/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Gruppe 2 - lægebesøg.
Fra : sprit73
Vist : 1943 gange
100 point
Dato : 29-09-05 08:27

Hej med jer,

Er der nogle der ved hvad man kan forvente at skulle betale for at besøge lægen, når man er sikringsgruppe 2?

Jeg er klar over, at lægerne vist nok selv kan bestemme prisen - så søger vist nogle erfaringer

/sprit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 08:33

Lægerne må selv bestemme prisen for et lægebesøg, så det kan der ikke gives nogen ca. pris på. En special læge er væsentlig dyrere end alm. læge. Prisen for alm. læge kan være alt fra 300-600 kr. (Hvorfor skifter du ikke til grupp1, så havde det været gratis??)

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 29-09-05 08:53

Hej sprit73.
Du skal selv betale differencen mellem sygesikringens tilskud og lægens honorar. Selvom du er gruppe 2, skal du stadig ikke betale det hele selv.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 09:00

Det beløb jeg skrev, var patientandelen, altså efter sygesikringen havde fratrukket sit tilskud, og stadig er det meget usikkert, det kommer helt an på den enkelte læge, hvad han syntes sådan et besøg skal koste. Hvis du er medlem af sygeforsikringen "danmark"'s gruppe 2, er du også berettiget til et tilskud derfra.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 29-09-05 10:32

Som gruppe 2-sikret er du ikke tilmeldt nogen læge og kan frit søge læge. Som gruppe 2-sikret betaler du selv en del af lægeregningen. Du modtager et tilskud, der svarer til sygesikringens udgift for en tilsvarende behandling for en gruppe 1-sikret patient. Tilskuddet er fratrukket regningen fra lægen.

Hvis du vælger en læge, der ikke har overenskomst med sygesikringen, skal du betale lægens honorar. Herefter kan du få sygesikringstilskuddet refunderet ved kommunen.

Du kan skifte mellem gruppe 1 og 2 ved henvendelse til kommunen.Overflytningen har virkning 14 dage efter, at kommunen har modtaget skriftlig anmodning herom. Nyt gruppeskift kan tidligst ske efter 1 år. Du skal betale 145 kr. (pr. 1/1-04) for nyt sygesikringsbevis ved gruppeskift.

Med andre ord kan du jo gå efter en læge, som har overenskomst med kommunen - så koster det ikke noget - men hvad er så idden med frit lægeskift......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-05 10:39

erling_l.... ideen med "frit" lægeskift, er at du kan skifte læge, en gang om året - meget frit -. Fordelen ved at være gruppe 2 sikret, er at du frit kan konsulterer den læge/speciallæge du har lyst/råd til, og samtidig springe en evt. venteliste over hos speciallægen. Dette er ikke noget de reklamerer med, men da de tjener flere penge på en gruppe 2 sikret, vil de hellere have en sådan patient end en almindelig gruppe 1. Gruppe 2 er et "levn" fra gamle dage, og næsten alle har fra 1970'erne og til nu status som gruppe 1.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-05 10:53
Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 03-10-05 13:28

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-05 13:33

Selv tak