og tørret ordentligt op.

mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-10-05 17:55

Oliefarve er meget længe om at blive overfladetørt, og derefter endnu længere om at hærde. Dit bryggers kan være for koldt, hvis du kommer under 20 grader, begynder processen at gå langsommere. Tykt lag maling, kan nemt bruge ca 1mdr før det er overfladetørt, og er det en billig maling, hvor der er brugt solsikkeolie, tager det rigtigt lang tid. Bedste tørretemperatur er 20 - 40 grader, derefter "koger" du olien, så den bløder. Hvis du skulle speede processen op, skal der tilføres ekstra ilt; men så risikerer du at det brænder!!!

Mvh
A.C.Rosmon

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 14-10-05 10:35

Tak for svaret dova. Jeg vil blande Xerotin i fremover for den her ventetid har jeg ikke tålmodighed til

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-05-06 11:17

Men ellers er det jo netop oliemalingens fordel fremfor akryl. Du kan arbejde med det i længere tid

Kommentar
Fra : herrig12

Dato : 23-05-06 20:54

da jeg selv maler, kan jeg fortælle at jo mere olie altså jo tykkere lag jo længere tørringstid, og man må ikke fremskynde tørringen da vil dit billede helt sikkert krakkelerer, hvis jeg selv vil lægge et tykkere lag på blander jeg lidt linoliefernis og lidt rå linolie i oliefarverne.