/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router eller switch
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 479 gange
60 point
Dato : 01-10-05 01:26

Jeg tænker på at købe en router eller en switch til at tage med rundt sammen med min bærbar.
Skal jeg købe en router eller en switch?
Hvilken vil I evt. foreslå, da denne gerne må være lidt billig

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-10-05 01:37

Jeg ved ikke hvad der er smartes, men syntes altid der er problemer med router.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-10-05 02:01

Øhm, hvad er det lige du vil bruge routeren/switchen til???

Den grundlæggende funktion for en switch er, at fordele en ethernetforbindelse fra ét stik til flere (fra 4 og opefter). En router/switch giver ikke i sig selv hverken net eller internetforbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-10-05 07:25

Hvis du skal bruge det til rejsebrug, så kan jeg ikke rigtigt se fidusen i det. - Med en enkelt maskine, skal du bare have et kabel, som du kan tilslutte i et eksisterende netværk, hvor du end måtte komme frem.
Du kan evt. supplere med et trådløst netkort, så du kan få kontakt ad denne vej. - Der bliver jo flere og flere HotSpots både her i Danmark og i udlandet. Her skal du vælge som minimum et 802.11 b/g netkort og gerne med super-g, så kan du klare dig de fleste steder. Ellers kan du vælge et 802.11 a/b/g.

En router og en switch, egner sig bedst til at du laver et lokal netværk der hjemme, hvis du har flere netværks enheder der skal have en netforbindelse.
I første omgang vil jeg anbefale en router, evt. med et accesspoint (trådløs forbindelse = WLAN)
Er behovet så endnu flere porte end dem der er i routeren, kan den suppleres med en switch, som findes fra 4 til 48 porte, alt efter behov.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-05 09:49

Jeg går ud fra, at du bare midlertidigt vil koble en eller flere comp sammen.
Så må en switch være godt nok.
Med programmet Netmeeting (en del af de medfølgende programmer i 98/ME/2000/XP)
kan du hurtigt få forbindelse den anden comp (dog kun een ad gangen)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-10-05 11:07

ved du hvad forskellen på en router og switch er???

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 01-10-05 11:42

Paulus1 > Jeg vil bruge det til, hvis jeg skal over til nogle venner, der fx kun har en comp, og der er internet på den
serverino > Fx kan jeg bruge det, når jeg skal over til nogle venner, der kun har en comp
snaptil > Nej, jeg kender ikke forskellen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-10-05 12:09

http://en.wikipedia.org/wiki/Router
kommer an på hvilke it forbindelser dine venner har så. feks ved stofa internet som jeg sidder på, vil det ikke være muligt at bruge switch da der kun er en ip-adresse. og hver pc skal have sin egen ip-adresse. router vil give mulighed for det... men du kunne også bare købe et ekstra netkort og lade din pc fungere som router!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-10-05 12:13

it->pc(fungerer som router)->pc
it->router->pc1 og pc2 og osv .
en router giver en privat ip adresse sådan at forespørgsler kommer til den pc som forespurgte

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 01-10-05 12:31

snaptil -> Dette vil være lidt svært for mig, da der er tale om en bærbar, men der er indbygget modem. Kan man vha. dette modem koble det til linie og bruge netværksstikket til de andre computere?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-10-05 12:42
Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-05 13:18

Teoretisk kan du det Lasse, men din PC vil blive forvirret, når du både bruger modem og netkort. Du får det nemmest til at fungere, når du kun har en af disse aktiveret: Modem / LAN netkort / WLAN netkort.
Når du er over hos venner kan du godt nøjes med en switch, hvis det kun er lokalt, men her skal alle maskiner sættes op med en fast IP adresse. - Hvis du vælger routerløsningen, også selv om det kun er lokalt netværk i benytter, så kan du lade routeren styre IP adresserne (DHCP), men kan også vælge en fast IP adresse.
Hvis så der er en eller flere af jer, der har et trådløst netkort, så er en router med access-point den rigtige løsning.
Routere er så billige i dag, at det er at fortrække.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 01-10-05 15:13

Routeren er klart bedst, den gør og netværket hurtigere.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 01-10-05 15:14

Routeren er klart bedst, den gør også netværket hurtigere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-10-05 16:00

CaPsen, mener du dobbelt så hurtigt, siden du gentager dig selv?

Ja en router vil du have mere glæde af end en switch, hvis du ikke har nogen af delene i forvejen!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 03-10-05 14:15

Jamen, kan man også få Internet fra begge to, hvis man kobler et netkabel til?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-10-05 17:18

Router - ja
Switch - måske (kommer an på internetudbyderens tildeling af IP-adresser)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-10-05 12:55

Citat
Fra : snaptil Dato : 01-10-05 12:09

http://en.wikipedia.org/wiki/Router
kommer an på hvilke it forbindelser dine venner har så. feks ved stofa internet som jeg sidder på, vil det ikke være muligt at bruge switch da der kun er en ip-adresse. og hver pc skal have sin egen ip-adresse. router vil give mulighed for det... men du kunne også bare købe et ekstra netkort og lade din pc fungere som router!

du kan få en ok router til 2-300 kr(til dit formål) søg på edbpriser.dk,

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 12-01-06 09:20

Tak for svaret severino.