/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Ørn twist lig. dyr ??
Fra : Trine08
Vist : 1097 gange
50 point
Dato : 02-10-05 15:05

Hej
En pige jeg kender er blevet stukket af noget der minder om en ørntwist...
Den er lidt større, og sort. Det er somom den kan se, for stikker man hånden ned imod den, så løfter den hale partiet lodret op i vejret. Jeg spørger fordi det stik hun fik var temligt voldsomt, nærmest som et bi stik... og hun hævede en del op.
Syntes blot det er underligt at der findes et dyr i DK som kan forvolde så meget "skade" og vi så ikke engang ved hvad det hedder.....
Nogle der har et gæt på hvilket dyr jeg taler om ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 15:16

Jeg tror det er en stor Rovbille.

Den bliver op til 3,5 cm lang og kan hæve bagkroppen, lidt som en skorpion,

Og de bider pokkers hårdt.

Og selvfølgelig kan den se, det kan de fleste dyr, og når man stikker hånden ned til den, føler den sig truet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-05 15:21

http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=da&Searchtext=Ocypus%20olens&Category=Insekter

billederne er ikke de bedste, men jeg tror det er sådan en fætter der

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 02-10-05 15:25

Tak for svaret dova.
Det er lige præsis sådan en jeg tænker på. Grimme ting.....
ja ja.. selvfølgelig kan de fleste dyr se... men den her kan se ca en meter oppe i luften, og det må da siges at være flot klaret af sådan en lille fætter.

Men kan dog undre mig at den ikke er noget mere alem kendt, altså i og med den kan stikke så hårdt.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 15:35

Nej, jeg tror du har ret i, at der er mange der ikke kender de der.

Da jeg første gang, for nogen år siden, stødte på sådan en, anede jeg heller ikke hvad det var for en.

Jeg fangede den i et glas for at kunne identificere den nærmere, og jeg ved ikke rigtig om den tissede eller bare udskilte en eller anden væske fordi den blev bange......men det lugter ikke ret godt ka' jeg fortælle.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 02-10-05 16:44

Tjaa,,, hvis det har lugtet dårligt, skulle man så ikke tro det var fordi den blev bange ? ala... spis mig ikke,,, jeg smager dårligt...