/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvis liv er det anyways?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 806 gange
15 point
Dato : 02-10-05 14:36

Er igang med en dansk stil om "aktiv dødshjælp"
- jeg kom sådan til at tænke på, hvis man skal følge biblen og kristendommen, hvis liv er det egentlig?
"Ejer" man sig selv? og har man i så fald "retten" til at tage det?

Min pops siger at der et sted i biblen står skrevet noget i retning af:
”Det eneste du aldrig vil blive tilgivet for, er den foragt for livet man viser ved at tage sit eget liv”
- men der står jo også "ens eget liv"... ?
Så hvad er rigtig i dette sammenhæng?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 02-10-05 15:36

Puha, er jo et svært spg...
Men altså, hvis man skal gøre det lidt simpelt...
Bare fordi man har jagt tegn eks, så betyder det jo ikke man må skyde til højre og venstre.
Du må jo heller ikke sprøjte med gift, selvom det er din have.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-10-05 15:42

det er sandt... vi har ingen frihed...
jeg ledte lidt efter et citat måske...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 15:57

- ens eget liv - er underlagt guds love.
Eller hvilken anden religion du vælger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 15:58
Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-10-05 16:01

tak for biblen... men kan umildbart ikke finde nogen citatbar sætinger...

Så ens liv tilhøre rent faktisk gud?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 02-10-05 16:03

ja, og os andre.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 16:03

Prøv med - selvmord - og du får flere henvisninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-10-05 16:04

Ja dit liv tilhører gud, du har frihed til at lære.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 02-10-05 16:37

Livet tilhører dig, tilgivelse for selvmord findes ikke i ret mange trosretninger, men såfremt du ikke forholder dig troende har du jo ikke brug for tilgivelse

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 02-10-05 16:58

Romerbrevet 6:7, 23 siger: „For den der er død er blevet frikendt fra sin synd,“ og „den løn synden betaler er døden.“ Hans tidligere synder vil altså ikke blive tilregnet ham, men han har stadig behov for genløsningen til at føre ham frem til fuldkommenhed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-10-05 17:24

Rent filosofisk:
Man kan ikke be´om tilgivelse for noget, man har tænkt sig at gøre, kun for hvad man har gjort. For tilgivelse indebærer, at man virkelig angrer, og hvis man virkelig angrer sit forehavende, undlader man at føre det ud i livet (eller døden). Så selv om selvmord ville kunne tilgives, er man ikke i stand til, at bede om den.

H-J

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-10-05 17:39

Rosco40
Når man går ind på
www.bibelen.dk
kan man se, at du har klippet ganske gevaldigt i teksten, samt at du har tilføjet noget for egen regning.
Dine citationstegn lægger kun den opmærksomme mærke til. Derfor mener jeg, det ville have været klædeligt med nedenstående opstilling:

Romerbrevet 6,7:den, der er død, er jo frigjort fra synden.

Romerbrevet 6, 23:For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.

Hans tidligere synder vil altså ikke blive tilregnet ham, men han har stadig behov for genløsningen til at føre ham frem til fuldkommenhed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-10-05 17:43

Tager man hele sammenhængen for første citat, bliver meningen en ganske anden:

Romerbrevet kap 6 v5 For er vi vokset sammen med ham ved en død, der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans. v6 Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden; v7 den, der er død, er jo frigjort fra synden.

Accepteret svar
Fra : kirsten_merrild

Modtaget 15 point
Dato : 02-10-05 17:46

Du kan ødelægge formen, men du kan ikke slå ihjæl. Når vi taler om selvmord, mener vi det at ødelægge kroppen. Kroppen er sjælens "redskab" og sjælen er åndens "redskab". Du er sådan set en treenighed.
Ved aktiv dødshjælp slår man kroppen ihjel før sjælen har forladt den, for når sjælen har forladt kroppen, er kroppen død. Dette, at sjælen fratages dens mulighed for at forlade kroppen i overensstemmelse med sig selv og ånden, er naturligvis ikke godt.
Når vi tænker i de baner, er det fordi vi tror, at livet bliver til ingenting, når det forlader kroppen. Vi tror at kroppen er livet. For mig at se er det lige så uvedende som at tro, at det, vi ser på lærredet i biografen, er filmen. Filmen sidder jo i filmfremviseren, og det, vi ser på lærredet, er projektioner af filmen. Selv om vi river muren med lærredet ned, så filmen proiceres ud i det fri, så vi ikke kan se de projiserede billeder, er filmen jo stadig i filmfremviseren og kører videre, indtil filmfremviseren slukkes.
Vi er så bange for smerter, vi vil kun ha de positive oplevelser, og derfor er vi tilbøjelige til at rive muren ned, når de billeder, der projiseres, gør os bange eller utilpasse.
Det ville være mere nådigt, at lukke øjnene for den døendes evt. lidelse og efterlade ham/hende alene den sidste tid, hvis man ikke kan holde ud til at opleve lidelsen i en anden. Man slår ikke lidelsen ihjel, den fortsætter i sjælen med forstørret styrke endda, fordi sjælen nu skal klare en dødsproces uden sit "medie" - kroppen. Man river så at sige, et andet menneskes mur og lærrede ned, for ikke selv at se dette menneskes sidste billeder projiceret ud, og dermed fratager man dette menneske muligheden for at se og opleve den sidste del af sit liv, - og det forvirrer sjælen og forstyrrer dødsprocessen væsentligt, også død og smerte er betydningsfulde erfaringer for sjælen, - måske de mest betydningsfulde.
Vi tror, som kristne på opstandelsen og det evige liv. Jesu lidelseshistorie viste sig at være meningsfuld, - fordi han kunne sige ja i kærlighed til alt, hvad han blev udsat for, var jo det faktum, der gjorde, at han besejrede døden, - han kom hel igennem, kan man sige, med bevidstheden i behold og med kærligheden til Gud og næsten som en realitet. Jesus siger: "Jeg er vejen, sandheden og livet" - så jeg vil mene, at hvis vi kalder os kristne, må vi overlade dødsprocessen til Gud, og selvom det kan være slemt, at se en kær slægtnings lidelse, er det dog smukkere at deltage i lidelsen og være sammen med vedkommende i hans/hendes lidelse, end smadre vedkommendes krop for at undgå at se og opleve.
Ja, du kan sammenligne livet i kroppen med et stykke træ. Du kan brænde det, og så er det ikke mere, - men det bliver ikke til ingenting. Noget kan ikke blive til ingenting, noget kan omformes, og derved kan energi frisættes. Når varmen frisættes fra træet, omformes træet til aske. Træ = varme + aske.
Håber du kan bruge noget af dette, eller måske blive inspireret til at gøre dig nogle tanker, du kan bruge i din stil.
Venligst Kirsten

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 02-10-05 17:53

bare lige et barn agtigt sp til det med Jesus, begik han i princippet ikke selvmord?
Jeg mener med hans almægtige krafter sammen med hans kontakt log burde han da ha kunnet forhindret det?
(jeg ved godt der var en højere mening med hans død, mens stadigvæk?)

Kommentar
Fra : Genvej

Dato : 11-10-05 08:35

Det finnes så mange meninge om ditten og datten.Mit liv har forændrets sidden jeg læste www.tlig.org.En
større kærlighed kan man ikke finde.Her kan Du sikkert få et svar.

Kommentar
Fra : Genvej

Dato : 11-10-05 09:14

Vil Du være sød ændre mailadressen til : www.tlig.org

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 12-10-05 17:23

Tak alle, har endnu ikke fået karakter, men har afleveret og er pænt stolt over den. Så tak