/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Kørselsgodtgørelse
Fra : scrubber
Vist : 1093 gange
20 point
Dato : 23-10-02 23:48

Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet( dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.

Kan dette virkelig være rigtigt ? Findes der nogle/ en smart måde at løse dette på, Dette ville betyde en enorm besparelse for vores privatøkonomi hvis der gjorde.

med venlig hilsen

scrubber

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-02 23:33

"scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> wrote in message
news:lEEt9.170657$Qk5.5962598@news010.worldonline.dk...
>
> Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.

Kan hun ikke få billigste transportmiddel betalt?? Altså en togbillet?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 24-10-02 01:34

Jeg mener at have set at hvis det er erhvervsrelateret (videreuddannelse til nuværende job) kan man trække det fra i skat, men er ikke sikker...
Prøv at ringe til skatteafdelingen på kommunen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 00:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3db723a2$0$3372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> wrote in message
> news:lEEt9.170657$Qk5.5962598@news010.worldonline.dk...
> >
> > Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> > dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> > ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> > hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> > hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.
>
> Kan hun ikke få billigste transportmiddel betalt?? Altså en togbillet?
>

Du kan jo prøve at stille spørgsmålet på www.startfirma.dk
Det er et forum beregnet på sådanne spørgsmål.
--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen
barefoot@jaha.dk, www.startfirma.dk, www.starthotel.dk
------> END <------

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 08:00

Mikkel Christensen wrote:
>
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> news:3db723a2$0$3372$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:lEEt9.170657$Qk5.5962598@news010.worldonline.dk...
> > >
> > > Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> > > dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> > > ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> > > hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> > > hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.
> >
> > Kan hun ikke få billigste transportmiddel betalt?? Altså en togbillet?
> >
>
> Du kan jo prøve at stille spørgsmålet på www.startfirma.dk
> Det er et forum beregnet på sådanne spørgsmål.
> --
> ------> END <------
> Mikkel Magnus Christensen
> barefoot@jaha.dk, www.startfirma.dk, www.starthotel.dk
> ------> END <------

jeg mener at billigste transportmiddel kan dækkes, såfremt uddannelsen
er SU berettiget (og hun modtager SU) - ellers sidestilles en uddannelse
IKKE med et "rigtigt" arbejde

mvh
   Morten

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 24-10-02 09:56

"scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> skrev:

> Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.

Hun kan få godtgørelse for transporten til og fra arbejde. Men ikke for
transporten mellem hjem og studiested. Såfremt hun er SU-berettiget kan
hun få en mindre rabat til togkort og også samtidig trække transporten
mellem hjem og arbejde fra.

Spørg evt. i dk.videnskab.jura for nærmere svar.

--
Morten http://miljokemi.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-02 19:33

Ligger arbejdet og uddannelsesstedet samme geografiske sted? Eller på samme
rute, bare i forskellige afstande?

Mvh,

Lasse

"scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> wrote in message
news:lEEt9.170657$Qk5.5962598@news010.worldonline.dk...
>
> Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.
>
> Kan dette virkelig være rigtigt ? Findes der nogle/ en smart måde at
> løse dette på, Dette ville betyde en enorm besparelse for vores
> privatøkonomi hvis der gjorde.
>
> med venlig hilsen
>
> scrubber
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 24-10-02 22:49

"Lasse R" skrev d. 24-10-02 19:33 dette indlæg :
> Ligger arbejdet og uddannelsesstedet samme geografiske sted? Eller på samme
> rute, bare i forskellige afstande?
>
> Mvh,
>
> Lasse
>
Nej det gør det ikke, arbejdssted er på Als nærmere betegnet høruphav, Als og studiested er kolding.

M v h

Scrubber

>
> "scrubber" <scrubber.news@kandu.dk> wrote in message
> news:lEEt9.170657$Qk5.5962598@news010.worldonline.dk...
> >
> > Min kone er for ca 3 måneder siden begyndt at læse på universitetet(
> > dagsstudie) og er 3 gange i uge afsted. Hendes samlede kørsel pr. uge
> > ligger ca. på 700,- Km. Samtidig med at hun læser på fuldtid arbejder
> > hun ved siden af også på fuld tid. Nu er det bare sådan at den kørsel
> > hun har til og fra kørsel kan hun ikke få kørselsgodgørelse for.
> >
> > Kan dette virkelig være rigtigt ? Findes der nogle/ en smart måde at
> > løse dette på, Dette ville betyde en enorm besparelse for vores
> > privatøkonomi hvis der gjorde.
> >
> > med venlig hilsen
> >
> > scrubber
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-10-02 10:17

Problemet er urimelig skattelovgivning lige på dette område.
En "fuskeragtig" måde at omgå det på er at få en times lønarbejde på/ved
studiested de dage der studeres. Omdrejningspunktet i kørselsfradrag er
lønudbetaling. Folk i aktivering i privat virksomhed får heller ikke fradrag
uanset kørsel.
Hilsen

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 06-12-02 11:48

Der gives i et vist omfang for kørselsgodtgørelse for kørsel til studier som arbejdsgiveren kræver at man gennemfører.
(En lille spidsfindighed som blev accepteret fordi skattevæsenets egne folk ellers ikke ville videreuddanne sig)

Hvis din kone har en flink arbejdsgiver og der er et vist sammenhæng mellem hendes arbejde og hendes studie, kunne du prøve om din lokale skattemyndighed vil godkende et fradrag.

I de tilfælde hvor jeg ved der er givet fradrag, har arbejdsgiveren betalt studieomkostningerne - og der har ikke været bevis for at der er sket en modsvarende lønnedgang.

Hvis du taler med skattevæsenet og de accepterer at der kan gives fradrag, skal du stille spørgsmålet skriftlig og opremse alle omstændigheder, de skal så også svare dig skriftligt og hænger derved på svaret medmindre de kan bevise at væsentlige oplysninger ikke var tilstede da de udtalte sig.

En helt anden og nemmere ide: Undersøg om din kone kan blive omfattet af SU´s transportregler. Jeg antager at hun tjener for meget til at få udbetalt SU, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som at hun ikke kan komme under reglerne selvom det med transporten er den eneste effekt heraf.

Best of luck

sephia

Kommentar
Fra : SE_T65

Dato : 06-12-02 19:20

Jeg har selv været i en ligende situation, og jeg kunne kun få befordringsfradrag de dage jeg arbejdede, ikke de dage hvor jeg kun gik i skole, da jeg ikke havde nogen lønindtægt den dag. Reglerne står i ligningsloven §9b-D

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 07-12-02 12:55

Tak for din besvarelse SE-T65.

Det der er anderledes ved min kone er at hun er fuldtidsstuderende samtidig med at hun arbejder 40 timer i ugen (personlig hjælper for en handicappet dame hvor hun arbejder 24,5 timer pr gang. Og alligevel når hun betaler sin skat har hun ikke nogen rettigerheder i den anden ende. Besynderligt. En lov der åbenbart er lavet af idioter.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 08-01-07 23:43

Tak for svaret Nyhedsbruger.