/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
danfoss termostat udskiftning
Fra : yrsas
Vist : 22427 gange
50 point
Dato : 01-10-05 12:53

vi har en radiator der ikke varmer. Vil tjekke termostat og "pind" men kan ikke få termostaten af. Det er en ældre model (ifølge liste skal den udskiftes til RAV/L) Der er et lille hul på "båndet"/radiatorrør omkring termostaten, men det er ikke en skrue eller måske har der været en skrue det er helt "boret" ud???
Hjælp hjælp. Kan ikke gøre noget før termostaten er af, hmm
Tak og hej
Y

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 13:10

Prøv at tage et godt greb om fyren og vip lidt op og ned mens du trækker til dig........Det kan være den model hvor du på bagsiden af huset finder en ring som må presses sammen med resten for få den løsnet

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 01-10-05 13:14

hej -har prøvet at hive og vippe fyren......men den sidder fast.....og hvis vi hiver mere ryger radiatoren vist med !!!!

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 01-10-05 13:17

kan den være skruet fast med en umbraco skrue (hvor gevindet er slidt ud) -og hvad gør vi så?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 13:23

Har du prøvet at dreje termostaten mens du vipper og hiver????Hvor gammel er den termostat i grunden???Jeg mener at huske at nogen af de føste skulle man pille fronten af huset og så gå videre derfra ...........Men hvis der ikke kommer flere tips ind så skal jeg gerne ringe en som er på Danfoss og få ham til at hjælpe.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 13:24

Du er nødt til at få løsnet båndet, som du kalder det, men hvis skruehovedet er knækket af, skal der lidt
vold til.
Prøv om du kan slå en lille skruetrækker ind under hvor skruen har siddet, vrik og vrid lidt, og vip op og ned med føleren samtidig. Hvis du ikke får den af, må du ha' fat i assistance.
Du skal sikkert også have en anden ventil på, og et andet følerhoved, så hvis du ikke får det defekte følerhoved af,
er der nok ikke nogen vej udenom VVS'eren, men hold spørgsmålet åbent, og fortæl hvordan det går.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 01-10-05 13:36

nåh nu har vi prøvet: åbne huset foran....det kan man ikke -ingen åbninger. "Båndet" bag til sidder rimlig fast og ser ikke ud til at kunne justeres -ser ud til at sidde fast på termostaten. Kan se et nummer:32P på bagsiden af båndet. Vil vente lidt med det med volden til vi hører nyt fra jer.
Y

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 13:40

Du skal bruge en 4mm unbraconøgle, unbracoskruen sidder dybt, så du tror der ikke er noget.
Få fat i sådan een, den er ret tynd (4mm er ikke ret meget) den skulle kunne klare det.
Keldd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 13:42

er der ikke en almindelig skrue (kærvskrue) som holder denne ring???????????????Prøv om du ikke med et spejl eller lign kan se om der ikke skulle være en mulighed for få den skruet løs...........

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 13:47

Det er en unbracoskrue.
Keldd.

Kommentar
Fra : yrsas

Dato : 01-10-05 13:49

Nej der er ingen rigtig skrue der holder den ring. Har fundet en U-nøgle str. 2 mm og den er for STOR til hullet!!! Ihh hvor er det irriternede. Tak venner derude. Kan I hjælpe mere?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 14:01

Alle Danfoss følerhoveder sidder med en 4 mm unbracoskrue, undtagen modellerne der skal clickes på, og enkelte
reparationsmodeller der skrues på , men lad spørgsmålet stå åbent, så vi kan se hvad du finder ud af,
nu ville jeg gerne se den, inden jeg kan hjælpe dig videre. Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 14:51

Ja så er der en sidste mulig løsning fra mig her før jeg giver mig...............Prøv at borre ned der hvor skruen er ...og så forsigtig slå med en skruetrækker for at splitte den ring ad..brug en batteri maskine og lidt tålmodighed så måske???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 15:25

Sverola:
Skruerne er hærdet stål, det er ikke til at ha' med at gøre for menigmand.
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-05 15:30

Hvis der skal prøves krumspring, så forsøg at skære ringen over med en nedstryger.
Det er et forsøg værd. Keldd.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 01-10-05 15:32

nu var det ikke skruen jeg ville bore i stykker men den plast rundt for at gøre denne tyndere så der ikke skulle så meget "vold" til for at flække resten.En nedstryger har nemt ved at smutte or lave ridser ..

sverola...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-05 16:47

Har du kigget på begge sider af spændbåndet? Modsat skruehovedet er der ganske rigtigt bare et lille hul. Måske har fyren, der spændte fast sidste gang, ligget på gulvet og kigget opad (det er besynderligt hvad unge mennesker finder på!).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 04-10-05 17:45

Brug en 1 mm unbraco. Den passer.
hilsen jan
Ps Keldd Hel ærlig hvorlang tid siden er du har haft fat i en danfoss radiatorventil ??????

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 04-10-05 17:51

Rettelse. Det er en 1,5 mm unbracho
Hilsen jan

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-10-05 18:32

Jantorp har ret, næsten,
jeg måler den med en skydelære til 2 mm.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : jantorp

Dato : 04-10-05 22:11

Hej Keldd
Så er det den forkerte unbracho nøgle du måler på
jeg har en danfossskruetrækker, hvorpå der står 1,5 mm beregnet til montering af termostat.
ret skal være ret
Hilsen Jan

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-10-05 22:48

jantorp:
Prøv at mål den, jeg får den stadig til 2 mm med en skydelære.
Og det er en Belsen unbraco skrutrækker jeg måler på, og jeg har ca 20 følerhoveder at prøve den på.
Men hvis du har en Danfossskruetrækker der står 1,5mm på, er jeg vel ved at falde af på den.
Hilsen Keldd.